Bożena Kinasz-Mikołajczak urodziła się w 1936 roku w Budzanowie niedaleko Tarnopola. Jej ojciec był nauczycielem śpiewu w szkołach średnich i dyrygentem chórów, współpracował przy zakładaniu zespołu chóralnego bydgoskiej Opery. Studiowała polonistykę na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, ale równolegle kształciła się w Średniej Szkole Muzycznej w Bydgoszczy. Podjęła studia w Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie w klasie Magdaleny Halfterowej i S. Mikołajczaka, z którym później wzięła ślub. Dyplom uzyskała w 1959 i została zatrudniona w Operze Warszawskiej.
Zadebiutowała partią Tatiany w „Eugeniuszu Onieginie” na scenie bydgoskiej Opery i Operetki w 1962 roku. Na tej scenie śpiewała także Małgorzatę w „Fauście” Charlesa Gounoda, Micaelę w „Carmen” Georgesa Bizeta, tytułowe heroiny Moniuszkowskie: Halkę i Hrabinę.
W 1964 roku zdobyła I nagrodę na 11. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w ’s-Hertogenbosch i rozpoczęła pracę w warszawskim Teatrze Wielkim. W 1974 roku podpisała kontrakt z operą w Wuppertalu w Niemczech.
Była sopranem spinto-dramatycznym, śpiewała bardzo rozległy repertuar obejmujący partie verdiowskie (Abigaille w „Nabucco”, Aida, Amelia w „Balu maskowym”, Elżbieta w „Don Carlosie”, Leonora w „Trubadurze”), pucciniowskie („Madame Butterfly), czy wagnerowskie (Zyglinda w „Walkirii). Była też znakomitą Halką w dziele Stanisława Moniuszki.
Wystąpiła jako Maryna Mniszech w nagraniu „Borysa Godunowa” Modesta Musorgskiego pod dyrekcją Jerzego Semkowa w 1977 roku. Obok Kinasz – Mikołajczak zaśpiewali Matti Talvela, Nicolai Gedda, Leonard Mróz, Bogdan Paprocki, Kazimierz Pustelak i Andrzej Hiolski. Polskie Nagrania opublikowały też na longplayu jej recital wokalny.
Zmarła 6 października 2023 roku w Radzyminie.