REKLAMA

Agnieszka Kurowska i Robert Gierlach odznaczeni Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Dwoje wybitnych polskich śpiewaków, Agnieszka Kurowska (sopran) i Robert Gierlach (bas-baryton), zostali uhonorowani Brązowymi Medalami Zasłużony Kulturze Gloria Artis” podczas święta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Uroczystości związane są z rocznicą urodzin patrona uczelni i obchodzone są co roku 22 lutego.

Czternastu pracowników Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zostało uhonorowanych przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bartłomieja Sienkiewicza Medalami „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz odznakami honorowymi „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Odznaczenia wręczyła podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Marta Cienkowska podczas corocznego święta uczelni. W gronie wyróżnionych znaleźli się Agnieszka Kurowska, pedagog śpiewu Katedry Audiologii i Foniatrii UMFC oraz Robert Gierlach, który prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno- Aktorskim UMFC.

Agnieszka Kurowska i Robert Gierlach odbierają odznaczenia © Mateusz Żaboklicki
Agnieszka Kurowska i Robert Gierlach odbierają odznaczenia © Mateusz Żaboklicki

Agnieszka Kurowska

jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Magdaleny Bojanowskiej. Laureatka konkursów wokalnych, m. in. III Nagrody na II Konkursie Śpiewaków Operowych im. Jana Kiepury w Krynicy – Zdroju, organizowanego podczas dyrekcji Festiwalu im. Jana Kiepury przez Bogusława Kaczyńskiego. Występowała na scenach oper w Polsce, m. in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Wielkim w Poznaniu, Operze Śląskiej, Operze Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze na Zamku w Szczecinie. Była pierwszą powojenną Semiramidą w Polsce, kreowała tę partię u boku Ewy Podleś w legendarnej produkcji w Teatrze Wielkim w Poznaniu, śpiewała ją też w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Agnieszka Kurowska i Ewa Podleś w „Semiramidzie” Gioachino Rossiniego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, 28 V 1994 roku, dyr. Andrzej Borejko

W swoim repertuarze ma ponad 40 pierwszoplanowych ról operowych (w tym 18 mozartowskich), a także partie oratoryjne od baroku do współczesnych. Zaśpiewała też Rozalindę w „Zemście nietoperza” w Teatrze Muzycznym ROMA w reżyserii Jitki Stokalskiej w 1995 roku, wtedy dyrektorem był tam Bogusław Kaczyński. W 1987 roku zagrała rolę Fiordiligi, w filmowej wersji opery „Cosí fan tutte” w reżyserii Krzysztofa Tchórzewskiego. Zagrała w filmie Krzysztofa Zanussiego pt. ,,Ostatni krąg” z cyklu ,,Opowieści weekendowe’’.

Agnieszka Kurowska (Rozalinda) i Ryszard Wróblewski (Eisenstein) w „Zemście nietoperza" w reżyserii Jitki Stokalskiej w Teatrze Muzycznym ROMA © archiwum Fundacji ORFEO
Agnieszka Kurowska (Rozalinda) i Ryszard Wróblewski (Eisenstein) w „Zemście nietoperza” w reżyserii Jitki Stokalskiej w Teatrze Muzycznym ROMA © archiwum Fundacji ORFEO

Brała udział w międzynarodowych festiwalach muzycznych. Śpiewała na scenach i estradach Austrii, Belgii, Chorwacji, Czech, Danii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Indii, Irlandii, Izraela, Japonii, Libanu, Luxemburga, Łotwy, Macedonii, Niemiec, Portugalii, Rosji, Słowenii, Szwajcarii, Ukrainy i Włoch.

W listopadzie 2019 roku zagrała rolę Babci Sary w światowej premierze musicalu Gary’ego Guthmana pt. „List z Warszawy”. W 2001 roku otrzymała Złoty Krzyż Zasługi RP, a w 2006 r. odznakę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ,,Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

W 2007 roku ukończyła Podyplomowe Studia Logopedii i Pragmatyki Komunikacji w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. W latach 2008- 2018 była pracownikiem naukowym Katedry Audiologii i Foniatrii UMFC. Prowadzi trening czynności głosotwórczych, terapię logopedyczną i uczy technik wokalnych w mowie i śpiewie. Bierze udział w projektach badawczych i konferencjach naukowych. Prowadzi kursy emisji głosu i jest jurorem w konkursach wokalnych. Jest autorką kilkunastu publikacji naukowych. Należy do Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu. Jest członkiem zarządu Mazowieckiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.

Dużą część jej zawodowego życia zajmuje praca społeczna. Jest prezesem Falenickiego Towarzystwa Kulturalnego. Od 15 lat pełni funkcję kierownika artystycznego Falenickich Koncertów Letnich i Wawerskiej Sceny Młodych.

Robert Gierlach © Arkadiusz Michał Witkowski
Robert Gierlach © Arkadiusz Michał Witkowski

Robert Gierlach

jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu prof. Kazimierza Pustelaka. Artysta otrzymał I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Viottiego w Vercelli we Włoszech i Nagrodę Publiczności na Konkursie im. Alfredo Krausa w Las Palmas. Dwukrotny laureat nagrody Fryderyk: za płytę z pieśniami Pawła Łukaszewskiego oraz z pieśniami Henryka Mikołaja Góreckiego; nagrody International Classical Music Awards za „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego (partia Św. Piotra,Filharmonia Poznańska oraz Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Łukasza Borowicza) oraz Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Don Giovanniego w inscenizacji Mariusza Trelińskiego w Teatrze Wielkim w Warszawie.

Występował na prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych Europy, Ameryki Północnej i Japonii. Śpiewał m. in. w Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Filarmonico w Weronie, w Teatro Comunale w Bolonii, w Teatro dell’ Opera w Rzymie, Teatro dell’ Maggio Musicale Fiorentino we Florencji, Teatro G. Verdi w Trieście, Teatro alla Scala w Mediolanie. We Francji występował na takich scenach jak: Opera w Nicei, Opera w Marsylii, Theatre des Champs-Elysees w Paryżu. W Stanach Zjednoczonych artysta występował m.in. w Detroit Opera House jako Figaro w „Weselu Figara” Mozarta. Partię Figara śpiewał również w Nico Theatre w Cape Town (RPA), na Festiwalu Operowym w Glyndebourne oraz na deskach Grand Theatre w Genewie jak i w Grand Opera na Florydzie (Miami).

Robert Gierlach, „Jak ciemna noc” z „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego, dyryguje Łukasz Borowicz

Współpracuje z takimi zespołami jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, NOSPR, Sinfonia Varsovia, Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Orkiestra Filadelfijska, Orchestre National de France, I Solisti Veneti, City of Birmingham Orchestra, Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, Dresdner Rundfunk Orcheser, NHK Tokyo Orchestra. Brał udział w wielu festiwalach muzycznych, m. in. Salzburger Festspiele, BBC Proms (Royal Albert Hall), Berliner Festwoche i Schleswig-Holstein Festival, Wratislavia Cantans. Współpracował z wieloma znanymi dyrygentami takimi jak: Sir Simon Rattle, Sir Yehudi Menuhin, Nello Santi, Charles Dutoit, Jeffrey Tate, Rafael Fruhbeck de Burgos, Claudio Scimone, Michele Plasson, Vladimir Jurovski, Daniele Gatti, Vladimir Gergiew, Christian Thielemann,Christopher Hogwood,Frans Bruggen, Massilmiliano Caldi, Jacek Kaspszyk, Jan Krenz, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Gabriel Chmura, Jerzy Semkow, Antoni Wit.

Wystąpił m. in. z zespołami Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Opera du Montreal, Lyric Opera w Baltimore, Opery Flandryjskiej w Antwerpii, w New York City Opera, Tokyo-NHK, Opera Ottawa, Arizona Opera, Cleveland Opera oraz Opera Orlando. Robert Gierlach występował również na scenie słynnej Carnegie Hall w Nowym Jorku. Od kilku lat jest solistą Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie oraz prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno- Aktorskim UMFC.

Medale i odznaczenia dla zasłużonych pracowników UMFC otrzymali:

Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Małgorzata Lewandowska – reżyser dźwięku w filmie i pedagog Wydziału Reżyserii Dźwięku UMFC w Warszawie od 1977 roku;

Włodzimierz Promiński – skrzypek, kameralista, solista, pedagog, założyciel i prymariusz KWARTETU CAMERATA, z którym od ponad 30 lat koncertuje w całej Europie, Ameryce, Afryce i Azji;

Wanda Tchórzewska-Kapala – profesor sztuk muzycznych, pedagog Wydziału Edukacji Muzycznej i Chóralistyki, gdzie prowadzi klasę dyrygentury.

Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Jan Bokszczanin – organista, pedagog, od 25 lat zajmuje się działalnością koncertową, prowadzi klasę organów białostockiej filii UMFC;

Robert Gierlach – bas-baryton, jeden z najwybitniejszych polskich śpiewaków operowych, ceniony również jako znakomity interpretator pieśni oraz muzyki współczesnej;

Aleksander Kościów – doktor habilitowany sztuki w dziedzinie kompozycji, od 2016 r. prowadzi klasę kompozycji;

Agnieszka Kurowska-Janecka – śpiewaczka operowa (sopran) i pedagog śpiewu Katedry Audiologii i Foniatrii UMFC. Solistka m.in.: Warszawskiej Opery Kameralnej, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Śląskiej, Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi oraz Teatru Wielkiego w Poznaniu;

Ewa Lasocka – doktor habilitowany sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej reżyseria dźwięku, specjalizuje się w nagraniach muzyki klasycznej, kameralnej oraz symfonicznej i chóralnej;

Michał Markuszewski – organista i pianista, doktor sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, ma na swoim koncie prawykonania współczesnej polskiej muzyki organowej, a także organowo-kameralnej, zajmuje się także problematyką ochrony zabytkowych organów;

Magdalena Stępień – kierownik Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej UMFC, organizuje konferencje, sesje naukowe, seminaria, wykłady oraz warsztaty mające na celu wymianę doświadczeń pedagogów pracujących metodą rytmiki;

Dariusz Zimnicki – dyrygent, chórmistrz, Kierownik Katedry Dyrygentury Chóralnej UMFC, a także kompozytor i animator życia chóralnego, jest dyrygentem trzech chórów: Chóru Akademickiego Politechniki Warszawskiej, Chóru Archikatedry Warszawskiej oraz założonego przez siebie Chóru Kameralnego Tibi Domine.

Odznaka honorowa „Zasłużony dla Kultury Polskiej”

Joanna Cieślik-Klauza – teoretyk muzyki, adiunkt na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki białostockiej filii UMFC, jest organizatorem cyklu seminariów i warsztatów „Wychowanie przez sztukę” dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego;

Emilia Budkiewicz – muzykolog, teolog, bibliotekarz, adiunkt na Wydziale Muzyki Kościelnej UMFC, od 2020 r. pełni funkcję kierownika i redaktor naczelnej „Chopin University Press” – jednego z wiodących i dynamicznie rozwijających się wydawnictw muzycznych w Polsce;

Kim Ae Ran – muzyk i pedagog, koordynatorka ds. studentów koreańskich oraz asystentka na Wydziale Wokalno-Aktorskim UMFC, od 2003 r. występuje jako solistka w licznych koncertach w Polsce i za granicą.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne