REKLAMA

„Bona Sforza“ w Operze Krakowskiej. Prapremiera opery Zygmunta Krauze 9 listopada 2024 roku

Opera Zygmunta Krauze powstaje jako międzynarodowa koprodukcja Opery Krakowskiej oraz Teatro Petruzzelli w Bari. To także nawiązanie współpracy między Małopolską a Apulią. Spektakl, którego prapremiera planowana jest na 9 listopada 2024 roku w Krakowie wyreżyseruje Michał Znaniecki, a muzycznie poprowadzi go Piotr Sułkowski.

Będzie to muzyczna opowieść o życiu Bony Sforzy d’Aragona, Królowej Polski Wielkiej Księżnej Litewskiej, księżna Rusi, Prus i Mazowsza, księżnej Bari i Rosano, spadkobierczyni pretensji do Królestwa Jerozolimy od 1524 roku. Władczyni silnie zapisała się w dziejach Polski, była drugą żoną Zygmunta Starego, matką ostatniego z Jagiellonów Zygmunta Augusta oraz królowej Polski Anny Jagiellonki, żony Stefana Batorego.

Bardzo intensywnie angażowała się w prowadzenie polityki zagranicznej państwa. O jej dramatycznych losach opowiada serial Janusza Majewskiego „Królowa Bona” z wybitną rolą tytułową kreowaną przez Aleksandrę Śląską. Warto podkreślić, że to dzięki Bonie jemy w Polsce tak dużo warzyw, które do dziś nazywamy włoszczyzną. Królowa zadbała m. in. o obecność kalafiora, fasolki szparagowej, pomidorów, karczochów, szparagów i brokułów. Zmarła w Bari w 1557 roku otruta przez swego zaufanego dworzanina Jana Wawrzyńca Pappacodę.

Magdalena Barylak jako Bona, Królowa Wdowa © Andrii Kotelnikov
Magdalena Barylak jako Bona, Królowa Wdowa © Andrii Kotelnikov

Opera Zygmunta Krauze jest próbą przedstawienia niejednoznaczności postaci Bony —kobiety przepełnionej troskami dnia codziennego, jak i królowej, która swoje plany i marzenia poświęca w imię wyższych celów. Dzieło ukaże trzy różne oblicza i etapy życia polsko-włoskiej królowej, śpiewane przez trzy solistki w trzech wersjach językowych: polskiej, włoskiej i łacinie. Bona Księżniczka to młoda, pełna życia dziewczyna, która odkrywając świat kultury i sztuki, przygotowuje się do roli królowej. Bona Królowa to już dojrzała kobieta — żona Zygmunta I Starego oraz matka następcy tronu Zygmunta II Augusta, która pomimo uzyskania silnej pozycji politycznej oraz zgromadzenia sporego majątku jest niepewna i zagubiona w zetknięciu z obcą jej kulturą. Bona Wdowa to z kolei wzgardzona, zniszczona i zdradzona władczyni, która wraca do swojego ukochanego miasta Bari. Twórcy chcą pokazać, jak skomplikowaną i kontrowersyjną była ta postać, ceniona za mądrość i zaradność, ale nienawidzona za zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm.

Scena zbiorowa © Andrii Kotelnikov
Scena zbiorowa © Andrii Kotelnikov

Spektakl w inscenizacji Michała Znanieckiego jest międzynarodową koprodukcją Opery Krakowskiej oraz Teatro Petruzzelli w Bari. Projekt jest owocem współpracy z Fondazione Lirico – Sinfonica Petruzzelli e Teatri di Bari. Umowa została podpisana 18 kwietnia 2024 roku w Bari w 506. rocznicę zaślubin Zygmunta Starego oraz koronacji Sforzy na królową Polski. Autorem scenografii będzie Luigi Scoglio, kostiumów Małgorzata Słoniowska, choreografii Inga Pilchowska, projekcji Karolina Jocewicz. Za reżyserię świateł odpowiada Dawid Karolak. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Piotr Sułkowski.

Plakat do „Bony Sforzy” w Operze Krakowskiej © Katarzyna Zapart
Plakat do „Bony Sforzy” w Operze Krakowskiej © Katarzyna Zapart

Wystąpią: Magdalena Barylak i Karin Wiktor-Kałucka (Bona, Królowa Wdowa), Agnieszka Kuk i Edyta Piasecka (Bona, Królowa), Zuzanna Caban i Paula Maciołek (Bona, Księżniczka), Wanda Franek i Olga Maroszek (Izabela),
Wołodymyr Pańkiw i Adam Szerszeń (Zygmunt I), Sebastian Marszałowicz i Wołodymyr Pańkiw (Ettore Pignatelli), Jarosław Bielecki i Adam Sobierajski (Zygmunt II August), Janusz Dębowski i Adam Sobierajski (Gian Lorenzo Pappacoda), Jakub Borowczyk i Jakub Foltak (Crisostomo Colonna i Przedstawiciel Sejmu), Martyna Dwojak i Maryana Berezyak (Marina d’Arcamone) oraz w roli małego Zygmunta Audusta: Gabriel Golik i Adam Chudzio.

Prapremiera „Bony Sforzy”, opery Zygmunta Krauze do libretta Vincenzo de Vivo odbędzie się w Operze Krakowskiej 9 listopada 2024 roku o godz. 18:30, pokazana zostanie także 12 listopada 2024 roku, na scenę Opery Krakowskiej wróci dopiero w kwietniu 2025 roku.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne