Nadchodzące lato nad Bałtykiem może być prawdziwym świętem muzyki. Baltic Opera Festival to cztery dni, dwa spektakle premierowe, dwie orkiestry, dwa chóry, kilkudziesięciu znakomitych artystów: solistów i realizatorów. Pomysłodawcą i współtwórcą letniego festiwalu jest wybitny polski bas-baryton Tomasz Konieczny. To śpiewak, którego oklaskiwała publiczność Metropolitan Opery, La Scali, oper w Paryżu, Berlinie i Wiedniu. W lipcu powróci do kraju, by stworzyć nie tylko dla polskiej publiczności, miejsce do obcowania ze sztuką najwyższej próby.
Baltic Opera Festival odbędzie się w dniach 14-17 lipca. Zaprezentowane zostaną dwie premiery. W „Latającym Holendrze”, 15 i 17 lipca, o godz. 21.00, pod kierownictwem muzycznym legendarnego dyrygenta Marka Janowskiego i opieką artystyczną (a także koncepcją inscenizacyjną) Tomasza Koniecznego, w reżyserii teamu: Łukasz Witt-Michałowski i Barbara Wiśniewska, wystąpią: Franz Hawlata (Daland), Ricarda Merbeth (Senta), Stefan Vinke (Eric), Dominik Sutowicz (Sternik) i Małgorzata Walewska (Mary). Partię tytułową kreować będzie Andrzej Dobber. Scenografię, według koncepcji Borisa Kudlički, stworzy Natalia Kitamikado, autorką kostiumów będzie Dorothée Roqueplo. Za choreografię odpowiadać będzie Jacek Przybyłowicz, światła Bogumił Palewicz, a multimedia Bartek Macias.
Tomasz Konieczny, który nagrał „Pierścień Nibelunga” z Markiem Janowskim, mówi, że dyrygent obecnie bardzo niechętnie zgadza się na prowadzenie przedstawień operowych i dla Baltic Opera Festival robi niezwykły wyjątek.
Ale festiwal rozpocznie tajemnicza operetka Karola Szymanowskiego, pt. „Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69”. Przedstawienie, pod muzyczną dyrekcją Piotra Sułkowskiego, zostanie pokazane na scenie Opery Bałtyckiej 14 lipca o godz. 18.00. Reżyserii podjął się Marcin Sławiński, we współpracy z Natalią Kitamikado (scenografia) i Izabelą Chełkowską-Wolczyńską (kostiumy). Jarosław Staniek oraz Katarzyna Zielonka odpowiadać będą za choreografię, Ada Bystrzycka za reżyserię świateł, a Stanisław Zaleski za multimedia. Chór przygotowuje Janusz Wierzgacz. Wystąpią m. in. Tomasz Kuk, Szymon Raczkowski, Adrian Domarecki, Piotr Maciejowski, Stepan Drobit, Jakub Foltak, Damian Wilma, Jan Kubas, Magdalena Barylak, Justyna Khil i Justyna Bluj.
Oba przedstawienia mają na stałe wejść do repertuarów współpracujących z Festiwalem instytucji: Opery Bałtyckiej w Gdańsku i Opery Krakowskiej.
16 lipca w Operze Leśnej, od godz. 15.00, odbędzie się Maraton Filmowy Baltic Opera Festival. Oprócz filmów będą to: opera, muzyka, warsztaty, rozmowy i spotkania z artystami. Wyjątkowym punktem Maratonu będzie możliwość zobaczenia realizacji „Halki” w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Spektakl miał premierę w Theater an der Wien, a śpiewali w nim m. in. Piotr Beczała (Jontek) i Tomasz Konieczny (Janusz). Mariusz Treliński będzie gościem festiwalu i opowie o tej inscenizacji.
Mariusz Wilczyński, zdaniem „The New York Times ” jeden z najważniejszych współczesnych twórców animacji artystycznej, zaprezentuje z towarzyszeniem wiolonczelisty Marcela Markowskiego całkowicie improwizowany film animowany.
Artysta intermedialny Adam Dudek, który jest autorem pięknego loga Festiwalu i jego identyfikacji wizualnej, zaprezentuje w Operze Leśnej „Oblicze morza”. Będzie to pięć epizodów wideo do pięciu pieśni Romualda Twardowskiego z udziałem Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały. Pokazane też zostaną miniatury nominowanego do Oscara Kanadyjczyka Larry’ego Weinsteina, łączące operę z filmem i muzykę z techniką. Wieczór zakończy słynny, nominowany do Oscara i nadal mało znany film Kaya Pollaka z 2004 roku pt. „Jak w niebie”. Gospodarzami maratonu będą Dominika Matuszak i Leszek Bonar.
W konferencji prasowej udział wzięli Tomasz Konieczny – dyrektor artystyczny Festiwalu, Rafał Kokot – dyrektor Festiwalu, Romuald Wicza – Pokojski – dyrektor Opery Bałtyckiej w Gdańsku, Rafał Wiśniewski – dyrektor Narodowego Centrum Kultury, Piotr Sułkowski – dyrektor Opery Krakowskiej, Magdalena Czarzyńska-Jachim – wiceprezydentka Sopotu oraz Jarosław Sellin – sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Spotkanie prowadziła dziennikarka Dominika Matuszak.
Organizatorami wydarzenia jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Opera Bałtycka w Gdańsku, Narodowe Centrum Kultury, przy współpracy Dal Segno Institute.
W Komitecie Honorowym znaleźli się Daniel Cichy, dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego; Waldemar Dąbrowski, dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Minister Kultury RP w latach 2002-2005; Peter Gelb, dyrektor Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Andreas Homoki, dyrektor Opernhaus Zürich, reżyser operowy; Daniel Kotliński, śpiewak operowy, animator kultury, pedagog; Jolanta Róża Kozłowska, Ambasador RP w Wiedniu w latach 2017-2022; Stanisław Leszczyński, wicedyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dyrektor artystyczny Festiwalu „Chopin i jego Europa”; Jacek Marczyński, dziennikarz, krytyk muzyczny; Dominique Meyer, dyrektor Teatro alla Scala, dyrektor Wiener Staatsoper w latach 2010-2020; Elżbieta Penderecka, założyciel i prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena; Alexander Pereira, dyrektor Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, wieloletni dyrektor Opernhaus Zürich, Salzburger Festspiele, Teatro alla Scala; Bogdan Roščić, dyrektor Wiener Staatsoper; prof. Katharina Wagner, dyrektor Bayreuther Festspiele; prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury oraz Joanna Wnuk-Nazarowa, dyrygentka, kompozytorka, Minister Kultury RP w latach 1997-1999, dyrektorka Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w latach 2000-2018.
Baltic Opera Festival ma także wyróżniającą się komunikację w mediach społecznościowych. Na uwagę zasługuje profil na Instagramie, czerpiący z marynistycznych elementów wszechobecnego w Sopocie morza.
Na rozpoczęcie konferencji Tomasz Konieczny wykonał pieśń „Kozak”, z towarzyszeniem Bartłomieja Kokota przy fortepianie.
– Chcemy przywrócić operze Operę Leśną! – mówi Tomasz Konieczny w rozmowie z Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz. – Zależy mi na szerszym wykorzystaniu tego miejsca. Występowałem tam w 2009 roku z okazji stulecia budowy tej sceny, wykonując koncertową wersję dramatu Wagnera „Złoto Renu”. Wtedy zacząłem o tym miejscu intensywnie myśleć i nie potrafiłem, nie chciałem, o nim zapomnieć. Salzburger Festspiele, Bregenzer Festspiele, Festival d’Aix-en-Provence… naszym celem jest – i dołożymy wszelkich starań, by tak się stało – żeby jednym tchem z tymi wydarzeniami wymieniany był, dołączając do tego grona na stałe, Baltic Opera Festival.