Rozpoczęła się 20. jubileuszowa edycja festiwalu „Chopin i Jego Europa”. Podczas 3 tygodni zaplanowano ponad 40 koncertów, które odbywają się w Filharmonii Narodowej, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Bazylice św. Krzyża oraz na Zamku Królewskim.
Podobnie jak poprzednie edycje festiwalu, także i ta opatrzona została podtytułem, który w zwięzły i odrobinę przewrotny sposób ujmuje jego charakter. W tym roku hasłem przewodnim jest „Chopin i jego Europa i reszta świata”. Określa ono zarówno obszerną ofertę programową, jak i bogactwo i różnorodność wykonawców. W programie znajdzie się 65 twórców, wystąpi ponad 600 muzyków: solistów, kameralistów, śpiewaków i muzyków orkiestrowych.
20. Festiwal „Chopin i jego Europa” to konfrontacja dzieła chopinowskiego z muzyką europejską sąsiadów, z każdego kierunku geograficznego i odległymi regionami świata. Chopin i tym razem stanowić będzie centralny motyw festiwalowej narracji. Zabrzmi muzyka aż czterech stuleci: od Renesansu do Współczesności.
Tegoroczny festiwal to koncerty London Symphony Orchestra pod dyrekcją Antonio Pappano, wiodącej koreańskiej KBS Symphony Orchestra pod dyrekcją Pietari Inkinnena, Kammerorchester Basel, Orchestre des Champs-Élysées Philippe’a Herreweghe’a, Collegium 1704 Vaclava Luksa, Europa Galante Fabio Biondiego, Quartuor Mosaiques, Belcea Quartet, Apollon Musagète Quartet i Ensemble Dialoghi, Collegium Vocale Gent, a także zespołów polskich: Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej, Sinfonii Varsovii, orkiestry Aukso i {oh!} Orkiestry, które zagrają pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Antoniego Wita, Marka Mosia, Martyny Pastuszki i Martijna Dendievela.
W pierwszym koncercie zaprezentował się w Studiu im. Lutosławskiego zwycięzca II Konkursu Chopinowskiego na Instrumenty Historyczne, czyli Eric Guo. Tego samego dnia, w Koncercie Nadzwyczajnym w Kościele św. Krzyża wystąpił Fabio Biondi z towarzyszeniem klawesynistki Paoli Poncet, stale związanej z zespołem Biondiego Europa Galante.
„Straszny dwór”, który Fabio Biondi poprowadzi wraz z Europa Galante to finał ogromnego przedsięwzięcia, jakim było nagranie wszystkich oper Moniuszki na instrumentach historycznych. W tym projekcie zespołowi towarzyszy Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wieloletni program koncertowo-fonograficzny, obejmujący prezentację dzieł Moniuszki na kolejnych festiwalach oraz ich nagrania, zainaugurowany został w 2018 roku wykonaniem i rejestracją „Halki”; kolejno potem były to: „Flis”, „Hrabina”, „Verbum nobile”, „Widma” i „Paria”. Wszystkie, z wyjątkiem ostatniego tytułu trafiły już do katalogu fonograficznego Instytutu.
Stanisław Moniuszko znalazł w Biondim i muzykach Europa Galante zagorzałych wielbicieli i orędowników. Muzyka Moniuszki jest bardziej intelektualna niż muzyka włoska tego czasu – mówił mi w wywiadzie dla ORFEO słynny skrzypek i dyrygent. – To Stanisław Leszczyński zapoznał mnie z polskim kompozytorem. I oczywiście zdecydowałem się na rozpoczęcie tej przygody, która okazała się dla mnie bardzo ekscytująca. Teraz, po prawie ośmiu latach, jestem tak samo zakochany w twórczości Moniuszki, ona bardzo, bardzo silnie do mnie przemawia.
W programie jubileuszowego festiwalu znalazł się „Straszny dwór”, koronny tytuł w dziedzictwie Moniuszkowskim i zarazem ikona polskiej opery narodowej. Wystąpią tak znakomici soliści jak: Artur Ruciński (Miecznik), Rafał Siwek (Skołuba), Petr Nekoranec (Stefan), Agata Schmidt (Jadwiga), Mariusz Godlewski(Maciej), Krystian Adam (Damazy) i Pawel Konik (Zbigniew). Po raz pierwszy w swojej karierze z rolą Cześnikowej zmierzy się Agnieszka Rehlis, a rolę Hanny wykona Meksykanka Karen Gardeazabal, która kilka lat temu wystąpiła w dziele Moniuszki jako tytułowa Hrabina. Koncertowe wykonanie opery odbędzie się 25 sierpnia 2024 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Jak co roku wybrane festiwalowe koncerty (w tym „Straszny dwór”) będą transmitowane na oficjalnych kanałach Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina: w serwisach YouTube, Facebook oraz Weibo. Pełna lista transmisji znajduje się tutaj.