Dzieło opublikowane zostało w 1872 roku, zaś rok później prawykonane w Weimarze – w obecności córki Liszta, Cosimy oraz jej sławnego męża, Richarda Wagnera. Oratorium przeznaczone jest na głosy solowe (sopran, alty, tenor baryton i bas), chór, orkiestrę i organy. Opowiada historię życia Jezusa, od narodzin po męczeńską śmierć i zmartwychwstanie, zapisaną w trzech częściach: „Oratorium na Boże Narodzenie”, „Po Objawieniu Pańskim” oraz „Pasja i Zmartwychwstanie”.
„Chrystus” to utwór pełen dramatycznych kontrastów: proste hymny rywalizują tu z gęstą fakturą symfoniczną, głosy i instrumenty łączą się w różnorodne zestawy. Dziś nie należy może do najpopularniejszych dzieł Liszta, lecz w swoim czasie cieszył się sporą estymą, a w jego wystawieniach brały udział największe osobistości świata muzycznego XIX wieku – pisze Dorota Staszkiewicz. Dość wspomnieć, że wśród mistrzów batuty, którzy poprowadzili dzieło jeszcze za życia jego twórcy, znalazły się tak wielkie nazwiska jak Artur Rubinstein, Hans Richter czy Nikołaj Rimski-Korsakow.
„Chrystus” zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej dwukrotnie – 15 grudnia o godz. 19.30 oraz 16 grudnia 2023 roku o godz. 18.00.
O samym dziele wobec wcześniejszej twórczości Ferenca Liszta, którego serce i dusza są tak związane z muzyką sakralną, że (…) stała się ona dlań jedyną rzeczą, dla której warto żyć (Amy Fay, uczennica kompozytora) porozmawiać będzie można z jego interpretatorem i szefem artystycznych zespołów Filharmonii Krakowskiej – Alexandrem Humalą. Spotkanie w ramach Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz zatytułowane „Chrystus według Franciszka Liszta” poprzedzi sobotnie wykonanie dzieła. Początek dyskusji w Sali Złotej o godz. 16.30 – wstęp wolny.