Akademia Operowa działająca przy Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie od 2011 roku jest w skali naszego kraju instytucją wyjątkową. Zajmuje się wspieraniem rozwoju stojących u progu kariery młodych muzyków – przede wszystkim śpiewaczek i śpiewaków, ale także pianistów, dyrygentów, kompozytorów i reżyserów – którzy swoje życie zawodowe wiążą z teatrem operowym. Zdolna młodzież kształci się pod okiem znakomitej kadry profesorskiej, jak choćby Olgi Pasiecznik, czy Izabeli Kłosińskiej. Do pracy pedagogicznej zapraszani są także gościnnie inni cenieni na świecie śpiewacy czy pianiści.

Warte podkreślenia jest, że działalność Akademii Operowej to nie tylko doskonalenie umiejętności scenicznych, ale i zdobywanie innych umiejętności. Beata Klatka, pełniąca funkcję kierownika AO, scharakteryzowała niedawno szerokie spektrum działań instytucji: to regularnie organizowane warsztaty i kursy mistrzowskie, indywidualne konsultacje wokalne, pianistyczne, aktorskie i językowe, stała opieka merytoryczna, koncerty i angaże w Operze Narodowej oraz innych instytucjach kultury w kraju i za granicą, a także możliwości nawiązania kontaktów i zaistnienia w międzynarodowym środowisku muzycznym.

Wśród absolwentów Akademii Operowej są artyści, którzy zdobyli uznanie na całym niemal świecie i stali się jej najlepszą wizytówką: m.in. niezwykle popularny kontratenor Jakub Józef Orliński czy też inni znani śpiewacy: Krzysztof Bączyk i Andrzej Filończyk oraz pianista-akompaniator Michał Biel.

9 lutego 2025 roku w Salach Redutowych Teatru Wielkiego odbył się koncert galowy zamykający warsztaty akademickie prowadzone pod kierunkiem dwojga wybitnych śpiewaków operowych: sopranistki Olgi Pasiecznik i kontratenora Andreasa Scholla.

W koncercie wystąpili adepci Akademii Operowej wraz z zespołem instrumentów dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA. Na klawesynie grał i dyrygował Krzysztof Garstka.
Program zatytułowany „I Labirinti Dell’Alma” wypełniony był utworami instrumentalnymi oraz ariami (solo i w duetach) z oper Claudia Monteverdiego, Georga Friedricha Händla i Antonia Vivaldiego.

Licznie zgromadzona publiczność była świadkiem pełnej różnych odcieni i nastrojów muzycznej podróży. Subtelność i delikatność jednych interpretacji mieszała się z dużą ekspresją innych, a wszyscy występujący młodzi artyści zaprezentowali wysoki poziom wykonawczy, co może dobrze wróżyć na przyszłość.

Słuchacze szczególnie gorąco przyjęli śpiewające Händla Martę Matuszewską-Mazanek (sopran) w arii Armidy „Furie terribili” z opery „Rinaldo”, Gabrielę Stolińską (sopran) – we fragmentach z oper „Alcina” i „Ariodante” (delikatny, jasny głos i sugestywne aktorstwo) oraz bardzo ekspresyjną Irynę Melnyk (sopran), która wykonała „L’alma mia fra le tempeste” z „Agrippiny” Händla, a także „Armatae face et anguibus” z Vivaldowskiego oratorium „Judyta triumfująca”.
Duże oklaski przypadły także w udziale Enesowi Aksu, kontratenorowi, który był jednym z gości tego wieczoru galowego.

Szczęśliwi bohaterki i bohaterowie koncertu, a także ich profesorowie jeszcze długo przeżywali już za kulisami wspólny sukces, a nam pozostaje mieć nadzieję, że niebawem będziemy mogli słuchać i oglądać tych adeptów Akademii Operowej na scenach domów operowych w Polsce i na świecie.

AKADEMIA OPEROWA
Program Kształcenia Młodych Talentów AKADEMIA OPEROWA, realizowany jest z powodzeniem od 2011 roku, pod dyrekcją Beaty Klatki. Perspektywicznie wspiera rozwój kariery zawodowej utalentowanych artystów. Odbywają się regularne warsztaty i kursy mistrzowskie, indywidualne konsultacje wokalne, aktorskie i językowe. Stałymi profesorami Akademii są: Izabela Kłosińska, Olga Pasiecznik, Sophia Muñoz, Katelan Trần Terrell i Michał Biel; w gronie pedagogów gościnnych znaleźli się m.in.: Anita Garanča, Ewa Podleś, Jerzy Marchwiński, Dale Fundling, Eytan Pessen, Matthias Rexroth, Hedwig Fassbender, René Massis, Neil Shicoff, Helmuth Deutsch, Mariusz Kwiecień, Edith Wiens, Tobias Truniger, Maciej Pikulski, Lech Napierała i Tomasz Konieczny.
Akademia Operowa Teatru Wielkiego – Opery Narodowej może się już poszczycić licznymi sukcesami swych adeptów i absolwentów, w których gronie są, między innymi: Inna Fedorii, Magdalena Lucjan, Zuzanna Nalewajek, Teona Todua, Paweł Horodyski, Mikołaj Trąbka, Maciej Kwaśnikowski, Andrzej Filończyk, Krzysztof Bączyk, Jakub Józef Orliński i Michał Biel.