ZBIGNIEW_MACIAS_IMG_9040_fot. Jarosław Roland Kruk_poziome

Zbigniew Macias

15.07.2020, KKP

24 lipca zapraszamy na premierę kolejnego odcinka programu Orfeo TV z cyklu “Muzyka moja miłość”. Krzysztof Korwin-Piotrowski będzie rozmawiać ze Zbigniewem Maciasem – wybitnym śpiewakiem i bardzo dobrym reżyserem musicali.

Ukończył łódzką Akademię Muzyczną, gdzie studiował śpiew pod kierunkiem prof. Z. Krzywickiego. Zadebiutował, jeszcze jako student, w Teatrze Muzycznym w Łodzi rolą Michała w Miłości cygańskiej F.  Lehára. Kolejne role w tym teatrze to: Poeta w Poemacie księżycowym H. Czyża, Tewje w Skrzypku na dachu J. Bocka (dwukrotnie), tytułowa w musicalu Zorba J. Kandera, Jowisz w Orfeuszu w piekle J. Offenbacha i Don Kichot w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha (Złota Maska w 1998 roku).

Zbigniew Macias śpiewa pieśń “Śnić sen” z musicalu Mitcha Leigha “Człowiek z La Manchy”

Jest laureatem wielu konkursów muzycznych, m.in. Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w `s-Hertogenbosch w Holandii, Konkursu im. Marii Callas w Atenach. Był solistą Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu.

"Kawaler Srebrnej Róży", Izabella Kłosińska – Sophie, Włodzimierz Zalewski - Baron Ochs, Zbigniew Macias - Faninal, Teatr Wielki - Opera Narodowa 1997, fot. Paweł Rosłon
“Kawaler Srebrnej Róży”, Izabella Kłosińska – Sophie, Włodzimierz Zalewski – Baron Ochs, Zbigniew Macias – Faninal, Teatr Wielki – Opera Narodowa 1997, fot. Paweł Rosłon

Od 1992 roku jest solistą Opery Narodowej w Warszawie. Występował na prestiżowych festiwalach operowych: w Xanten (Niemcy), Bregenz (Austria), Carcassonne (Francja), Wexford (Irlandia), Beijing Music Festival (Chiny).

"Słowik", Zbigniew Macias, Teatr Wielki - Opera Narodowa 2012, fot. Krzysztof Bieliński
“Słowik”, Zbigniew Macias, Teatr Wielki – Opera Narodowa 2012, fot. Krzysztof Bieliński

Ma w swoim repertuarze ponad czterdzieści partii operowych, które wykonywał na całym niemal świecie – w krajach europejskich, w Stanach Zjednoczonych, Azji i Afryce. Są to m.in. partie: Escamilla w Carmen G. Bizeta, Hrabiego de Sirieux w Fedorze U.Giordana, Alfia w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego, Janusza w Halce i Miecznika w Strasznym dworze S. Moniuszki, Figara w Weselu Figara i tytułowa w Don Giovannim W.A. Mozarta, Apostoła Piotra w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Sharplessa w Madame Butterfly i Scarpii w Tosce G. Pucciniego, Doktora Bartola w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, von Faninala w Kawalerze srebrnej róży i Jochanaana w Salome R. Straussa, Orestesa w Elektrze M. Theodorakisa (prapremiera), w operach G. Verdiego: Amonasra w Aidzie, Don Carlosa w Ernanim, Anckarströma (Renata) w Balu maskowym, Rodriga w Don Carlosie, partie tytułowe w operach MakbetNabucco Rigoletto, Germonta w Traviacie,  a także tytułowa w Holendrze tułaczu oraz Amfortasa w Parsifalu R. Wagnera. Nagrywał z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi, w Krakowie i w Warszawie.

"Halka", Katarzyna Suska - Zofia, Zbigniew Macias - Janusz, Romuald Tesarowicz – Stolnik, Teatr Wielki - Opera Narodowa 1995
“Halka”, Katarzyna Suska – Zofia, Zbigniew Macias – Janusz, Romuald Tesarowicz – Stolnik, Teatr Wielki – Opera Narodowa 1995

Z zespołem Opery Narodowej w Warszawie wziął udział w nagraniach płytowych Halki i Strasznego dworu S. Moniuszki, z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi – Aidy G. Verdiego, a z zespołem warszawskiego Teatru Roma – musicalu Koty A. Lloyda Webbera, nagrał także cztery płyty solowe: Opera AriasTaki piękny wieczór… (z utworami operetkowymi i musicalowymi), Kochałem panią… oraz Ballady żeglarskie.

Śpiewa pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, H. Wolfa, M. Ravela, P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa, a także oratoria i kantaty J.S. Bacha, J. Haydna, G. F. Haendla, J. Brahmsa i C. Orffa.

Jest także reżyserem: w Nowym Teatrze w Słupsku wyreżyserował przedstawienie Skrzypka na dachu J. Bocka , a w Teatrze Muzycznym w Łodzi – spektakle Krainy uśmiechu,Wesołej wdówki F. Lehára, Wondeful Town L. Bernsteina oraz największe hity ostatnich lat: rock-operę Jesus Christ Superstar A. L. Webbera oraz Les Misérables i Miss Saigon C.-M. Schönberga.

Zbigniew Macias

Został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużony dla Kultury Gloria Artis, Złotym Medalem za Długoletnią Służbę, Medalem Pro publico bono im. Sabiny Nowickiej oraz tytułem Zasłużony dla Miasta Łodzi. Statuetkę Ariona przyznał mu Związek Artystów Scen Polskich.

Otrzymał też m.in. Teatralną Nagrodę im. Jana Kiepury za reżyserię Jesus Christ Superstar, Kołyskę Newtona w kategorii Wydarzenie Roku za reżyserię Miss Saigon.

Podczas koncertu poświęconemu pamięci Bogusława Kaczyńskiego w Teatrze Muzycznym w Łodzi w 2017 roku zaśpiewał „Pieśń do gwiazdy” z opery „Tannhäuser” Wagnera. Artyście towarzyszyła Orkiestra Teatru Muzycznego w Łodzi pod batutą Michała Kocimskiego. Koncert zorganizował impresariat PROMOTON Barbary Kaczmarkiewicz.

Autor zdjęcia u góry: Jarosław Roland Kruk, Wikipedia