Opera Nova odwołuje premierę i Bydgoski Festiwal Operowy, “Halka” na DVD

Opera Nova odwołała kwietniowe spektakle “Traviaty” Verdiego i “Halki” Moniuszki. Premiera musicalu “Bulwar Zachodzącego Słońca”, zaplanowana na 25 kwietnia, odbędzie się w innym terminie.

Odwołany został również 27. Bydgoski Festiwal Operowy, który miał się odbyć między 25 kwietnia a 10 maja.

Do odwołania są nieczynne Biuro Obsługi Widzów i kasa teatru.

Zwroty pieniędzy za bilety zakupione online dokonywane będą na konta kupujących.

Dla osób spragnionych bliskiego kontaktu z artystami Opery Nova niedawno została wydana “Halka” na DVD we współpracy z firmami MC Video oraz DUX Recording Producers . Nagranie można zamówić do domu przez Internet:

Dział Promocji i Obsługi Widzów Opery Nova

sprzedaż, rezerwacja:
tel. 52 3251655
e-mail: bilety@opera.bydgoszcz.pl
fax: 52 3251636

Spektakl wyreżyserowała Natalia Babińska, a kierownictwo muzyczne sprawuje Piotr Wajrak. Występują soliści, orkiestra, chór i balet Opery Nova. Partię tytułową śpiewa Jolanta Wagner, w Jontka wciela się Tadeusz Szlenkier, a partię Janusza wykonuje Łukasz Goliński.

Mówi reżyser, Natalia Babińska:
“Nie ma sprawiedliwości na świecie. Silni wykorzystują słabszych, sprytniejsi głupszych, bogatsi biedniejszych. Tak było, jest i będzie, że dostajemy to, na co się godzimy. Oto reguły gry. Ale… Halka jest wyjątkiem od reguły. Zawzięta góralka sięga po marzenia i przekracza granice. Walczy o to, co dla niej największe i najważniejsze: o Miłość, wielką, palącą, uskrzydlającą i destrukcyjną zarazem. Gotowa zniszczyć świat z bezsilności, że nie może osiągnąć tego, czego pragnie. Dociera do najmroczniejszych zakamarków ludzkiej duszy, jak mityczna Medea. I w tym tragicznym momencie upadku Halka dotknięta zostaje boską ręką, która wznosi dziewczynę na najwyższy poziom szlachetności, samorezygnacji w imię najczystszej miłości. Halka otwiera tym samym drzwi do lepszego świata. Więc jednak jest sprawiedliwość, nie w ludzkim, ale w boskim wymiarze”.

Fragmenty recenzji:

“Halka” Babińskiej to przedstawienie inteligentne i poruszające. Ocalające i eksponujące wszystko, co w dziele Moniuszki i Wolskiego egzystencjalne, przemykające się zaś nad idiomem “narodowym” (zwróćmy uwagę choćby na to, że poloneza nikt nie tańczy, a mazur jest bardzo kameralny…). Taki polski “Wolny strzelec” przystosowany do potrzeb naszej postmodernistycznej wrażliwości i wyobraźni. (…)

Do tego dodać trzeba nowocześnie i sensownie zakomponowaną, piękną przestrzeń sceniczną, której twórcy operują i cytatem, i kontrastem; przemyślane ustawienie i prowadzenie dobrze brzmiącego chóru; świetnie wkomponowany w całość balet; precyzyjnie grającą orkiestrę, która w przypadku dzieł Moniuszki musi zmierzyć się z niezbyt atrakcyjnie zinstrumentowaną partyturą. Rzadko zdarza się przedstawienie, o którym można napisać same dobre rzeczy. Do takich należy “Halka” Natalii Babińskiej, która świetnie zainaugurowała XX Bydgoski Festiwal Operowy.

“Halka romantyczna, nie narodowa” – Piotr Urbański Ruch Muzyczny nr 12 13-06-2013

Ta “Halka” nie odkurza narodowych schematów, lecz próbuje dopasować się do europejskich standardów. I w dużej mierze się to udaje za sprawą profesjonalnego zespołu Opery Nova, w którym nie ma słabych punktów, a przede wszystkim dyrygenta Piotra Wajraka. On pokazał, że Moniuszko nie był prowincjuszem, lecz dobrze znał ówczesne operowe prądy i umiał twórczo je wykorzystywać we własnej muzyce.

“Horror narodowy” Jacek Marczyński