reklamaspot_img

Urzekające pięknem arie i duety podczas Gali Kiepurowskiej w Białej Podlaskiej

Trzy edycje Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej rozbudziły apetyty licznej rzeszy melomanów na wyjątkowe atrakcje muzyczne. Oczekiwania te spełniła Gala Kiepurowska, zaprezentowana w amfiteatrze w Białej Podlaskiej 28 maja 2022 roku w obecności 900 widzów.

Wieczór przygotowali: ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego, prezydent miasta Biała Podlaska Michał Litwiniuk i Bialskie Centrum Kultury. Okazje były szczególne: 120. urodziny Jana Kiepury, 80. urodziny Bogusława Kaczyńskiego oraz Dzień Matki. Premierową Galę Kiepurowską wypełniły słynne arie operowe i operetkowe. Wszystkie w fantastycznych wykonaniach. Koncert został zarejestrowany wozem transmisyjnym TVP Lublin. Godzinna relacja będzie emitowana w ramach międzynarodowego II Festiwalu Regionów Trójmorza Via-Dukt od 3 do 8 czerwca na antenach oddziałów TVP.

Bialska publiczność poczuła się oczarowana proponowanymi jej hitami muzyki klasycznej, operowej i operetkowej oraz pieśniami neapolitańskimi. Koncert reżyserowany przez Krzysztofa Korwina–Piotrowskiego stanowił uwerturę do zapowiadanego na jesień czwartego Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego. Wywodzący się z Białej Podlaskiej Mistrz Mowy Polskiej przez wiele lat promował na festiwalu w Krynicy-Zdroju dorobek artystyczny Jana Kiepury. Reżyser widowiska Krzysztof Korwin–Piotrowski zaprosił do udziału w gali doświadczonych wykonawców. Była wśród nich laureatka Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury 2021 w kategorii: najlepsza śpiewaczka operowa – sopranistka Ewelina Szybilska. Wystąpili tenorzy Tadeusz Pszonka i Łukasz Gaj.

Przyjechali także artyści z Lwowskiej Opery Narodowej: sopranistka Daria Lytovczenko, tenor Oleg Lanovyi i solistka baletu Ilona Kravchenko. Udział gości z Ukrainy nie był przypadkowy. Bogusław Kaczyński często zapraszał ich do udziału w realizowanych przez siebie festiwalach w Krynicy-Zdroju. Wraz z solistami przybył menedżer ds. współpracy międzynarodowej Lwowskiej Opery Narodowej Ostap Hromysh. Podczas koncertu w amfiteatrze zaprezentowali się także laureaci Międzynarodowego Konkursu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju oraz nagród Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego: sopranistka Wioleta Sędzik i bas Karol Skwara. Śpiewakom towarzyszył wyjątkowo sprawny zespół Strauss Ensemble pod dyrekcją Artura Jaronia.

Solistka baletu Lwowskiej Opery Narodowej Ilona Kravchenko oraz Gabriela Kuc-Stefaniuk i Krzysztof Korwin-Piotrowski, Gala Kiepurowska © Ewa Filipiuk

Publiczność urzekło bogactwo repertuaru, który obejmował zarówno arie operowe G. Pucciniego, Ch. Gounoda, G. Verdiego, S. Moniuszki i L. Różyckiego, szlagiery operetkowe J. Straussa, E. Kalmana, F. Lehara i C. Zellera, jak i budzące powszechną radość przeboje neapolitańskie, wykonywane ongiś po mistrzowsku przez Jana Kiepurę czy Luciano Pavarottiego.

Program rozpoczął Kujawiak Henryka Wieniawskiego w kapitalnym wykonaniu skrzypaczki Ludmiły Worobec–Witek i pianisty Artura Jaronia. Nie zabrakło także akcentów ukraińskich. Daria Lytovczenko i Oleg Lanovyi z godną podziwu maestrią wykonali duet Gali i Nazara z opery „Nazar Stodola” K. Dankiewicza. W kulminacyjnym momencie koncertu w dowód solidarności z sąsiednim narodem odtworzony został hymn państwowy Ukrainy. Wyjątkowo efektownie wypadła solistka baletu Ilona Kravczenko w tanecznym majstersztyku „Za moją ukochaną Ukrainę” w choreografii Anny Gerus.

Miłym akcentem było przedstawienie trójki najzdolniejszych uczniów bialskiej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Są to laureaci licznych ogólnopolskich konkursów muzycznych oraz pierwszych nagród w Konkursie Muzycznym młodych talentów w Białej Podlaskiej, zorganizowanym wspólnie z Bialskim Centrum Kultury im. Bogusława Kaczyńskiego, pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Michała Litwiniuka. Stypendia dla laureatów zostały ufundowane z wpływów z biletów na wydarzenia III Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego. Cała trójka pokazała się z najlepszej strony. Pianista Wojciech Jaszczuk zaprezentował „Nokturn nr. 20 cis – moll” F. Chopina. Skrzypaczka Julia Kalicka popisała się „Mazurkiem” A. Wrońskiego, a skrzypek Aleksander Żyła – „Walcem E–dur” H. Wieniawskiego. Mają szanse dołączyć do grona wirtuozów młodego pokolenia.

