Historia Łódzkich Spotkań Baletowych sięga 1968 roku, kiedy to pierwszą edycję wydarzenia zainicjowali ówcześni dyrektorzy Teatru Wielkiego w Łodzi Stanisław Piotrowski i Zygmunt Latoszewski. Na odbywającym się co dwa lata festiwalu prezentowane są największe i najnowsze osiągnięcia sztuki tańca, przede wszystkim różnorodnych nurtów tańca współczesnego. Podczas poprzednich edycji w Teatrze Wielkim w Łodzi swoje prace prezentowali m. in. tacy choreografowie, jak Jiří Kylian, Wayne McGregor, Maurice Béjart, Conrad Drzewiecki, Teresa Kujawa, Emil Wesołowski i Ewa Wycichowska.
W środę, 20 marca 2024 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawione zostały wydarzenia 27. edycji Łódzkich Spotkań Baletowych. Jak podkreślił Jacek Przybyłowicz, pełniący funkcję kuratora tegorocznego festiwalu: wybraliśmy spektakle, które są reprezentatywne dla tego, co dzieje się teraz na scenie choreograficznej.
Festiwal otworzą 26 i 27 kwietnia 2024 roku występy zespołu baletowego Opery Liońskiej (Balet de L’Opera de Lyon), który zaprezentuje spektakl składający się z dwóch powstałych u schyłku XX wieku choreografii Merce’a Cunninghama zatytułowanych „Beach Birds” do muzyki Johna Cage’a i „Biped” do muzyki Gavina Bryarsa.
Głównym wydarzeniem będzie zaplanowana na 11 maja 2024 roku premiera spektaklu baletowego „Romeo i Julia”. Zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi będzie pierwszym polskim zespołem tancerzy, który będzie miał okazję zatańczyć przedstawienie wybitnej, uznanej choreografki Sashy Waltz. Prapremiera tego spektaklu odbyła się w 2007 roku w Opera Bastille w Paryżu, następnie balet wystawiany był w Teatro alla Scala w Mediolanie w 2012 roku i Deutsche Oper Berlin w 2015 roku. Libretto spektaklu na podstawie dramatu Williama Szekspira opracowała Emile Deschamps. Autorami projektu scenografii są Pia Maier Schriever, Thomas Schenk i Sasha Waltz, kostiumów – Bernd Skodzig, a reżyserii świateł – David Finn.
Sasha Waltz jest autorką nowego gatunku – opery choreograficznej, jej wcześniejsze prace to taneczne opracowanie „Medei” Luigiego Cherubiniego, „Dydony i Eneasza” Henry’ego Purcella i „Matsukaze” Toshia Hosokawy (ten ostatni spektakl wystawiony był w 2011 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie). O pracy z choreografią artystki na konferencji opowiedzieli: Anna Krzyśkow (kierownik baletu), Maria Góralczyk (koryfejka, asystentka ds. promocji baletu) i Dominik Senator (pierwszy solista), który w spektaklu wykona partię Merkucja.
W Teatrze Wielkim w Łodzi rolę Julii zatańczą Kata Ban i Karolina Urbaniak, rolę Romea – Chase Vining i Joshua Legge, a rolę Ojca Laurentego – Yuki Itaya i Koki Tachibana. W warstwie muzycznej usłyszymy Symfonię dramatyczną op. 17 Hektora Berlioza na troje solistów, dwa chóry i orkiestrę symfoniczną. Partie mezzosopranu zaśpiewają Bernadetta Grabias i Iryna Zhytyńska, partię tenorową – Adrian Domarecki i Dawid Kwieciński, a partię basową – Daniel Mirosław, Rafał Pikała i Robert Ulatowski.
Kierownictwo muzyczne premiery obejmie zastępca dyrektora ds. artystycznych Rafał Janiak. Kolejne spektakle zaplanowano na 12 i 14 maja 2024 roku.
Następnie 16 i 17 maja 2024 roku wystąpi włoski zespół Aterbaletto, który jest jedynym repertuarowym zespołem tańca współczesnego we Włoszech. Jego tancerze zaprezentują wieczór dwóch choreografii izraelskich twórców – „Yeled” Eyala Dadona i „Secus” Ohada Naharina.
Festiwal zwieńczą 21 i 22 maja 2024 roku występy francuskiego zespołu L-E-V Dance Company, który przygotuje spektakl „OCD Love” do muzyki na żywo Oriego Lichtika.