Program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven – pomiędzy Wschodem a Zachodem”, naświetlając problem koegzystencji kultury wschodu i zachodu w muzyce. Obok dzieł mistrza z Bonn usłyszymy utwory m.in. Wolfganga Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Gustava Mahlera, Heitora Villa-Lobosa, Maurice’a Ravela, George’a Gershwina, Benjamina Brittena, Witolda Lutosławskiego, Leonarda Bernsteina, Mieczysława Weinberga, Valentina Silvestrova, Toshio Hosokawy i Faustasa Latėnasa.
W programie Festiwalu w sposób szczególny zaakcentowane zostały utwory Krzysztofa Pendereckiego, którego 90. rocznica urodzin przypada w roku bieżącym. W koncercie inauguracyjnym Korea National University of Arts Symphony Orchestra pod dyrekcją Chiyoung Chunga wykona V Symfonię „Koreańską” kompozytora. Solistką koncertu inauguracyjnego będzie jedna z najciekawszych pianistek młodego pokolenia, Chloe Jiyeong.
Finałowy koncert „Siedem bram Jerozolimy” poprowadzi Sergey Smbatyan dyrygując Orkiestrą i Chórem Filharmonii Narodowej, z udziałem solistów: Iwony Hossy, Karoliny Sikory, Adama Zdunikowskiego i Piotra Nowackiego. Przypadająca 29 marca trzecia rocznica śmierci Krzysztofa Pendereckiego uczczona zostanie koncertem kameralnym jego dzieł w wykonaniu m.in. Apollon Musagète Quartet, Leticii Moreno, Claudio Bohórqueza, Manuela Escauriaza Martinez-Peñuela, Andrzeja Cieplińskiego i Łukasza Krupińskiego (koncert będzie rejestrowany przez TVP Kultura).
W uroczystym koncercie z okazji 20-lecia działalności Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, organizatora Wielkanocnego Festiwalu, „Missa solemnis” Beethovena zabrzmi pod batutą Leonarda Slatkina z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i solistów: Poliny Pastrichak, Ulrike Helzel, Patrika Reitera i Łukasza Koniecznego. Recital Hina Maedy, zwyciężczyni 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, podczas którego artystka wykona „V Sonatę” Mieczysława Weinberga, poświęcony jest 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim.
Z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie prowadzona przez Michała Klauzę z pianistą Martinem Garcia-Garcia, Radomska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Jurka Dybała z flecistą Massimo Mercellim i altowiolistką Sarah McElravy, Polska Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Johna Axelroda z pianistą Danielem Ciobanu i sopranistką Joanną Freszel oraz Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Alexandra Liebreicha ze skrzypkiem Piotrem Pławnerem, który zaprezentuje „Koncert skrzypcowy Genesis” Toshio Hosokawy (będzie to polskie prawykonanie utworu).
Intrygujące zestawienie zainspirowanej poezją chińską „Pieśni o ziemi” Gustawa Mahlera z VI Symfonią „Pieśni chińskie” Pendereckiego usłyszymy w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach prowadzonej przez Jacka Kaspszyka oraz solistów: Thomasa Mohra i Thomasa E. Bauera. Koncert Baskijskiej Orkiestry Narodowej pod dyrekcją dyrektora muzycznego zespołu Roberta Trevino wypełnią utwory Maurice’a Ravela pisane pod wpływem iberyjskich fascynacji i V Symfonia Mahlera. Podczas dwóch wieczorów wybrane kwartety Beethovena wykona obsypany nagrodami fonograficznymi Casal Quartett.
W kontynuacji cyklu „Nieznane opery” Łukasz Borowicz z orkiestrą Filharmonii Poznańskiej przedstawi dwa XX-wieczne dzieła: „Sokratesa” Erika Satie oraz „Alexandra bis” Bohuslava Martinů. Wykonawcami partii solowych będzie doborowe grono śpiewaków: Natalia Rubiś, Dominika Stefańska, Eric Huchet, Adrian Janus i Jan Kubas.
Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.
Więcej informacji: www.beethoven.org.pl.