Dostojnie zabrzmiały arie operowe mistrzów tego gatunku. Ewelina Szybilska zachwyciła interpretacją „Walca Caton” z opery „Casanova” L. Różyckiego. Karol Skwara i Tadeusz Pszonka pięknie śpiewali przeboje z opery „Straszny dwór” S. Moniuszki: „Ten stary zegar” i „Cisza dokoła, noc jasna”. Daria Lytovczenko błyszczała na scenie w arii Małgorzaty z klejnotami z opery „Faust” Ch. Gounoda, zaś Wioleta Sędzik w arii Musetty z opery „La Bohème” G. Pucciniego. Gość ze Lwowa Oleg Lanovyi zachwycił publiczność wspaniałą interpretacją przeboju „La donna è mobile” z „Rigoletta” G. Verdiego. To było poruszające wykonanie. Entuzjastyczne owacje zapewnił sobie Łukasz Gaj interpretacją wielkiego hitu neapolitańskiego „Mamma, son’ tanto felice”, znanego m.in. z genialnej interpretacji Pavarottiego. Pierwszą część operową zakończyło wspólne odśpiewanie słynnego duetu „Libiamo ne’ lieti calici” (Więc pijmy na chwałę miłości) z opery „La Traviata” G. Verdiego.

Drugą, znacznie lżejszą część operetkową rozpoczęła polka J. Straussa „Trisch Trasch” w wykonaniu Strauss Ensamble. Orkiestrze towarzyszyli soliści baletu ORFEO Kamila Baryczkowska i Paweł Kranz. Wyjątkowo zgrabne popisy (w ich choreografii) doceniła publiczność także w innych utworach. W role przywoływanych przez parę prowadzących Jana Kiepurę i Martę Eggerth wcielił się wspaniały duet Eweliny Szybilskiej i Łukasza Gaja (prywatnie pary małżeńskiej). W ich interpretacji można było usłyszeć „Nikt nikogo nigdy tak nie kochał” z operetki „Paganini” F. Lehara.

Od tej pory każda aria i pieśń, prezentowana przez różnych solistów, wywoływała istną lawinę braw. Trudno się dziwić, zważywszy na tytuły utworów należących do kanonu teatrów muzycznych na całym świecie. „Lat dwadzieścia miał mój dziad” z operetki „Ptasznik z Tyrolu” K. Zellera, „Twoim jest serce me” z „Krainy uśmiechu” F. Lehara czy „Usta milczą, dusza śpiewa” z „Wesołej wdówki” F. Lehara albo Czardasz Sylvy oraz duety „Jakże mam ci wytłumaczyć” i „Co się dzieje, oszaleję” z „Księżniczki czardasza” E. Kalmana poruszyłyby nawet największego ponuraka. Jeśli doda się do tego porywające wykonanie przebojów tej klasy, co: „Granada” A. Lary, „ Non ti scordar di me” (Nie zapomnij mnie) E. De Curtisa i „Ninon, ach uśmiechnij się” B. Kapera, łatwo zrozumieć, skąd wziął się zachwyt publiczności nad doborem repertuaru i maestrią interpretacji. Bogusław Kaczyński byłby zadowolony z doboru występujących solistów.

Podniosłym momentem było uhonorowanie wybitnego tenora, prof. Ryszarda Karczykowskiego. Dyrektor zarządu ORFEO Fundacji im. B. Kaczyńskiego Anna Habrewicz oraz dyrektor artystyczny Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego Krzysztof Korwin-Piotrowski wręczyli profesorowi Nagrodę „Złotą Muszkę” oraz dyplom gratulacyjny za wybitne osiągnięcia w dziedzinie wokalistyki operowej i propagowanie najwyższych wartości muzyki poważnej na świecie. Wcześniej tę zaszczytną Nagrodę im. Bogusława Kaczyńskiego otrzymali największej sławy śpiewacy: Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak i Małgorzata Walewska.

Ryszard Karczykowski ze „Złotą Muszką” podczas Gali Kiepurowskiej, Biała Podlaska © Ewa Filipiuk

Jak możemy przeczytać na orfeo.com.pl, Ryszard Karczykowski to znakomity polski tenor, występujący na deskach największych teatrów operowych świata, a w jego repertuarze znajdowało się ponad 40 partii operowych i operetkowych. Jego wszechstronny repertuar obejmował również oratoria, muzykę sakralną i pieśni. W 1980 roku Ryszard Karczykowski otrzymał prestiżowy, przyznawany wybitnym i zasłużonym śpiewakom operowym, tytuł „Kammersänger”, a London Institute for Applied Research przyznało mu w 1992 roku tytuł doktora honoris causa. W 1998 roku z rąk Prezydenta RP odebrał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych, a cztery lata później został odznaczony Krzyżem Zasługi I Klasy Orderu Zasługi Republiki Federalnej Niemiec, przyznanym przez prezydenta Johannesa Raua. Otrzymał także Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz Medal Stulecia Odzyskanej Niepodległości.

Ryszard Karczykowski był profesorem klasy śpiewu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie, a także dyrektorem artystycznym Opery Krakowskiej (2003-2006) oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (2006 -2008). Prowadzi kursy mistrzowskie w wielu krajach Europy i w Japonii oraz zasiada w jury międzynarodowych konkursów wokalnych. Występował wielokrotnie w Royal Opera House w Londynie, w Operze Wiedeńskiej czy Deutsche Oper w Berlinie.

Widownia amfiteatru na stojąco wiwatowała na cześć dyrektora festiwalu, fantastycznie brzmiącego Strauss Ensemble, znakomitych głosów solistów oraz finezji tancerzy. Słowa uznania należą się Krzysztofowi Korwin-Piotrowskiemu i Gabrieli Kuc-Stefaniuk, których zapowiedzi przybliżały słuchaczy do postaci obu bohaterów wieczoru: Jana Kiepury i Bogusława Kaczyńskiego. Majowa uwertura kolejnego festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego rozpaliła emocje i rozbudziła oczekiwania na następne, oby równie efektowne występy. Znając dotychczasowe starania Fundacji ORFEO można spodziewać się sztuki na najwyższym poziomie artystycznym.

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

reklamaspot_img

Również popularne