„A Te, o Cara” („Do Ciebie, Ukochana”) to słynna aria Artura z „Purytanów” Vincenza Belliniego, rozsławiona m. in. interpretacjami Luciano Pavarottiego, Alfredo Krausa i Juan Diego Flóreza. W Polsce ta opera pojawiła się tylko raz, w 2002 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi. „A Te, o Cara” to także tytuł koncertu organizowanego przez ORFEO Fundację im. Bogusława Kaczyńskiego. Jego założeniem jest ukazanie świata epoki belcanta i piękna lirycznego tenorowego śpiewu, z wykorzystaniem charakterystycznej dla tego okresu brawury koloratury. Zabrzmią zarówno utwory niezwykle popularne, ale też te mniej znane. W programie znajdą się utwory Gaetano Donizettiego, Charlesa Gounoda, Giuseppe Verdiego, Giacomo Pucciniego, Stanisława Moniuszki oraz pieśni neapolitańskie. Usłyszymy słynny Tercet Tenorów z „Armidy”, jedynej czarodziejskiej opery Gioachino Rossiniego, polscy śpiewacy wykonają pierwszą część tej kompozycji po raz pierwszy w historii polskiej wokalistyki.
Wystąpią tenorzy młodego pokolenia, którzy już odnoszą sukcesy na scenach polskich i zagranicznych. Sebastian Mach z powodzeniem kreuje wymagające partie rossiniowskie takie jak: Ramiro w „Kopciuszku” i Lindoro we „Włoszce w Algierze”, które wykonywał w Lugano w Szwajcarii oraz w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie. Artysta w ostatnich tygodniach zadebiutował też jako Ernesto w „Don Pasquale” w Opera Nova w Bydgoszczy. Krzysztof Lachman występował podczas festiwali Opera Rara w Krakowie i Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie. We wrześniu 2024 roku zaśpiewał tytułową rolę Aureliano w „Aureliano w Palmirze” Gioachino Rossiniego u boku słynnego argentyńskiego kontratenora Franco Fagioliego na koncertach w Krakowie, Pradze oraz Dreźnie. Orkiestrą Capella Cracoviensis dyrygował Tomasz Adamus. Adam Walasek w listopadzie 2023 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rolą Księcia Yamadoriego w „Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego w reżyserii Mariusza Trelińskiego. W sierpniu 2024 roku zdobył I Nagrodę w II Międzynarodowym Konkursie dla głosów tenorowych „The voice of Kamen” w Starej Zagorze w Bułgarii, jury przewodniczył José Cura. Artysta w październiku 2024 roku wystąpił jako Makduf w „Makbecie” Giuseppe Verdiego w operze w Płowdi w Bułgarii.
Tenorom towarzyszyć będzie sopranistka Marta Mazanek-Matuszewska, która w ubiegłym sezonie wykonała w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie partię Clorindy w „Kopciuszku” Rossiniego w reżyserii Jitki Stokalskiej. Artystka występowała jako solistka m.in. w Filharmoniach: Opolskiej, Łomżyńskiej, Częstochowskiej, a także z orkiestrami, m.in. Poznańską Orkiestrą Reprezentacyjną Sił Powietrznych, z najstarszą w Polsce Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego pod dyrekcją Aleksandra Grefa, czy Orkiestrą Filharmoników Bydgoskich. W nadchodzącym sezonie artystycznym wystąpi m. in. jako Królowa Nocy w „Czarodziejskim Flecie” Wolfganga Amadeusza Mozarta w Operze na Zamku w Szczecinie oraz Zerlina w „Don Giovannim” w Operze Lubelskiej.
Sebastian Mach, Krzysztof Lachman, Adam Walasek i Marta Mazanek-Matuszewska byli i są członkami AKADEMII OPEROWEJ przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
Przy fortepianie partnerować im będzie Anna Marchwińska, która specjalizuje się w muzyce kameralnej, zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej. Studiowała w Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie, na Stanford University i w Juilliard School w Nowym Jorku. W latach 1997-2001 była wykładowcą w Juilliard School w Nowym Jorku, współpracowała też z New York City Opera i Metropolitan Opera. Regularnie współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie od kwietnia 2010 roku jest kierownikiem korepetytorów solistów.
Wydarzenie poprowadzi znany dziennikarz Robert Kamyk związany z Programem I Polskiego Radia oraz TVP. Cały koncert zostanie nagrany i udostępniony na portalu ORFEO, jak również na kanale Youtube.
