Ståle Kleiberg to kompozytor norweski. Jego muzykę charakteryzuje bardzo wyrazista forma rozbudowanej tonacji i dbałość o detale kolorystyczne. Nagrania jego dzieł otrzymywały bardzo dobre recenzje. W 2004 roku napisał „Requiem – w intencji ofiar nazistowskich prześladowań”, które jest jednym z jego najczęściej wykonywanych utworów. Ważną część jego dorobku stanowią opery – oratoria, np. „Msza dla współczesnego człowieka” („Mass for Modern Man”), która w 2015 roku została wykonana w katedrach w Nidaros i Monachium. Jest profesorem muzyki na Norweskim Uniwersytecie Nauki i Technologii w Trondheim.
„David and Bathsheba” miała swoją premierę w 2008 roku w Norwegii. Szybko zyskała popularność, do rozgłosu dzieła przyczyniła się w dużej mierze nominacja albumu z operą do Nagrody Grammy w kategorii najlepszego nagrania operowego w 2009 roku.
Biblijna historia Dawida i Batszeby opowiedziana jest w podniosłym, poetyckim języku, który eliminuje zbędne szczegóły i rezygnuje z naturalistycznych dialogów. Libretto Jessiki Gordon skupia się wokół wojny i polityki oraz ludzkich emocji, które na nie wpływają.
Premierowe spektakle dzieła z udziałem młodych wokalistów z Polski i Norwegii odbędą się już 24 i 25 marca 2023 roku w Trondheim. W drugiej połowie maja opera-oratorium pojawi się czterokrotnie na deskach sceny Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Wystąpią studenci Wydziału Sztuk Scenicznych Akademii Muzycznej w Łodzi oraz młodzi śpiewacy operowi z Norwegii: Batszeba: Marlena Rygiel, Maia Reppe; Dawid: Eirik Krokfjord, Michał Słowikowski; Joab – Jostein Fahre, Patryk Wnuk; Uriasz – Wiktor Sobkowiak, Endre Aaberge Dahl oraz Natan – Marcel Orłowski, Johannes Nikolai Aas. Orkiestrę z Trondheim poprowadzi doskonale znany polskiej publiczności białoruski dyrygent Alexander Humala, odpowiedzialny za kwestie muzyczne projektu. Reżyserię opery powierzono Beacie Redo-Dobber.
Wspólne działania na rzecz integracji społecznej i konkurencyjności realizowane są w ramach inicjatywy „Nowe głosy, ponownie odkryte opery. Powołanie Polsko-Norweskiej Akademii Operowej”. W poprzednim roku koncentrowały się one wokół produkcji pełnej humoru klasycznej opery buffa w trzech aktach „Il mondo della luna” z muzyką Franza Josepha Haydna i librettem Carla Goldoniego.
Kierownictwo muzyczne nad operą objął Jan Willem De Vriend, niderlandzki dyrygent specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najstarszego z klasyków wiedeńskich.
Za reżyserię odpowiadała Eva Buchmann, holenderska reżyserka operowa o szwajcarskim pochodzeniu. Dzieło pomimo swej przynależności do gatunku commedii dell’arte, zgodnie z koncepcją reżyserki, starającej się w swoich realizacjach uwypuklić współcześnie istotne wątki, takie jak nierówności społeczne czy różnego rodzaju zjawiska psychologiczne, wykorzystało w fabule zjawiska, które obecnie w psychologii określa się mianem Gaslighting. To forma psychicznego znęcania się, manipulacji rzeczywistością, wywoływania obłędu.
Realizację scenografii i kostiumów powierzono Zuzannie Markiewicz, artystce związanej z Teatrem Wielkim w Łodzi. Zgodnie z główną ideą projektu w obsadzie znaleźli się młodzi wokaliści operowi z Polski i Norwegii, którym towarzyszyła znakomita orkiestra symfoniczna z Trondheim.
Inicjatywa finansowana jest z dotacji Funduszy EOG i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.