REKLAMA

Polscy artyści na świecie: Ewa Vesin śpiewa swoją pierwszą Brunnhildę w „Walkirii” Richarda Wagnera w Teatro Comunale di Bologna

W Teatro Comunale di Bologna 17 i 19 października 2024 roku odbyły się koncertowe wykonania „Walkirii” Richarda Wagnera. W obsadzie solistów znalazła się polska sopranistka Ewa Vesin, która po raz pierwszy zmierzyła się z partią Brunnhildy. Za pulpitem dyrygenckim stanęła Ukrainka Oksana Lyniv, dyrektor muzyczna tego teatru, pierwsza dyrygentka w historii Festiwalu w Bayreuth.

Oksana Lyniv od stycznia 2022 roku pełni funkcję dyrektora muzycznego Teatro Comunale di Bologna. Jest pierwszą kobietą na tym stanowisku we włoskim teatrze operowym. Artystka sukcesywnie rozszerza repertuar tego teatru o dzieła Wagnera, w ubiegłych sezonach Lyniv przygotowała w Bolonii m. in. premierę „Latającego Holendra”, koncertowe wykonanie I aktu „Walkirii” czy koncerty symfoniczne z fragmentami dzieł niemieckiego kompozytora.

Obecnie dyrygentka przygotowuje koncertowe wykonania wszystkich części „Pierścienia Nibelunga”. W czerwcu 2024 roku wykonane zostało w Bolonii „Złoto Renu”. 17 i 19 października 2024 roku odbyły się koncertowe wykonania „Walkirii”. W czerwcu 2025 roku usłyszeć będzie tam można „Zygfryda”, a w październiku 2025 roku zostanie wykonany „Zmierzch Bogów”, w którego obsadzie także znalazła się Ewa Vesin.

Thomas Johannes Mayer (Wotan) i Ewa Vesin (Brunhilda) w „Walkirii” w Teatro Comunale di Bologna © Andrea Ranzi
Thomas Johannes Mayer (Wotan) i Ewa Vesin (Brunhilda) w „Walkirii” w Teatro Comunale di Bologna © Andrea Ranzi

W „Walkirii” Ewie Vesin (Brunnhilda) partnerowali m. in. Stuart Skelton (Zygmund), Sonja Šarić (Zyglinda), Thomas Johannes Mayer (Wotan), Atala Schöck (Fryka), Albert Pesendorfer (Hunding).

Role w dziełach Richarda Wagnera stanowią istotną część repertuaru Ewy Vesin. Artystka wzięła udział w przygotowanych przez Operę Wrocławską superprodukcjach czterech części „Pierścienia Nibelunga”. Wcielała się kolejno w Wellgundę w „Złocie Renu”, Zyglindę w „Walkirii”, Leśnego Ptaszka w „Zygfrydzie” i Gutrunę w „Zmierzchu Bogów”. Praw­dziwą rewelacją okazał się występ (…) polskiej śpiewaczki Ewy Vesin w partii Zyglindy: jej głos – piękny i świetnie prowadzony sop­ran typu „jungdramatisch” miał tyle pysznego blasku i niósł w sobie tak potężny ładunek dramatycznej siły – relacjonował Józef Kański na łamach „Ruchu Muzycznego”. Rolę Zyglindy artystka wykonywała później pod batutą Jacka Kasprzyka w Filharmonii Poznańskiej i Filharmonii Narodowej. Na swoim koncie ma także występy w roli Wenus w „Tannhäuserze”.

Thomas Johannes Mayer (Wotan), Stuart Skelton (Zygmunt), Atala Schöck (Zyglinda) i Oksana Lyniv po koncertowym wykonaniu „Walkirii” w Teatro Comunale di Bologna © Andrea Ranzi
Thomas Johannes Mayer (Wotan), Stuart Skelton (Zygmunt), Ewa Vesin (Brunhilda), Atala Schöck (Zyglinda) i Oksana Lyniv po koncertowym wykonaniu „Walkirii” w Teatro Comunale di Bologna © Andrea Ranzi

W kolejnych miesiącach artystka poszerzy swój repertuar o kolejne dwie nowe role. W marcu 2025 roku Ewa Vesin zadebiutuje w roli Chryzotemis w „Elektrze” Richarda Straussa na deskach Teatro Filarmonico w Veronie, a w kwietniu 2025 roku po raz pierwszy zaśpiewa partię Abigaille w „Nabucco” Giuseppe Verdiego w Opera de Toulon. W październiku 2025 roku powróci do Bolonii, aby pod batutą Oksany Lyniv zaśpiewać w „Zmierzchu Bogów”.

Koncertowe wykonanie „Walkirii” w Teatro Comunale di Bologna © Andrea Ranzi
Koncertowe wykonanie „Walkirii” w Teatro Comunale di Bologna © Andrea Ranzi
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne