Zespół ClaveDuo podczas kolejnego „Midnight Concert. Klasyka na Koszykach” zaprezentuje bogaty świat muzyki barokowej, która przeplata elementy polskie i włoskie. Oprócz utworów Adama Jarzębskiego i Marcina Mielczewskiego klawesynistki Anna Huszczo i Joanna Solecka zagrają dzieła włoskiego kompozytora barokowego Bernardo Pasquiniego. A wszystko zadzieje się w scenerii oświetlonej blaskiem świec.
Koncert odbędzie się 28 stycznia 2025 roku na antresoli Hali Koszyki. Wstęp jest wolny, link do wydarzenia znajduje się tutaj.
Informacje o „Midnight Concert”
- Organizatorzy: Hala Koszyki | Julian Cochran Foundation
- Mecenas: Symphar
- Honorowy Partner: Filharmonia Narodowa
- Partnerzy: Vank | Samarité | ClaveDuo
- Partner Medialny: Orfeo – Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego
O płycie „Il Viaggio del Suono”
Polski repertuar barokowej muzyki instrumentalnej, choć skromny, kryje dzieła wybitne, takie jak twórczość Marcina Mielczewskiego i Adama Jarzębskiego. Płyta „Il Viaggio Del Suono” zawiera pięć canzon Jarzębskiego z rękopisu „Canzoni e Concerti” (1627), zaprezentowanych w interpretacji ClaveDuo na dwa klawesyny – zgodnie z dawnymi praktykami wykonawczymi. Obok nich znajdują się utwory Mielczewskiego, których rekonstrukcje zostały zmodyfikowane przez zespół. Kompozycje łączą wpływy polifonii renesansowej, włoskiego baroku oraz polskich rytmów tanecznych.
Płytę uzupełnia dedykowana ClaveDuo czteroczęściowa „Suita krakowska” Juliana Gębalskiego, inspirowana dawną muzyką Krakowa, m.in. „Psalmami” Mikołaja Gomółki i „Tabulaturą” Jana z Lublina. Utwór powstał na zamówienie Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca i miał swoje prawykonanie w 2022 roku.
Informacje o artystach:
ClaveDuo to formacja kameralna stworzona przez Annę Huszczo i Joannę Solecką jako duet klawesynowy. Zależnie od okoliczności i repertuaru, zakres instrumentarium używanego przez artystki poszerza się także o inne historyczne instrumenty klawiszowe. W repertuarze zespołu znajdują się utwory od XVI do XXI wieku. Artystki posiadają pięć własnych instrumentów historycznych: dwa klawesyny skrzydłowe (jednomanuałowa kopia klawesynu flamandzkiego z XVII wieku i dwumanuałowa kopia klawesynu włoskiego z XVII wieku), szpinet (kopia instrumentu angielskiego), wirginał (kopia instrumentu włoskiego z XVII w.) oraz fortepian historyczny.
Zespół w 2021 roku wydał płytę pt. „Il teatro del suono” z własną interpretacją „Sonate per due Cembali con il basso cifrato” Bernardo Pasquiniego. W 2022 roku duet prawykonał „Suitę na dwa klawesyny” Juliana Gembalskiego, skomponowaną w ramach projektu MKiDN „Zamówienia kompozytorskie”. W 2024 roku zespół wydał drugą płytę pt. „Il Viaggio del Suono”.
Joanna Solecka – jest absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie na kierunkach Fortepian, Teoria Muzyki i Klawesyn. W życiu zawodowym łączy doświadczenia zdobyte we wszystkich tych dziedzinach, poświęcając czas na pracę dydaktyczną oraz działalność artystyczną i promującą kulturę. Występuje na festiwalach i koncertach w kraju oraz za granicą, wykonując muzykę kameralną i utwory solowe. Ma na swoim koncie współpracę z Filharmonią Krakowską, Capellą Cracoviensis, Operą Krakowską i Baletem Dworskim Cracovia Danza. Jest autorką licznych haseł do Encyklopedii Muzycznej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, a także publikacji o charakterze naukowym. We współpracy z M. Kraftem dokonała pierwszego przekładu na język polski traktatu C. Ph. E. Bacha „Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen”. W 2017 roku uzyskała tytuł doktora sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie za pracę „Partimento” – duet wykonawcy z kompozytorem, od szkicu do improwizacji i kompozycji. Została uhonorowana odznakami Honoris Gratia i Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Krakowa. W 2021 roku wydała dwie płyty z muzyką kameralną: „Il teatro del suono” oraz „Gusto NON Barbaro” (muzyka niemiecka XVIII wieku).
Anna Huszczo – po ukończeniu studiów na Akademii Muzycznej w Krakowie odbyła studia podyplomowe na kierunkach klawesyn i fortepian historyczny. Współpracowała m.in. z Operą Bałtycką, Filharmonią Narodową, Baletem Dworskim Cracovia Danza, Sinfoniettą Cracovią. Jej repertuar wypełniają utwory od czasów renesansu do współczesności. Koncertuje w Polsce i za granicą, występując solo i z zespołami kameralnymi.
W 2021 roku wraz z Joanną Solecką wydała płytę „Il teatro del suono” („Sonate per due Cembali con il basso cifrato” Bernardo Pasquiniego) oraz współuczestniczyła w nagraniu płyty z kameralną muzyką niemiecką XVIII wieku Gusto NON Barbaro.
W 2023 roku wraz z oboistką Katarzyną Pilipiuk wydała płytę z solowymi koncertami obojowymi Johanna Wilhelma Hertla. Poza działalnością koncertową jest aktywna na polu dydaktyki i popularyzacji kultury. Jest prezesem działającej od 2015 roku Fundacji Il Vento, która zajmuje się organizacją wydarzeń kulturalnych, festiwali i koncertów w ramach nurtu wykonawstwa poinformowanego historycznie. Od 2021 roku wraz z Katarzyną Pilipiuk organizuje Festiwal Muzyczny im. Leopolda hr. Poletyły w Krasnymstawie.