„A Te, o Cara. Koncert Trzech Tenorów” to autorski projekt ORFEO Fundacji im. Bogusława Kaczyńskiego. Wydarzenie odbędzie się w Warszawie 29 listopada 2024 roku o godz. 19.00, w Muzycznym Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, przy ulicy Myśliwieckiej 3/5/7. Wstęp jest wolny, liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują zapisy poprzez formularz. Link dostępny jest także przez kod QR.
„A Te, o Cara. Koncert Trzech Tenorów” realizowany jest w ramach projektu „6. Festiwal im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej wraz z digitalizacją”, sfinansowany jest przez Unię Europejską NextGenerationEU.
Informacje o artystach
Krzysztof Lachman (tenor)
Dyplomant studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Krzysztofa Bednarka. Swoją przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 13 lat od gry na puzonie i fortepianie. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Olgę Pasiecznik, Izabelę Kłosińską, Michała Biela, Katelan Tran Terrel, Mariusza Kwietnia, Hedwig Fassbender, René Massisa oraz wieloma innymi, a także uczestniczył w Mastreclass w Exzellenz- Labor Oper w Weikersheim w Niemczech. Jest również laureatem II nagrody w II kategorii na I Ogólnopolskim Festiwalu i Konkursie Kameralistyki Wokalnej im. Witolda Friemanna w Rzeszowie. We wrześniu 2020 roku zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi w roli Mengone w operze „Lo Speziale” J. Haydna. W Rosendal Teater w Trondheim w Norwegii, a także na w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi wystąpił jako Cecco w operze „Il mondo della luna” J. Haydna.
Od listopada 2022 roku jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W listopadzie 2023 roku otrzymał stypendium Fundacji Hansa i Eugenii Jütting-Stiftung. Wystąpił dwukrotnie, jak solista podczas Festiwalu Opera Rara w lutym 2024 roku w Krakowie w utworze „Die erste Walpurgisnacht” Mendelssohna oraz operze „Idomeneo” W. A. Mozarta, jako Gran Sacerdote. W marcu 2024 roku zaśpiewał partię Coviella w operze „Salade” D. Milhauda podczas 28. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod batutą Łukasza Borowicza. We wrześniu 2024 roku zadebiutował w tytułowej roli Aureliano podczas koncertowych wykonań „Aureliano w Palmirze” G. Rossiniego wraz z Capellą Cracoviensis na koncertach w Krakowie, Pradze oraz Dreźnie.
Sebastian Mach (tenor)
Ukończył studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Jest absolwentem Programu Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie, gdzie doskonalił swoje umiejętności pod okiem znakomitych śpiewaków, dyrygentów i pianistów. Artysta pracował z wieloma wybitnymi dyrygentami tj. Umberto Finazzi, Francesco Bottigliero, Paul McCreesh, Jacek Kaspszyk, Adrian Kelly czy Joseph Swensen. Doskonalił swoje umiejętności wokalne na kursach mistrzowskich u takich pedagogów, jak: Gerald Finley, Michelle Wegwart, Andrew Owens czy Robert Nakoneczny. Współpracuje m. in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim w Łodzi, Polską Operą Królewską, Operą Bałtycką, Operą Nova w Bydgoszczy oraz Filharmoniami w całej Polsce.
Jest laureatem polskich i zagranicznych konkursów wokalnych m.in. w 2024 roku na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Bella Voce” otrzymał II miejsce oraz Nagrodę Specjalną, w 2019 roku na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Iuventus Canti” we Vrablach (Słowacja) otrzymał I Miejsce oraz Nagrodę Specjalną Opery w Bańskiej Bystrzycy za najlepszą interpretację utworów. W tym też roku otrzymał II Nagrodę Publiczności za Najciekawszą Osobowość Artystyczną 12. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych w Bydgoszczy. W 2017 roku otrzymał Nagrodę Specjalną za najlepsze wykonanie pieśni polskiej na IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku. W 2020 roku wykonał główną rolę w światowej prapremierze opery „Wehikuł Czasu” Francesco Bottigliero w Operze Bałtyckiej. W 2021 roku brał udział w prestiżowym projekcie „Young Singers Project” organizowanym przez największy festiwal muzyczny w Europie w Salzburgu. W tym samym roku debiutował w Teatrze Wielkim w Łodzi w „Weselu Figara” Mozarta wcielając się w postacie Don Curzia i Don Basilia.
W 2022 roku debiutował w roli Księcia Ramiro w operze „La Cenerentola” Rossiniego wystawionej na szwajcarskim festiwalu „Ticino Musica” w Lugano. W 2023 roku debiutował w roli Lindora w operze „L’italiana in Algeri” Rossiniego w Polskiej Operze Królewskiej. W 2024 roku debiutował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy w roli Ernesta w operze „Don Pasquale” Donizettiego.
Anna Marchwińska (fortepian)
Specjalizuje się w muzyce kameralnej, zarówno wokalnej, jak i instrumentalnej. Studiowała w Akademii Muzycznej im Fryderyka Chopina w Warszawie, na Stanford University i w Juilliard School pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów, jak: Bronisława Kawalla, Jerzy Marchwiński, Sam Sanders i Brian Zeger. Jest laureatką wielu nagród i międzynarodowych konkursów muzycznych. Występuje w Europie i Stanach Zjednoczonych, m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall i Alice Tully Hall, Kennedy Center w Waszyngtonie, Kimmel Center w Filadelfii, Concertgebouw w Amsterdamie i na Rossini Opera Festival w Pesaro. Regularnie współpracuje z wybitnymi polskimi artystami, takimi jak: Ewa Podleś, Małgorzata Walewska, Mariusz Kwiecień, Rafał Siwek i Artur Ruciński. W latach 1997-2001 była wykładowcą w Juilliard School w Nowym Jorku, współpracowała też z New York City Opera i Metropolitan Opera. Brała udział w wielu letnich festiwalach muzycznych, m.in. Merola Opera Program w San Francisco, Music Academy of the West, Tanglewood Festival and Chautauqua Festival.
Od 2009 roku stale współpracuje z festiwalem w Bregenz, gdzie brała udział w ponad 20 produkcjach operowych. Była pianistką wielu konkursów wokalnych, między innymi 8 edycji Konkursów im. Stanisława Moniuszki, Konkursu im Ady Sari i Tenor Vinas Competition.
Na stałe pracuje w Teatrze Wielkim Operze Narodowej, gdzie współpracuje regularnie z Akademią Operową, a od kwietnia 2010 roku jest kierownikiem korepetytorów solistów.
Marta Mazanek-Matuszewska (sopran)
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie wokalnej prof. dr hab. Anny Jeremus-Lewandowskiej. Jest laureatką licznych konkursów wokalnych, m.in. II Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Operze Nova w Bydgoszczy (I nie przyznano), jak i również Nagrody im. Antoniny Kowtunow dla Najlepszego Sopranu Konkursu, III Nagrody Międzynarodowego konkursu Bella Voce w Busku Zdroju, III Nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju, czy Nagrody od Edyty Kulczyk na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Operze Nova w Bydgoszczy. W 2022 roku debiutowała partią Frasquity w „Carmen” G. Bizeta na deskach Opery Wrocławskiej. W 2024 roku w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie, wykreowała partię Clorindy w operze „La Cenerentola” G. Rossiniego.
Występowała jako solistka m.in. w Filharmoniach: Opolskiej, Łomżyńskiej, Częstochowskiej, a także z orkiestrami, m.in. Poznańską Orkiestrą Reprezentacyjną Sił Powietrznych, z najstarszą w Polsce Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego pod dyrekcją Aleksandra Grefa, czy Orkiestrą Filharmoników Bydgoskich.
W trwającym sezonie artystycznym wystąpi w roli Królowej Nocy w „Czarodziejskim Flecie” W. A. Mozarta w Operze na Zamku w Szczecinie oraz w roli Zerliny w „Don Giovannim” W. A. Mozarta w Operze Lubelskiej.
Obecnie bierze udział w Programie Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.
Adam Walasek (tenor)
Uczestnik Programu Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Kreował w ostatnim czasie takie role jak: Macduff („Makbet” G. Verdiego – Opera w Plovdiv), Rudolf („Cyganeria” G. Pucciniego – Filharmonia w Plewen), Rinuccio („Gianni Schicchi” G. Pucciniego – Teatr Wielki-Opera Narodowa), Tamino („Czarodziejski flet” W.A. Mozarta – Filharmonia Sudecka) czy Don José („Carmen” G. Bizeta w koncertowej wersji opery wystawianej w Sali Koncertowej UMFC). W listopadzie ubiegłego roku zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej rolą Księcia Yamadoriego w „Madame Butterfly” G. Pucciniego. Laureat krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych, m. in. zdobywca I miejsca, Nagrody Specjalnej Dyrektora Opery w Plovdiv, Nagrody Specjalnej Dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi oraz Nagrody Publiczności na II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Kamena Chaneva w Starej Zagorze (Bułgaria, 2024). Laureat nagrody im. Bogdana Paprockiego dla Najlepszego Tenora na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Busku również w 2024 roku.
Współpracował z Polską Operą Królewską w Warszawie oraz Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Śpiewał pod batutą takich dyrygentów jak: Patrick Fournillier, José Cura czy Paul McCreesh. Swoje umiejętności wokalne stale rozwija, biorąc udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez światowej sławy bułgarskiego tenora – Kałudiego Kałudowa.