REKLAMA

Agnieszka Kurowska – głos pełen światła. Benefis królowej Mozarta i Rossiniego

10 maja 2025 roku Wawerska Strefa Kultury rozbrzmiała wdzięcznością wspomnień i zachwytu. W tym dniu Agnieszka Kurowska - wielka śpiewaczka, pedagog, artystka o scenicznej charyzmie i niepowtarzalnej barwie – świętowała 40-lecie pracy artystycznej. Odbyła się też premiera wyjątkowej monograficznej płyty wydanej przez DUX – muzycznego portretu jednej z najwybitniejszych polskich sopranistek liryczno-koloraturowych.

W swojej bogatej karierze Agnieszka Kurowska zbudowała status primadonny mozartowskiego i rossiniowskiego repertuaru, artystki subtelnej, precyzyjnej, pełnej pasji i klasy. Jej Fiordiligi, Konstancje, Hrabiny i Semiramidy zapisały się w pamięci melomanów złotymi zgłoskami. A jednak – jak sama mówi – koloratura nie była dla niej nigdy popisem, lecz drogą opowieści: Dzięki koloraturze powinniśmy opowiedzieć swoją historię, wyrazić dramat. Spotkania z publicznością zawsze były dla mnie święte.

Benefis Agnieszki Kurowskiej. Agmoeszka Kurowska i Maciej Weryński © Wawerskie Cenrtum Kultury
Benefis Agnieszki Kurowskiej. Agnieszka Kurowska i Maciej Weryński © Wawerskie Centrum Kultury

Agnieszka Kurowska jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Warszawie (klasa doc. Magdaleny Bojanowskiej), artystka przez ponad dwie dekady była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Śpiewała też na największych polskich scenach: Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Wrocławskiej, Opery Śląskiej, Opery na Zamku, jak również w prestiżowych ośrodkach muzycznych za granicą – od Austrii po Japonię, od Indii po Irlandię.

Benefis Agnieszki Kurowskiej w Wawerskim Centrum Kultury © Tomasz Pasternak
Benefis Agnieszki Kurowskiej w Wawerskim Centrum Kultury © Tomasz Pasternak

W jej repertuarze znajdują się ponad 40 pierwszoplanowych ról operowych – w tym aż 18 mozartowskich, a także bogaty wachlarz dzieł oratoryjnych i pieśni. Jej interpretacje zachwycały zarówno na scenach operowych, jak i estradach koncertowych, a także w filmach – m.in. w „Così fan tutte” Krzysztofa Tchórzewskiego i „Ostatnim kręgu” Krzysztofa Zanussiego. Była pierwszą powojenną Semiramidą w Polsce, kreowała tę partię u boku Ewy Podleś w legendarnej produkcji w Teatrze Wielkim w Poznaniu, śpiewała ją też w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Wykonywała też Rozalindę w „Zemście nietoperza” w Teatrze Muzycznym ROMA w reżyserii Jitki Stokalskiej w 1995 roku, wtedy dyrektorem był tam Bogusław Kaczyński.

Benefis Agnieszki Kurowskiej © Wawerskie Centrum Kultury
Benefis Agnieszki Kurowskiej © Wawerskie Centrum Kultury

Artystka dzieli się dziś swoją wiedzą jako pedagog, trener głosu, logopeda i autorka publikacji naukowych. Prowadzi kursy, konsultacje, wspiera młodych wokalistów jako jurorka. W pracy dydaktycznej, jak sama mówi, śpiewa wszystkimi głosami – w czwartki prowadzi zajęcia przez 11 godzin, ale właśnie wtedy nie może już zaśpiewać na koncercie. Jest pedagogiem śpiewu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Benefis Agnieszki Kurowskiej © Wawerskie Centrum Kultury
Benefis Agnieszki Kurowskiej © Wawerskie Centrum Kultury

Oprócz bogatego życia scenicznego, Agnieszka Kurowska jest też duszą społeczności lokalnej. Od lat prowadzi Falenickie Koncerty Letnie i Wawerską Scenę Młodych, jako prezes Falenickiego Towarzystwa Kulturalnego. Jej działalność została uhonorowana wieloma odznaczeniami, m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” i – w 2024 roku – Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Podczas majowego benefisu otrzymała także Odznakę Honorową Zasłużonego dla Warszawy.

Benefis Agnieszki Kurowskiej. Małgorzata Prochera © Wawerskie Centrum Kultury
Benefis Agnieszki Kurowskiej. Małgorzata Prochera © Wawerskie Centrum Kultury

Benefis w Wawerskiej Strefie Kultury był momentem wzruszenia i hołdu dla sztuki, która łączy pokolenia. Wielka artystka mówiła o tych, których nie ma już z nami: Andrzeju Klimczaku, Jarosławie Bręku, Wojciechu Drabowiczu, Tomaszu Zagorskim. Opowiadała o wspólnym śpiewaniu „Semiramidy” z Ewą Podleś w Poznaniu, spektaklu, który „był jak zdobycie olimpijskiego złota”.

Benefis Agnieszki Kurowskiej. Robert Gierlach i Tatiana Hempel-Gierlach © Wawerskie Centrum Kultury
Benefis Agnieszki Kurowskiej. Robert Gierlach i Tatiana Hempel-Gierlach © Wawerskie Centrum Kultury

Warto otworzyć się na inny rodzaj śpiewania, bo jednak zamykamy się w swoich kręgach. Od kilku lat uczę też wykonywana musicali. Ale to dzięki Małgosi Zalewskiej-Guthman, która zadzwoniła do mnie z propozycją wykonania Babci Sary w „Liście z Warszawy” , to dzieło opowiada o bardzo ważnych wydarzeniach, zastanawiałam się niecałe dwie godziny. Piotr Bajtlik śpiewał mojego wnuka, a Aleksandra Strunin – córkę dyrektora teatru Polkę.Oni się wtedy pokochali, na cale życie.

Benefis Agnieszki Kurowskiej. Anna Mikołajczyk-Niewiedział © Wawerskie Centrum Kultury
Benefis Agnieszki Kurowskiej. Anna Mikołajczyk-Niewiedział © Wawerskie Centrum Kultury

Oprócz Aleksandry Strunin i Piotra Bajtlika wystąpili także: Robert Gierlach i Tatiana Hempel-Gierlach, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, a także studenci artystki: Małgorzata Prochera (klasa musicalu), Zehao Wang (tenor) oraz Xiaoqian Zhang (sopran). Przy fortepianie zasiadła Monika Polaczek-Przestrzelska. Spotkanie z wdziękiem i humorem poprowadził Maciej Weryński.

Agnieszka Kurowska i Ewa Podles – „Giorno d’orrore” („Semiramida”), Teatr Wielki w Poznaniu, 1994, dyryguje Andrey Boreyko

Tego wieczoru miała miejsca także premiera niezwykłego płytowego wydawnictwa. Wytwórnia DUX opublikowała monograficzna płytę – muzyczny portrety jednej z najwybitniejszych polskich sopranistek koloraturowych, z ariami Mozarta i Rossiniego. To unikatowe nagrania żywe, dowodzące kunsztu śpiewaczki, zwłaszcza w zestawieniu z takimi gigantami muzyki jak Dariusz Paradowski (duet z opery „Lucia Scilla”) i Ewa Podleś (duet z „Semiramidy”). Trudno o większe wokalne skarby.

Płyta Agnieszki Kurowskiej „Mozart. Rossini” wydana nakładem DUX © Tomasz Pasternak
Płyta Agnieszki Kurowskiej „Mozart. Rossini” wydana nakładem DUX © Tomasz Pasternak

Zawsze lubiłam występować. Dziękuję Wam wszystkim – moim słuchaczom, moim uczniom, moim przyjaciołom. To Wy dodawaliście mi skrzydeł – mówiła artystka.

Benefis Agnieszki Kurowskiej © Wawerskie Centrum Kultury
Benefis Agnieszki Kurowskiej © Wawerskie Centrum Kultury
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne