Festiwal otworzy 8 kwietnia 2024 roku w Filharmonii Narodowej premierowe wykonanie muzyki symfonicznej, skomponowanej na zamówienie festiwalu przez Stefana Wesołowskiego, do arcydzieła kina niemego z 1928 roku , pt. „Męczeństwo Joanny d’Arc” w reżyserii Carla Theodora Dreyera, z wybitną kreacją Renée Jeanne Falconetti w roli tytułowej. Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej zaprezentują efekt wielomiesięcznej pracy artysty, należącego do jednego z najbardziej wszechstronnych twórców młodego pokolenia, artysty łączącego muzykę klasyczną z elektroniką.
9 kwietnia 2024 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się także pokaz arcydzieła „Furman śmierci” Victora Sjöströma (Szwecja, 1921) z wizjonerskimi, niepokojącymi obrazami, którego interpretację na organy przygotowała szwedzka organistka i artystka dźwiękowa Ellen Arkbro. Będzie to pierwsza od wielu dekad okazja do obejrzenia w Warszawie w Filharmonii Narodowej filmu niemego z muzyką organową na żywo.
Wim Mertens, wybitny belgijski kompozytor muzyki współczesnej, pianista i gitarzysta, wystąpi 10 kwietnia 2024 roku z koncertem solo na fortepian i głos. Artysta zagra własną muzykę filmową, m.in.: z „Brzucha architekta” Petera Greenawaya, „Fiesty” Pierre’a Boutrona oraz „Między złem a głębokim błękitnym oceanem” Marion Hänsel. Twórca włącza do swoich utworów także partie wokalne: śpiewa wysokim głosem, używając stworzonego przez siebie języka. Obok Philipa Glassa i Michaela Nymana, Mertens jest zaliczany do czołowych twórców muzycznego minimalizmu.
Eiko Ishibashi, japońska kompozytorka i multiinstrumentalistka (wokal, piano, perkusja), autorka muzyki do Oscarowego „Drive My Car”, zagra na żywo 11 kwietnia 2024 roku w Kinie Muranów do „współczesnego filmu niemego” pt. „Zła nie ma” (reż. Ryûsuke Hamaguchi, Japonia 2023) pokazującego związki człowieka z naturą.
Wiolonczelistka Dobrawa Czocher 12 kwietnia 2024 roku w Muzeum POLIN połączy klasykę z nowoczesnymi brzmieniami na seansie surrealistycznych filmów z lat 20. XX wieku autorstwa francuskiej reżyserki Germaine Dulac.
Josef Van Wissem, holenderski kompozytor, lutnista i gitarzysta, od lat współpracujący z Jimem Jarmuschem, zagra 13 kwietnia 2024 roku w Muzeum POLIN do legendarnej ekranizacji „Upadku domu Usherów” (Francja 1928) zrealizowanej przez urodzonego w Warszawie Jeana Epsteina. Muzyka Van Wissema jest hipnotyzująca, czysta i minimalistyczna; tworzy niezwykłą, transcendentną atmosferę.
Spektakularnym wydarzeniem będą 13 i 14 kwietnia 2024 roku premierowe pokazy filmu „Amadeusz” Miloša Formana z muzyką na żywo w wykonaniu Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Dawida Runtza, na fortepianie zagra Anna Marchwińska. Akcja filmu rozgrywa się w się w XVIII-wiecznym Wiedniu, a jego bohaterami są przaśny geniusz Mozart i zazdrosny o jego talent Salieri. W tym roku mija 40 lat od premiery tego nieśmiertelnego klasyka. Pokaz zostanie także powtórzony we Wrocławiu, w sobotę, 20 lipca 2024 roku o 19:00 w Hali Stulecia w ramach 24. MFF mBank „Nowe Horyzonty”.
W programie znajdują się również koncerty w Muzeum POLIN do dwóch filmów zrealizowanych przez czołowego twórcę okresu kina niemego, Friedricha W. Murnaua: „Faust”, 13 kwietnia 2024 roku (Niemcy, 1926) w interpretacji wrocławskiej grupy Małe Instrumenty oraz „Portier z hotelu Atlantic”, 14 kwietnia 2024 roku (Niemcy, 1924) w wykonaniu polsko-litewskiego zespołu XYLOS, łączącego jazz, muzykę improwizowaną i dawną.
15 kwietnia 2024 roku w Filharmonii Narodowej na zakończenie festiwalu, będzie można – po raz pierwszy na żywo – usłyszeć muzykę Pawła Mykietyna z filmu „Io” Jerzego Skolimowskiego. Wielokrotnie nagradzana ścieżka dźwiękowa tej filmowej opowieści o samotniczej podróży osiołka przez Polskę i Europę zabrzmi w wykonaniu orkiestry Sinfonia Varsovia.
Program koncertów znajduje się na stronie Timeless Film Festival Warsaw. Więcej o festiwalu na stronie internetowej. A bilety można kupić tutaj.