Inscenizację przygotowuje Agnieszka Smoczyńska, reżyserka filmowa debiutująca w teatrze operowym. Akcja jej spektaklu rozgrywa się w postapokaliptycznej przyszłości. Przenosimy „Simona Boccanegrę” w czasy neośredniowiecza, do świata, gdzie idea wspólnoty ulega rozpadowi, a katastrofa klimatyczna staje się rzeczywistością. To przestrzeń, w której główny bohater, Simon, jako korsarz wyniesiony do rangi przywódcy, stara się ocalić szczęście swojej córki nawet za cenę własnego życia. Ta opera, pełna melancholii, miłości i mroku, idealnie współgra z naszymi współczesnymi obawami przed nadchodzącym końcem świata, który wciąż można ocalić – mówi Agnieszka Smoczyńska.
Scenografię zaprojektuje Katarzyna Borkowska, kostiumy przygotuje Katarzyna Lewińska. Dramaturgiem spektaklu jest Robert Bolesto. Autorem choreografii jest Tomasz Jan Wygoda, a reżyserii świateł – Aleksandr Prowaliński. Projekcje wideo przygotuje Natan Borkiewicz, a za koncepcję charakteryzacji i peruk odpowiedzialna jest Monika Kaleta. Co ciekawe, inscenizacja przewiduje muzykę towarzyszącą w wykonaniu wokalisty i kompozytora muzyki alternatywnej i elektronicznej Baasch Music.

Kierownictwo muzyczne premiery objął Fabio Biondi, włoski skrzypek i dyrygent, założyciel zespołu Europa Galante, któremu sławę przyniosły interpretacje muzyki dawnej. Warszawskiej publiczności znany jest z koncertowych wykonań dzieł Stanisława Moniuszki na letnim festiwalu Chopin i Jego Europa.
Interesująco zapowiada się obsada spektaklu. W rolę Simona Boccanegry wcieli się rumuński baryton Sebastian Catana, któremu rozgłos na światowych scenach przyniosły m. in. kreacje tytułowych bohaterów w dziełach Giuseppe Verdiego (Macbeth, Nabucco, Rigoletto, Falstaff). Artysta w Warszawie po raz pierwszy wykonywać będzie rolę tytułowego Simona Boccanegry. W roli Amelii Grimaldi usłyszymy Gabrielę Legun, solistkę Opery Śląskiej w Bytomiu, niedawna laureatka Paszportu Polityki w kategorii „Muzyka Poważna”. Ostatnie sukcesy sopranistki to role Micaëli w „Carmen” Bizeta i Mimi w „Cyganerii” Pucciniego na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. W najbliższym czasie artystka dołączy do swojego repertuaru partię Desdemony w „Otellu” Verdiego (Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu) i tytułowej Julii w operze Charlesa Gounoda (wersja koncertowa w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie).

Rolę Jacopo Fiesco zaśpiewa Rafał Siwek, na świecie znany jako znakomity interpretator basowych partii verdiowskich (Król Filip II i Wielki Inkwizytor w „Don Carlosie”, Zachariasz w „Nabucco”, tytułowy Attyla, de Silva w „Ernanim”, Ojciec Gwardian w „Mocy przeznaczenia”). Polski bas dotychczas w roli Fiesca występował na takich scenach, jak Teatro Massimo di Palermo, Concertgebouw w Amsterdamie, czy też Teatro Regio di Parma u boku legendarnego barytona Leo Nucciego w roli tytułowej. Warto dodać, że Rafał Siwek w 2025 roku obchodzi 25-lecie profesjonalnego debiutu artystycznego, w 2000 roku bowiem zadebiutował w Operze Wrocławskiej jako Ferrando w „Trubadurze” Verdiego pod batutą Ewy Michnik.
Obsadę dopełnią Anthony Ciaramitaro (Gabriele Adorno), Szymon Mechliński (Paolo Albiani), Lukas Jakobski (Pietro), Adam Walasek (Capitano), Roksana Maciejczuk (Pokojówka). Spektakle odbędą się 14, 16, 19, 21 i 23 lutego 2025 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Prapremiera dzieła
Prapremiera „Simona Boccanegry” Giuseppe Verdiego, opery w trzech aktach z prologiem do libretta Francesca Marii Piave na podstawie sztuki Antonia Garcii Gutiérreza, odbyła się 12 marca 1857 roku w Teatro La Fenice w Wenecji. Drugą wersję dzieła po raz pierwszy wykonano 24 lata później, 24 marca 1881 roku w Teatro alla Scala w Mediolanie. Przeróbek libretta dokonał Arrigo Boito, włoski poeta i kompozytor o polskich korzeniach, a partię Jacopo Fiesco wykonał wówczas polski bas Edward Reszke.
„Simon Boccanegra” w Polsce
Polska prapremiera dzieła odbyła się 9 grudnia 1997 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie (wówczas: Teatrze Narodowym). Inscenizacja w reżyserii i ze scenografią Pier Luigi Pier’Alli’ego była przeniesieniem spektaklu z 1991 roku Teatro Carlo Felice w Genui i wspomnianego już weneckiego Teatro La Fenice.
Rolę Simona Boccanegry współdzielili wtedy Andrzej Dobber i Bogusław Szynalski, rolę Amelii – Izabela Kłosińska i Monika Chabros, Jacopa Fiesca – Ryszard Morka i Włodzimierz Zalewski, a Gabriele Adorno – Ryszard Wróblewski i Władimir Kuzmienko. Kierownictwo muzyczne premiery objął Grzegorz Nowak. Zagrano jedynie 4 spektakle i od tamtej pory żaden z polskich teatrów nie sięgnął już po to dzieło.
Nagrania
Wśród rejestracji tej opery wyróżniają się dwa nagrania: wydane w 1957 roku nakładem EMI (z Tito Gobbim, Borisem Christoffem, Victorią de los Ángeles, pod batutą Gabriele Santiniego) oraz zarejestrowane 20 lat później, w 1977 roku przez Deutsche Grammophon (z Piero Cappuccillim, Nicolajem Ghiaurovem, Mirellą Freni, José Carrerasem, pod batutą Claudio Abbado).