Publiczność będzie mogła obejrzeć sześć etiud konkursowych pod hasłem „Let me out”. W pierwszej części Wieczoru Galowego na scenie Opery na Zamku pokazane etiudy z Brazylii/Szwajcarii, Chin, Hiszpanii, Francji i Portugalii. Produkcje zostały wybrane przez jury spośród kilkudziesięciu zgłoszonych propozycji.
Podczas wieczoru zostaną zaprezentowane choreografie: Beatriz Mira, Tiago Barreiros (Portugalia), „Corrente”, Li Tuokun, Zhang Yutong (Chiny); „Block” wykonawcy: Zhang Yutong, Li Tuokun; Davidson Hegglin Farias (Szwajcaria/Brazylia), „Transfigured Night”, wykonawcy: Mami Fujii, Niccolò Masi; Sergi Martinez Castello (Hiszpania), „Skins”, wykonawcy: Olga Markari, Daniel Agudo Gallardo; Manuel Sanchez Cirbián (Hiszpania), „Dreamscape”, wykonawcy: Anita Crema, Giorgio Tinari; Léa Bridarolli (Francja), Eneas Vaca Bualo (Argentyna), „Pia & Mareas”, wykonawcy: Léa Bridarolli, Eneas Vaca Bualo.
W drugiej części wystąpią tancerze Opery na Zamku w miniaturze baletowej „Twisted relations” autorstwa kierownika baletu Grzegorza Brożka. To fragment spektaklu „Tożsamości. Wieczór nowych choreografii” – nowej i nowatorskiej propozycji artystów baletu szczecińskiej Opery. Wystąpią: Chiara Belloni, Boglárka Novák, Aleksandra Januszak-Kacperska, Nayu Hata, Martina Vanzetto, Patryk Kowalski, Giulio Refosco, Alessandro Imperiali, Kazutora Komura, Damiano Maffeis.
To pierwszy taki konkurs w Polsce, i pierwsza edycja, w którym gości się choreografów z całego świata – opowiada Grzegorz Brożek w wywiadzie z Magdaleną Jagiełło-Kmieciak. – Mogli wziąć w nim udział tylko osoby z profesjonalnym wykształceniem tanecznym, czyli z dyplomem ukończenia szkoły baletowej, lub bardzo długo pracują w operach, w których są profesjonalne zespoły baletowe. W tym konkursie nie liczy się tylko strona techniczna, ale i wykorzystanie przestrzeni, narracja. Tematem przewodnim jest hasło „Let me out”, czyli „Wypuść mnie”. Różnorodność nadesłanych prac jest tak wielka, że śmiało mogę powiedzieć, że będzie to jeden z najważniejszych wieczorów baletowych w tym roku w całej Polsce. Mamy tu neoklasykę, taniec współczesny, ale bez „zgranych” już ruchów. Poza tym – z tych miniatur kipią ogromne emocje. Poczują Państwo i najwyższy poziom tańca, i zobaczą wspaniałe efekty wizualne. A w kolejnej edycji wprowadzimy nagrodę publiczności.
Finał Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego odbędzie się 29 czerwca 2024 roku w Operze na Zamku w Szczecinie. Po części artystycznej poznamy laureatów Międzynarodowego Konkursu Choreograficznego. Patronem wydarzenia jest NIMiT.
Grzegorz Brożek
Tancerz, choreograf, absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu i Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (Wydział Pedagogika Tańca). Jako tancerz koryfej zadebiutował w Operze Nova w Bydgoszczy, w 2009 roku otrzymał tu promocję na solistę baletu. W 2012 roku rozpoczął pracę w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, jako solista baletu, a dwa lata później, jako tancerz koryfej, podjął pracę w Teatrze Wielkim w Łodzi, gdzie pracuje do dziś.
Brał udział w licznych przedstawieniach operowych, operetkowych, musicalowych i baletowych. Kreował wiele pierwszoplanowych ról, są wśród nich m. in.: Maurice w „Chopinie w Nohant”, Diabełek w „Panu Twardowskim” (chor. M. Zajączkowski), Szewczyk w „Kocie w butach” (chor. Z. Rudnicka), Książę i Przyjaciel w „Kopciuszku” (chor. I. Runowska), Kot Brzyduś w „Kocie w butach” (chor. V. Suska), Lorenzo w „Don Kichocie” (chor. A. Polubentsev), Macocha w „Cinderelli” (chor. G. Madia), Zucker w „Ziemi obiecanej” (chor. G. Veredon).
Jako choreograf zadebiutował w 2018 roku na gali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi duetem „Tango” do muzyki R. Favela. Był choreografem i asystentem reżysera na Light Move Festival 2018 i 2019 w Łodzi. W latach 2018–2019 pełnił funkcję asystenta kierownika baletu w Teatrze Wielkim w Łodzi.
Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Edukacji i Nauki za znaczące osiągnięcia artystyczne (2020 i 2021) m.in. za międzynarodowy projekt choreograficzny „I can pretend” zrealizowany w Budapeszcie. W sezonie 2019/2020 otrzymał również stypendium rektora AHE w Łodzi dla najlepszych studentów. Został zaproszony do współpracy z prestiżową marką Kemon, dla której stworzył choreografię na galę prezentującą produkty firm w 2022 roku. Jest autorem takich choreografii, jak: „Face The Truth”, „I can Pretend”, „Seeking Affection”, „The puppet”, „Nostalgia” i „Habanerra”. Zdobył II miejsce w XII Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku w 2001 roku i II miejsce na międzynarodowym konkursie choreograficznym w Tarnowie w ramach X Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca „Scena otwarta” za fragment spektaklu „Face The Truth”.