Wiele teatrów operowych bardzo szczególnie świętuje ten dzień. W akcie solidarności z Ukrainą, 25 października 2022 r., z okazji Światowego Dnia Opery na platformie OperaVision odbędzie się premiera opery „Złota obręcz” dwudziestowiecznego ukraińskiego kompozytora Borysa Latoszynskiego. Organizowana też jest zbiórka funduszy na rzecz młodego pokolenia ukraińskich śpiewaków oraz menadżerów z Ukrainy.
Dzieło zostanie wykonane po raz pierwszy poza granicami Ukrainy. Projekt jest owocem współpracy siedmiu miast: Helsinek, Lwowa, Londynu, Rzymu, San Francisco, Warszawy i Waszyngtonu. Młodzi artyści Fińskiej Opery Narodowej, Lwowskiej Opery Narodowej, Royal College of Music, Teatro dell’Opera di Roma, San Francisco Opera, a także Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wykonają po jednej scenie z opery. W rolę narratora wcielą się ukraińscy artyści studiujący na amerykańskim Shenandoah University, gdzie funkcję dyrektora ds. opery pełni Ella Marchment, pomysłodawczyni i reżyserka spektaklu.
Rozgrywająca się w XIII wieku w ukraińskich Karpatach opera to monumentalna opowieść o miłości, stracie, zdradzie, podziałach klasowych, grabieży ziemi i dumie narodowej, które sprzysięgają się przeciwko nieszczęsnemu włościaninowi Maksymowi Berkutowi i jego ukochanej Mirosławie, córce szlachcica.
Premiera online odbędzie się na platformie OperaVision oraz vod.teatrwielki.pl.
W Krakowie rozpoczyna się specjalna edycja festiwalu Opera Rara. Otworzy ją „17 języków”, w spektaklu zostanie zaprezentowana „Dydona i Eneasz” Henry’ego Purcella, w którym do profesjonalnych muzyków i wykonujących partie solowe studentów śpiewu dołączą amatorzy z Chóru w Kontakcie założonego w Krakowie w 2015 roku przez Wassima Ibrahima. Nazwa przedsięwzięcia wzięła się stąd, że Chór w Kontakcie ma w repertuarze utwory właśnie w 17 językach. W rolach głównych wystapią Matylda Sielska i Adam Radnicki, a całość zostanie wykonana pod batutą Denisa Comteta.
Jeszcze tego samego dnia i w tym samym miejscu wystąpi doskonale już znany w Krakowie wenezuelski sopranista Samuel Mariño. Zaśpiewa dwie wielkie sceny operowe: „Scena di Berenice” Haydna i „Ah! perfido” Beethovena — Capella Cracoviensis dyrygowana przez Jana Tomasza Adamusa zagra też jego IV symfonię.
W Światowy Dzień Opery będzie też miała swoją premierę na platformie Play Kraków rejestracja plenerowego spektaklu „Naturzyści” Cezarego Tomaszewskiego, który latem pokazywany był w Lesie Wolskim. Reżyser postanowił, zgodnie z intencją Mendelssohna, wyprowadzić jego „Lieder im Freien zu singen” — razem z wykonawcami i widzami — w naturę.
Pełny program Festiwalu znajduje się tutaj.
Z okazji Światowego Dnia Opery publikujemy przesłanie dyrektora Opery na Zamku w Szczecinie i wiceprezesa Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów – Jacka Jekiela.
W tym roku spędzamy nasze święto zupełnie inaczej, głęboko poruszeni losem dzielnego narodu ukraińskiego. W tym okrutnym wojennym czasie zadaję sobie pytanie, co opera jako instytucja i opera jako gatunek, element wielkiej kultury i wielowiekowej tradycji może nam dać? Myślę, że – tylko i aż – dzielić się pięknem i wrażliwością. Naszym obowiązkiem jako ludzi kultury, choć wszyscy jesteśmy pokiereszowani, jest teraz podniesiona kurtyna, dawanie świadectwa wielkiej ludzkiej solidarności i godnym wartościom, przekraczania czwartej ściany, by być razem z publicznością. Naszym obowiązkiem jest tworzenie artystycznego misterium – jako ostoja, oaza, dając poczucie elementarnego bezpieczeństwa i skrawek nadziei, że świat się zmieni, że będzie lepiej…
„Jeśli muzyka jest pokarmem miłości, graj dalej” – pisał William Shakespeare. Dlatego musimy grać, grać i jeszcze raz grać – jak najwięcej, jak najczęściej. Operowy kosmos musi stać się szekspirowskim „pokarmem miłości”, przekazywać dobre emocje, dzielić się czystym oddechem w świecie, w którym coraz mniej tlenu, zagłuszać dźwięki strachu. Tej ogromnej mocy opera nie da sobie zabrać. Żadnej wojnie.
Bo Opera, pisana celowo w dniu jej święta wielką literą, to: Obcowanie, Odwaga, Oświecenie, Odczucia, Otwartość. A teraz przede wszystkim to Obietnica lepszego jutra.
Tego życzę ludziom teatrów operowych i ich miłośnikom najbardziej.
Jacek Jekiel
wiceprezes Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów, dyrektor Opery na Zamku w Szczecinie