Najnowszą inscenizację „Napoju miłosnego” Gaetana Donizettiego w Teatrze Wielkim w Łodzi wyreżyseruje Wojciech Adamczyk. Autorem scenografii jest Marek Chowaniec, kostiumy zaprojektowała Maria Balcerek, a za reżyserię świateł odpowiedzialny jest Jędrzej Skajster. Spektakle zaplanowano na 22, 23, 25 marca i 21, 22 czerwca 2025 roku.

Kierownictwo muzyczne premiery objął Rafał Janiak, zastępca dyrektora teatru ds. artystycznych, który poprowadzi spektakle 22 i 23 marca 2025 roku. Przedstawieniami 25 marca oraz 21 i 22 czerwca 2025 roku dyrygować będzie Daniel Mieczkowski, asystent dyrygenta, dyrygent-rezydent Teatru Wielkiego w Łodzi (w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca).
W obsadzie znaleźli się: Adina – Aleksandra Borkiewicz-Cłapińska (22.03), Alina Tkachuk (23.03), Bohdana Habryielian (25.03); Nemorino – Krzysztof Lachman (22.03, 25.03), Maciej Tomaszewski (23.03); Belcore – Armando Pina (22.03, 23.03), Arkadiusz Anyszka (25.03); Dulcamara – Daniel Mirosław (22.03, 23.03), Robert Ulatowski (25.03); Gianetta – Patrycja Krzeszowska-Kubit (22.03, 23.03), Katarzyna Pawłowska (25.03).

Wojciech Adamczyk w teatrze operowym przygotował dotychczas takie tytuły, jak „I Capuleti e i Montecchi” Belliniego (Opera Krakowska, 1999), dyptyk „Rycerskość wieśniacza” Mascagniego/ „Pajace” Leoncavalla (Opera Krakowska, 2001), „Wesele Figara” Mozarta (Opera Nova w Bydgoszczy, 2017), wileńską wersję „Halki” Moniuszki (Polska Opera Królewska, 2024), „Don Giovanniego” Mozarta (Opera Lubelska, 2025). Artysta szerszej publiczności znany jest jako reżyser serialu TVP1 „Ranczo”.

Prapremiera „Napoju miłosnego” Gaetana Donizettiego, opery komicznej w dwóch aktach do libretta Felice Romaniego, odbyła się 12 maja 1832 roku w Teatro della Canobbiana w Mediolanie. Polskie prawykonanie dzieła odbyło się w 1839 roku w Warszawie. Wśród licznych nagrań tej opery warto zwrócić uwagę m. in. na dwie rejestracje wydane nakładem DECCA (z 1970 roku z Joan Sutherland i Luciano Pavarottim pod batutą Richarda Bonynge’a oraz z 1996 roku z Angelą Gheorghiu i Roberto Alagną pod batutą Evelino Pidò), a także na wydanie z 1967 roku wytwórni Hardy Classic (z Renatą Scotto, Carlo Bergonzim, Giuseppe Taddeim, dyrygował Gianandrea Gavazzeni).

W Teatrze Wielkim w Łodzi operę wystawiono dotychczas tylko raz w 1998 roku. Spektakl wyreżyserował Robert Skolmowski, a kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Kozłowski. W premierowej obsadzie znaleźli się: Joanna Woś (Adina), Dariusz Stachura (Nemorino), Zenon Kowalski (Belcore), Bogdan Kurowski (Dulcamara). Spektakl został nagrodzony „Złotą Maską” za najlepsze przedstawienie w sezonie 1998/1999.
