Tytuł książki nawiązuje do powieści Hermana Melville’a „Moby Dick albo Wieloryb”. Biały wieloryb pojawia się jako symbol praktycznie we wszystkich kulturach i mitologiach świata jako stwór wyniosły i groźny. Jest emanacją potęgi natury, nieludzkim ukoronowaniem dzieła stworzenia. W opisie książki Weissa, wydawca porównuje tworzenie opery do poszukiwania Białego Wieloryba z powieści Melville’a i określa je jako nieustanną walkę między rozsądkiem a uczuciami, pogoń za wymykającym się ideałem (a może monstrum?). – Gdzie jednak szukać piękna, jeśli nie w operze? –pyta.
Marek Weiss to jeden z czołowych europejskich reżyserów teatralnych, autor ponad 120 inscenizacji teatralnych i operowych obecnych na scenach światowych od USA przez Europę po Daleki Wschód. Był dyrektorem wielu teatrów, w tym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Stworzył tam unikalny w skali europejskiej, autorski teatr operowy uznany przez media polskie i zagraniczne, za jedno z najciekawszych zjawisk w tej dziedzinie. Ambitny repertuar (w tym m.in. cykl zamówień kompozytorskich Opera Gedanensis) i bezkompromisowa dbałość o wysoki poziom syntezy teatru i muzyki stały się wyznacznikiem jego ostatnich inscenizacji.
Kilka lat temu Marek Weiss poświęcił się literaturze. Jest autorem powieści „Boskie życie” (2008), „Cena ciała” (2013), „Brat bies” (2016) i „Antygona w piekle” (2017) oraz setek artykułów.
Wydawcą „Białego Wieloryba” jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Pozycja ukaże się w serii „Opera”, w której do tej pory opublikowano pięć tytułów poświęconych wybitnym artystom związanym z operą: „Si, Amore” (Aleksandra Kurzak), „Głos wewnętrzny” (Renée Fleming), „Poszukiwanie” (Jerzy Artysz), „Złota klatka” (Michał Znaniecki) i „Twarze Wotana” (Tomasz Konieczny).
Książkę można zamówić w przedsprzedaży na stronie wydawcy oraz w księgarniach internetowych
Wstęp na spotkanie promocyjne 28 października roku jest wolny. Fragmenty książki przeczyta Daniel Olbrychski.