REKLAMA

Odeszła Urszula Trawińska-Moroz, sopran liryczno-koloraturowy, wieloletnia solistka Teatru Wielkiego w Warszawie

Jej repertuar obejmował ponad 40 sopranowych partii operowych i operetkowych, kreowanych przede wszystkim na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie, którego była solistką w latach 1965-1987. Występowała także w teatrach zagranicznych m. in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Niemczech, współpracowała z Gärtnerplatztheater w Monachium. Urszula Trawińska-Moroz odeszła w wieku 87 lat.

Urodziła się 4 października 1937 roku w Gnieźnie. Studia wokalne ukończyła w klasie legendarnej przedwojennej primadonny Ady Sari w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Umiejętności wokalne doskonaliła pod okiem m. in. włoskiej sopranistki Giny Cigny w Wenecji. Debiutowała z zespołami Opery Objazdowej w Warszawie partią Mimi w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego.

Urszula Trawińska-Moroz, „Una voce poco fa” z „Cyrulika sewilskiego” Gioachina Rossiniego, Orkiestra PRiTV pod dyrekcją Jana Pruszaka, 1976 rok

Wkrótce została zaangażowana do Teatru Wielkiego w Warszawie, z którym pozostawała związana przez ponad 20 sezonów (lata 1965-1987). Po raz pierwszy wystąpiła w 1964 roku jeszcze na tymczasowej scenie przy ulicy Nowogrodzkiej zastępując niedysponowaną koleżankę w roli Violetty Valéry w „Traviacie” Giuseppe Verdiego (śpiewała u boku Wiesława Ochmana i Andrzeja Hiolskiego, pod batutą Zdzisława Górzyńskiego).

Początkowo nabywała doświadczenie sceniczne będąc obsadzana w partiach drugoplanowych (Głos z Nieba w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego, Frasquita w „Carmen” Georgesa Bizeta, Esmeralda w „Sprzedanej narzeczonej” Bedřicha Smetany, Amor w „Koronacji Poppei” Claudia Monteverdiego). Wkrótce zaczęła wykonywać także główne role – Musetta w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Zuzanna w „Weselu Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta, czy Rozyna w „Cyruliku sewilskim” Gioachina Rossiniego.

„Łucja z Lammermoor”. Wiesław Ochman (Edgar), Urszula Trawińska-Moroz (Łucja), Wanda Bargiełowska (Alicja), Teatr Wielki, 1972 © Edward Hartwig, archiwum Teatru Wielkiego-Opery Narodowej
„Łucja z Lammermoor”. Wiesław Ochman (Edgar), Urszula Trawińska-Moroz (Łucja), Wanda Bargiełowska (Alicja), Teatr Wielki, 1972 © Edward Hartwig, archiwum Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

Jej koronną kreacją okazała się tytułowa rola w operze „Łucja z Lammermoor” Gaetana Donizettiego, w której zadebiutowała podczas premierowego spektaklu w 1972 roku u boku Wiesława Ochmana w roli Edgara, zbierając niezwykle pochlebne recenzje. Śpiewała idealnie czysto, lekko, z tą swobodą emisji i techniki koloraturowej, która nie tylko sprawia satysfakcję swoją prawidłowością, ale wyznacza charakter partii. Natomiast to, co można by nazwać rozpływaniem się barwy w scenie obłąkania, jest z pewnością osiągnięciem interpretacyjnym, przenoszącym słuchacza poza świat osobisty – relacjonował Janusz Ekiert, stała się bohaterką wieczoru – puentował zaś Jerzy Waldorff.

Urszula Trawińska-Moroz jako Łucja, Teatr Wielki, 1972 © Edward Hartwig, archiwum Teatru Wielkiego-Opery Narodowej
Urszula Trawińska-Moroz jako Łucja, Teatr Wielki, 1972 © Edward Hartwig, archiwum Teatru Wielkiego-Opery Narodowej

Śpiewała także m. in. Zerlinę w „Don Giovannim” i Konstancję w „Uprowadzeniu z Seraju” Wolfganga Amadeusza Mozarta, Nanettę w „Falstaffie” i Gildę w „Rigoletcie” Giuseppe Verdiego, Hannę w „Strasznym Dworze” i Pannę Ewę w „Hrabinie” Stanisława Moniuszki, Ksenię w „Borysie Godunowie” Modesta Musorgskiego, tytułową Małgosię w operze Engelberta Humperdincka, gdzie jej Jasiem była niezapomniana Pola Lipińska, czy też Elwirę we „Włoszce w Algierze” Gioachina Rossiniego u boku Ewy Podleś w roli tytułowej. Wykonywała partie w operach współczesnych m. in. Philippe w „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego czy Cudzoziemkę w „Konsulu” Gian Carla Menottiego.

Pola Lipińska (Jaś), Urszula Trawińska-Moroz (Małgosia) i Halina Słonicka (Gertruda) © Leon Myszkowski / archiwum Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Pola Lipińska (Jaś), Urszula Trawińska-Moroz (Małgosia) i Halina Słonicka (Gertruda), Teatr Wielki 1979 © Leon Myszkowski / archiwum Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

W sezonie 1976/77 była związana z Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium. Występowała także na scenach Bułgarii, Czechosłowacji, Hiszpanii, Jugosławii, Portugalii, RFN, Rumunii, Włoch i ZSRR. Jej repertuar obejmował również oratoria, kantaty i lirykę wokalną. Dokonywała wielu nagrań, m. in. partii Amora w „Orfeuszu i Eurydyce” Christopha Willibalda Gluck z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Kazimierza Korda oraz solistami Barbarą Nieman i Andrzejem Hiolskim. Nakładem Polskich Nagrań ukazały się jej dwie płyty solowe: „Operatic Arias” (1978) i „Bel canto” (1995).

Urszula Trawińska-Moroz i Kazimierz Pustelak w duecie z I aktu „Traviaty”, Orkiestra PRiTV pod dyrekcją Jana Pruszaka, 1974 rok

W 1978 roku podjęła pracę pedagogiczną na Akademii Muzycznej w Warszawie. W 1987 roku otrzymała tytuł profesora nadzwyczajnego, w 1996 roku została profesorem zwyczajnym, a w latach 1979-1981 i 2002–2005 była dziekanem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2004 roku to z jej inicjatywy otwarto kierunek wokalny w filii tej uczelni w Białymstoku.

W latach 1987–1989 kierowała Operą i Operetką w Szczecinie, śpiewała tam rolę Violetty w „Traviacie” Giuseppe Verdiego i tytułową Hrabinę Maricę w operetce Emmericha Kálmána, wyreżyserowała także „Straszny Dwór” Stanisława Moniuszki. Równolegle w latach 1988-1991 była dyrektorem Operetki Warszawskiej, gdzie wyreżyserowała „Błękitną maskę” Freda Raymonda i wykonywała partię Hanny Glawari w „Wesołej wdówce” Franza Lehára.

Urszula Trawińska-Moroz jako Gilda w „Rigoletcie” Giuseppe Verdiego, Orkiestra PRiTV pod dyrekcją Jana Pruszaka, 1976 rok

W 1989 roku ukazała się jej książka wspomnieniowa „Dobre duchy z zamku Ravenswood”. W 2004 roku otrzymała Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, a w 2009 roku odebrała Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne