Nowy sezon artystyczny 2024/2025 Sinfonia Iuventus zainauguruje koncertem, którego program zawierać będzie muzykę neoromantyczną. Obok „II Symfonii” Ryszarda Straussa usłyszymy zapomniane dzieło Ludomira Różyckiego preludium symfoniczne „Mona Lisa Gioconda” z 1911 roku. Polski kompozytor inspirował się programowymi ideami Richarda Straussa, ale motywem powstania tego utworu była również głośna na początku wieku powieść historiozoficzna rosyjskiego symbolisty Dmitrija Mereżkowskiego „Zmartwychwstali bogowie – Leonardo da Vinci”. Jednym z jej wątków jest domniemany romans geniusza z Lisą Gherardini, żoną kupca Francesca del Giocondo, uwiecznioną na przesławnym portrecie.
„Kindertotenlieder” Gustava Mahlera to jeden z najbardziej przejmujących, poruszających cykli pieśniowych w całych dziejach muzyki. W 1901 roku kompozytor ciężko zachorował. Mahler zawsze owładnięty obsesją śmierci, żywo zainteresowany literackimi i filozoficznymi koncepcjami dotyczącymi eschatologii, dał wyraz swym refleksjom w „V Symfonii” rozpoczętej wstrząsającym marszem żałobnym oraz w szeregu pieśni do słów niemieckiego poety romantycznego Friedericha Rückerta. Rückert opłakiwał śmierć dwojga własnych dzieci na przełomie 1833/1834 roku. Cykl ukończony został w 1904 roku.
W solowej partii dzieła wystąpi Małgorzata Walewska, która zmierzy się z tym wstrząsającym utworem po raz pierwszy w swojej karierze wokalnej. Koncert poprowadzi Bassem Akiki, polsko-libański dyrygent, kompozytor i doktor sztuki. Koncert odbędzie się 7 września 2024 roku o godz. 19.00 w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.