Polacy w The Metropolitan Opera w sezonie 2025/26
The Metropolitan Opera w Nowym Jorku ogłosiła plany repertuarowe. W sezonie 2025/26 znalazło się sześć produkcji premierowych i dwanaście wznowień. Aż siedmioro polskich śpiewaków wystąpi w przyszłym sezonie na prestiżowej nowojorskiej scenie: Będą to: Aleksandra Kurzak, Piotr Beczała, Artur Ruciński, Tomasz Konieczny, Piotr Buszewski oraz debiutujący w MET: Andrzej Filończyk i Adam Palka. Już po raz 18. spektakle będą transmitowane do polskich kin, na wielkim ekranie będziemy mogli obejrzeć osiem przedstawień, a w aż połowie z nich wystąpią polscy artyści – Piotr Beczała, Artur Ruciński i Tomasz Konieczny.
Pierwszą premierą nowego sezonu (21 września 2025 roku) będą „Niesamowite przygody Kavaliera i Claya”, opera Masona Batesa oparta na powieści Michaela Chabona, powstała na specjalne zamówienie Met. Partię Joe Kavaliera wykona debiutujący w Metropolitan polski baryton Andrzej Filończyk. Artysta pojawi się także aż dziesięciokrotnie w „Madamie Butterfly” w roli Sharplessa (tytułową postać kreować będą Ailyn Pérez i Elena Stikhina).
Debiut śpiewaka na prestiżowej nowojorskiej scenie planowany był na kwiecień 2020 roku. Andrzej Filończyk wystąpić miał w partii Lorda Cecila w „Marii Stuardzie” Gaetana Donizettiego, u boku Diany Damrau w roli tytułowej. Plany te pokrzyżowała pandemia25-letni baryton zostałby wówczas najmłodszym Polakiem debiutującym w Met, obecnie rekord ten należy do Mariusza Kwietnia.

Aleksandra Kurzak utwierdzi swoją pozycję interpretatorki partii w operach Giacoma Pucciniego. Artystka w ostatnich latach występowała w Met jako Musetta w „Cyganerii”, Liu w „Turandot”, Cio-Cio-San w „Madama Butterfly” i tytułowa Tosca. Teraz dołączy do tego Mimi w „Cyganerii” w baśniowej inscenizacji Franca Zeffirellego, a w roli Rudolfa towarzyszyć jej będzie Long Long, laureat III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie w 2019 roku.
Tenor Piotr Buszewski, po występach w roli Tamina w „Czarodziejskim Flecie”, Kawalera de La Force w „Dialogach Karmelitanek” i Narrabotha w „Salome”, zadebiutuje na scenie Met w fachu verdiowskim – zaśpiewa rolę Alfredo Germonta w „Traviacie” Verdiego, podczas gdy rolę Violetty wykona Lisette Oropesa, a Giorgio Germonta – Luca Salsi. Debiut w Metropolitan ma także przed sobą Adam Palka, polski bas wystąpi w serii spektakli „Don Giovaniego” Wolfganga Amadeusza Mozarta w roli Komandora.
„The Met: Live in HD 2025-26”
Sezon transmisji „The Met: Live in HD 2025-26” rozpocznie 18 października 2025 roku „Lunatyczka” Vincenza Belliniego w nowej inscenizacji Rolando Villazóna, niegdyś uznanego tenora, od niedawna zajmującego się także reżyserią operową. W roli Aminy usłyszymy Nadine Sierra, jako Elvino towarzyszyć jej będzie Xabier Anduaga, a spektaklem zadyryguje Riccardo Frizza.

8 listopada 2025 roku po raz kolejny transmitowana będzie „Cyganeria” Giacoma Pucciniego w nieśmiertelnej inscenizacji Franca Zeffirellego. Armenka Juliana Grigoryan, laureatka Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie w 2022 roku, po entuzjastycznie przyjętym debiucie na scenie Met (Liu w „Turandot”) jesienią powróci do Nowego Jorku, aby wcielić się w postać hafciarki Mimi. W pozostałych rolach towarzyszyć jej będą: Heidi Stober, Freddie De Tommaso, Lucas Meachem, Sean Michael Plumb, Jongmin Park, Donald Maxwell. Spektakl poprowadzi kanadyjska dyrygentka Keri-Lynn Wilson.
22 listopada 2025 rok obejrzeć będziemy mogli „Arabellę” Richarda Straussa w wystawnej inscenizacji niedawno zmarłego austriackiego reżysera Otto Schenka. Za pulpitem dyrygenckim stanie Nicholas Carter. W roli tytułowej wystąpi Rachel Willis-Sørensen, a jako Matteo – Pavol Breslik. Polski bas-baryton Tomasz Konieczny powróci do Met w partii Mandryki, w ubiegłych sezonach artysta występował tam już w roli Don Pizarra w „Fidelio”, Alberyka w „Pierścieniu Nibelunga” i tytułowego Holendra w operze Wagnera.

13 grudnia 2025 roku Sonya Yoncheva i Piotr Beczała zmierzą się z kolejną po „Fedorze” operą Umberta Giordana na scenie Met – tym razem będzie to „Andrea Chénier”. Polski tenor dołączy do swojego repertuaru partię tytułową w tej operze już najbliższego lata na Festiwalu w Salzburgu. Podczas wznowienia inscenizacji Nicolasa Joëla orkiestrę prowadzić będzie włoski dyrygent Daniele Rustioni.

Nową sylwestrową premierę „Purytanów” Vincenza Belliniego będzie można obejrzeć w kinach 10 stycznia 2026 roku. Zgromadzono znakomitą obsadę solistów: Lisette Oropesa jako Elvira, Lawrence Brownlee w roli Artura, Christian Van Horn jako Giorgio, a z partią Sir Riccarda Fortha po raz pierwszy zmierzy się Artur Ruciński. Spektakl wyreżyseruje Charles Edwards, a zza dyrygenckiego pulpitu poprowadzi Marco Armiliato.
21 marca 2026 roku transmitowany będzie „Tristan i Izolda” Richarda Wagnera w nowej reżyserii debiutującego w Met Yuvala Sharona. Spektakl zastąpi poprzednio prezentowaną na tej scenie produkcję Mariusza Trelińskiego. Kierownictwo muzyczne premiery objął Yannick Nézet-Séguin. Z rolami Izoldy i Tristana po raz pierwszy zmierzą się supergwiazdy świata opery – Lise Davidsen i Michael Spyres. W rolach Brangeny i Kurwenala wystąpią rutynowani wagnerzyści związani ze słynnym Festiwalem w Bayreuth – Ekaterina Gubanova i Tomasz Konieczny.

2 maja 2026 roku transmitowany będzie „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego w reżyserii Deborah Warner (inscenizacja znana już z występów Piotra Beczały i Mariusza Kwietnia). W tytułowej roli wystąpi rosyjski baryton Igor Golovatenko. Po długo oczekiwanym debiucie na scenie Met (Cio Cio San w „Madama Butterfly”) litewska sopranistka Asmik Grigorian powróci do Nowego Jorku w roli Tatiany. W roli Leńskiego wystąpi francuski tenor Stanislas de Barbeyrac, a dyrygować będzie Timur Zangiev.

Sezon transmisji zakończy opera „El Último Sueño de Frida y Diego” amerykańskiej kompozytorki Gabrieli Leny Frank (30 maja 2026 roku). Jej bohaterami jest małżeństwo malarzy: Frida Kahlo i Diego Rivera. Spektaklem w reżyserii Deborah Colker zadyryguje Yannick Nézet-Séguin, a w obsadzie znaleźli się Gabriella Reyes, Isabel Leonard, Nils Wanderer i Carlos Álvarez.
„The Met: Live in HD 2025-26” w Polsce
W Polsce transmisje można oglądać w następujących miejscach:
- Białystok, Opera i Filharmonia Podlaska
- Czechowice-Dziedzice, Kino Świt
- Częstochowa, Kino Studyjne OKF Iluzja
- Dąbrowa Tarnowska, Kino Sokół
- Elbląg, Kino Światowid
- Gliwice, Kino Amok
- Grodzisk Mazowiecki, Centrum Kultury w Grodzisku Mazowieckim
- Kraków, Kino Kijów
- Lublin, Teatr Stary
- Nowa Sól, Kino Europa
- Olsztyn, Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego
- Poznań, Kino Pałacowe
- Przemyśl, Kino Centrum
- Szczecinek, Kino Wolność
- Sztum, Kino-Teatr Powiśle
- Toruń, Kino 1410
- Warszawa, Teatr Studio
- Wrocław, Kino Nowe Horyzonty