Andrzej Filończyk na słynnym Rossini Opera Festival w Pesaro w tym roku wystąpi już po raz drugi. Dwa lata temu, w sierpniu 2022 roku artysta zadebiutował na festiwalu rolą Rimbauda w operze „Hrabia Ory” Rossiniego, w tytułową postać wcielał się wówczas Juan Diego Florez. – Andrzej Filończyk olśniewał wokalną wyobraźnią i sceniczną swobodą – pisał Tomasz Pasternak na łamach portalu ORFEO. W tym roku 29-letni baryton powróci do Pesaro w roli Figara, tytułowego cyrulika, w najsłynniejszej operze patrona festiwalu, „Cyruliku sewilskim” Gioachina Rossiniego. Polski artysta partię tę wykonywał już na takich scenach, jak Opernhaus w Zurychu, Teatro dell’Opera w Rzymie, Opera National de Paris, Royal Opera House w Londynie i Teatro Regio di Parma.
„Cyrulik sewilski” zostanie zaprezentowany w Pesaro w inscenizacji z 2018 roku, za reżyserię, scenografię i kostiumy odpowiedzialny jest Pier Luigi Pizzi. Andrzejowi Filończykowi na scenie towarzyszyć będą: Jack Swanson (Hrabia Almaviva), Maria Kataeva (Rozyna), Carlo Lepore (Bartolo), Michele Pertusi (Don Basilio) i Patrizia Biccire (Berta). Chór Teatro Ventidio Basso i Orchestra Sinfonica G. Rossini poprowadzi Lorenzo Passerini. Zaplanowane na 10, 15, 18 i 22 sierpnia 2024 roku spektakle odbędą się w Vitrifrigo Arena w Pesaro.
Andrzej Filończyk jest laureatem wielu nagród, m. in. I nagrody i nagrody im. Bogusława Kaczyńskiego dla najlepszego polskiego głosu ufundowanej przez ORFEO Fundację im. Bogusława Kaczyńskiego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie w 2016 roku. Polski baryton w najbliższym czasie wcieli się w sierżanta Belcore w „Napoju miłosnym” Gaetano Donizettiego w Bayerische Staatsoper w Monachium, a następnie w Lorda Guglielmo Cecila w „Marii Stuardzie” Donizettiego w Teatro Real w Madrycie. W przyszłym sezonie Filończyk powróci także do roli Figara w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego w Wiener Staatsoper, Lescauta w „Manon” Julesa Masseneta w Opera National de Paris oraz Franka w „Umarłym mieście” Ericha Korngolda z Boston Symphony Orchestra pod batutą Andrisa Nelsonsa. W marcu 2025 roku zadebiutuje w partii markiza Posy w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego na deskach Opera National de Paris w spektaklu w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego i pod batutą Simone Young.
Pierwsza edycja Rossini Opera Festival została zainaugurowana w Pesaro w 1980 roku. Festiwal zawsze odbywa się w sierpniu, a w jego programie znajdują się przede wszystkim dzieła patrona festiwalu. Festiwalowe spektakle i koncerty odbywają się w wielu lokalizacjach: w Teatro Rossini z 1818 roku, na sportowej arenie Vitrifrigo Arena, w Teatro Sperimentale, w zabytkowym Auditorium Pedrotti w Palazzo Olivieri, a także na Piazza del Popolo w sercu Pesaro.
Z Festiwalem przez wiele lat związana była wybitna polska śpiewaczka Ewa Podleś (kontralt). W 2001 roku wykonała ona w Pesaro partię Junony w kantacie „Le nozze di Teti e di Peleo” Gioachina Rossiniego pod batutą Giuliano Carelli, wystąpiła także w recitalu gdzie m. in. wykonała kantatę „Giovanna d’Arco” z pianistką Anną Marchwińską. W 2009 roku zaproszona została do wykonania „Ariadny na Naksos” Josepha Haydna, Haydn Orchestra di Bolzano e Trento zadyrygował Łukasz Borowicz, a następnie w 2012 i 2016 roku wykonywała tytułową partię w operze „Cyrus w Babilonie”.
W 2000 roku Iwona Hossa wystąpiła w Pesaro w roli Ismèny w „Oblężeniu Koryntu”, a w 2002 roku Dariusz Machej zaśpiewał tam rolę Fabrizia w „Kamieniu Probierczym”. W 2003 roku w spektaklach „Podróży do Reims” Rossiniego wystąpili Elżbieta Wróblewska (Delia) i Wojciech Gierlach (Don Profondo), który do Pesaro powracał jeszcze jako Lord Sidney w „Podróży do Reims” oraz w 2013 roku w dwóch rolach Leutholda i Un Chasseur w „Wilhelmie Tellu”. W 2022 roku w „Podróży do Reims” wystąpili David Roy (Don Alvaro) i Janusz Nosek (Barone di Trombonok).
W programie tegorocznej, 45. edycji festiwalu znalazły się, oprócz „Cyrulika sewilskiego”, także premiery oper „Bianka i Falliero” i „Hermiona” oraz wznowienie opery „Dziwaczne nieporozumienie” Gioachina Rossiniego. Tradycyjnie dwa spektakle „Podróży do Reims” przygotują młodzi adepci sztuki wokalnej – uczestnicy Accademia Rossiniana „Alberto Zedda” w Pesaro. Wykonana zostanie „Messa di Ravenna” i kantata „Il vero omaggio”, a swoje recitale przygotują: Eleonora Buratto, Pietro Spagnoli, Ramon Vargas, Gregory Kunde, Giorgio Caoduro, Sarah Blanch i Daniela Barcellona.
Ostatniego dnia festiwalu wykonana zostanie w wersji koncertowej „Podróż do Reims” w 40. rocznicę pierwszego wykonania tej opery pod batutą Claudio Abbado. W znakomitej obsadzie znaleźli się: Vasilisa Berzhanskaya (Corinna), Maria Barakova (Marchesa Melibea), Nina Minasyan (Contessa di Folleville), Karine Deshayes (Madama Coertses), Jack Swanson (Cavalier Belfiore), Dmitry Korchak (Conte di Libenskof), Michael Mofidian (Lord Sidney), Erwin Schrott (Don Profondo), Nicola Alaimo (Barone di Trombonok), a za pulpitem dyrygenckim stanie Diego Matheuz.