Opowieści zaczerpnięte z Owidiuszowych „Metamorfoz” były inspiracją wielu barokowych dzieł. Starorzymski poemat obfituje w zachwycające i pełne symboli historie, a tytułowy motyw przemiany daje twórcom przestrzeń do różnorakich interpretacji.
Treść opery „Acis i Galatea” jest z pozoru prosta. Młodzi pałają wzajemną miłością, lecz ich szczęście przerywa okrutny atak cyklopa Polifemusa. Odrzucony przez nimfę olbrzym pozbawia Acisa życia. Galatea jednak swą czarodziejską mocą przemienia kochanka w strumyk, czyniąc go nieśmiertelnym. Nowej scenicznej interpretacji tego mieniącego się barokowym światłocieniem dzieła podjęła się Natalia Kozłowska, autorka wielu wybitnych realizacji operowych. Marianna Oklejak odpowiada za Paulina Czernek za kostiumy, a Marek Zamojski za projekcje.
– „Acis i Galatea” to dla mnie opowieść o człowieku, który pragnąc natury i jej piękna, potrafi jedynie czerpać korzyści, a zapomniał jak się troszczyć. Który pragnąc miłości, ucieka się do przemocy, bo czuje się bezsilny. O człowieku, który choć chciałby harmonii, to z niej szydzi. Który chciałby prostoty, ale wciąż komplikuje. Który chciałby tworzyć, ale wciąż dekonstruuje. (…) Ale to również opowieść o tym, że jest nadzieja i sens, że jesteśmy częścią większej całości, a koniec staje się początkiem w odwiecznym kręgu śmierci i życia, który natura wprawia w ruch – opowiada reżyserka.
Wystąpią: Łukasz Kózka i Jacek Szponarski (Acis), Sylwia Stępień i Dorota Szczepańska (Galatea), Aleksander Rewiński i Sylwester Smulczyński (Damon) oraz Mikołaj Bońkowski i Paweł Michalczuk (Polifem). Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona poprowadzi Krzysztof Garstka, który sprawuje też kierownictwo muzyczne.
Premierowe spektakle odbędą się 16 i 17 marca, kolejne 18 i 19 marca 2023 roku w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie.