REKLAMA

Polscy śpiewacy w historii słynnego Festiwalu w Glyndebourne

Od czasów powojennych polscy śpiewacy regularnie występują w Glyndebourne. W przeszłości triumfy na tamtejszym festiwalu odnosili m. in. Teresa Żylis-Gara czy Wiesław Ochman, dziś owacyjnie przyjmowani są tam chociażby Aleksandra Olczyk, Łukasz Goliński i Jerzy Butryn. Prześledźmy historię występów polskich śpiewaków na tym prestiżowym festiwalu.

Bodaj pierwszą polską artystką, która zaśpiewała na powstałym w 1934 roku festiwalu, była Maria Kinas (Kinasiewicz). Latem 1952 roku wystąpiła ona w Glyndebourne w roli Elektry w „Idomeneo” Wolfganga Amadeusza Mozarta. W kolejnych sezonach ta mało znana w Polsce artystka występowała m. in. w roli Chryzotemis w „Elektrze” Richarda Straussa oraz w tytułowych rolach w „Tosce” i „Turandot” Pucciniego na deskach londyńskiej Royal Opera House.

W 1965 roku Teresa Żylis-Gara zadebiutowała w Glyndebourne spodenkową, mezzosopranową rolą Oktawiana w „Kawalerze z różą” Straussa. Jako Marszałkowa występowała tam wówczas Montserrat Caballe, jednak krytyka podkreślała, że to „namiętny i dźwięcznogłosy Oktawian dominował w każdej scenie”. Żylis-Gara powróciła jeszcze do Glyndebourne latem 1967 roku w jednej z najważniejszych swoich ról – jako Donna Elvira w „Don Giovannim” Mozarta.

Maria Kinas (Kinasiewicz) i Teresa Żylis-Gara © domena publiczna, Wikimedia Commons
Maria Kinas (Kinasiewicz) i Teresa Żylis-Gara © domena publiczna, Wikimedia Commons

Kolejnym polskim śpiewakiem występującym w Glyndebourne był tenor Wiesław Ochman. W 1968 roku rolą zadebiutował tam rolą Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego. W 1969 roku na tamtejszą scenę powrócił jako Don Ottavio w „Don Giovannim” (w tytułowej partii występował Ruggero Raimondi), a w roku 1970 występował tam ponownie w roli Leńskiego oraz w roli Tamina w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta, podczas gdy rolę Królowej Nocy kreowała sopranistka Urszula Koszut.

Urszula Koszut i Wiesław Ochman © domena publiczna, Wikimedia Commons
Urszula Koszut i Wiesław Ochman © domena publiczna, Wikimedia Commons

Festiwal w 1971 roku zainaugurowały spektakle „Damy Pikowej” Piotra Czajkowskiego, w których w roli Lizy wystąpiła Teresa Kubiak. Podczas tej samej edycji wydarzenia artystka wykonywała także partię Junony w operze „La Calisto” Francesca Cavalliego, rejestracja tego spektaklu została wydana na płycie przez firmę Decca.

Terasa Wojtaszek-Kubiak i Bożena Betley © archiwum prywatne
Terasa Wojtaszek-Kubiak i Bożena Betley © archiwum prywatne

W 1974 roku partię Elektry w „Idomeneo” Mozarta wykonywała Krystyna Kujawińska. Kilka tygodni później rolę Ilii w tej operze śpiewała tam sopranistka Bożena Betley, która w kolejnych latach kilkukrotnie powracała do Glyndebourne w rolach Mozartowskich: jako Fiordiligi w „Cosi fan tutte” (1975, 1976, 1978, 1979) i Hrabina Almaviva w „Weselu Figara” (1976). W 1978 roku rolę Komandora w „Don Giovannim” Mozarta śpiewał na tym festiwalu Leonard Andrzej Mróz.

Krystyna Kujawińska i Leonard Andrzej Mróz © archiwum prywatne
Leonard Andrzej Mróz i Krystyna Kujawińska © archiwum prywatne

W 1990 roku partię Fentona w „Falstaffie” Verdiego wykonywał w Glyndebourne tenor Marek Torzewski. Rok później, w 1991 roku zadebiutowała tam Elżbieta Szmytka w dwóch rolach w operach Mozarta – jako Servilia w „Łaskawości Tytusa” i Ilia w „Idomeneo”. W 1993 roku powróciła jeszcze na ten festiwal w roli Walentyny w „Wesołej wdówce” Franza Lehára.

Wojciech Drabowicz, Marek Torzewski© archiwum prywatne | Elżbieta Szmytka © Szwed Impresariat
Wojciech Drabowicz, Marek Torzewski© archiwum prywatne | Elżbieta Szmytka © Szwed Impresariat

Wielokrotnie w Glyndebourne występował wspaniały baryton Wojciech Drabowicz. Zadebiutował tam w 1994 roku w roli tytułowego Eugeniusza Oniegina w operze Piotra Czajkowskiego, w której występował tam jeszcze w 1996 roku. W 1995 roku artysta wykonywał partię Hrabiego Tomskiego w „Damie Pikowej”, w 1997 roku zaśpiewał rolę Hrabiego Almaviva w „Weselu Figara”, a w 2002 roku – rolę tytułowego Don Giovanniego. Po raz ostatni Drabowicz wystąpił w Glyndebourne w 2004 roku w spektaklach „Carmen” Georgesa Bizeta w roli torreadora Escamilla.

Daniel Borowski © archiwum prywatne | Artur Stefanowicz © Anita Wąsik | Mariusz Kwiecień © Mikołaj Mikołajczyk
Daniel Borowski © archiwum prywatne | Artur Stefanowicz © Anita Wąsik | Mariusz Kwiecień © Mikołaj Mikołajczyk

W 1998 roku w postać Pietro w operze Verdiego „Simon Boccanegra” wcielał się bas Daniel Borowski (laureat The John Christie Award, nagrody imienia założyciela festiwalu dla obiecującego młodego artysty), a na tej samej edycji festiwalu partię Unulfa w „Rodelindzie” Händla wykonywał kontratenor Artur Stefanowicz (kolejne występy artysty w tej roli w 1999 i 2002 roku). W 2000 i 2003 roku partię Hrabiego Almaviva w „Weselu Figara” śpiewał tam Mariusz Kwiecień.

Andrzej Dobber © Andrzej Świetlik, domena publiczna | Magdalena Molendowska © archiwum prywatne
Andrzej Dobber © Andrzej Świetlik, domena publiczna | Magdalena Molendowska © archiwum prywatne

W 2006 roku partię Fiordiligi w „Cosi fan tutte” śpiewała tam Aga Mikolaj (Agnieszka Beata Mikołajczyk). W 2007 roku festiwal zainaugurowały spektakle „Makbeta” Giuseppe Verdiego, a w roli tytułowej występował w nich polskich baryton Andrzej Dobber. Następnie w 2009 roku artysta wykonywał w Glyndebourne partię Kurwenala w „Tristanie i Izoldzie” Richarda Wagnera u boku takich znakomitych śpiewaków, jak Anja Kampe, Torsten Kerl, Sarah Connolly i Georg Zeppenfeld, i pod batutą Vladimira Jurowskiego. W 2010 roku Andrzej Dobber powrócił do Verdiowskiego Makbeta, a jako Clorinda w „Kopciuszku” Rossiniego występowała na festiwalu Anna Simińska.

Agnieszka Zwierko © archiwum prywatne | Anna Simińska © archiwum prywatne
Agnieszka Zwierko © archiwum prywatne | Anna Simińska © archiwum prywatne

W 2014 roku w spektaklach „Traviaty” Verdiego śpiewali: Magdalena Molendowska (Annina), Hanna Hipp (Flora) i Łukasz Karauda (Służący Flory). W tej samej produkcji partię Truffaldina śpiewał Daniel Miroslaw, który latem 2017 roku wcielał się jeszcze w Doktora Grenvila w „Traviacie”. W tym samym jeszcze roku w spektaklach „Kawalera z Różą” Richarda Straussa Magdalena Molendowska śpiewała partię Miliner, a Hanna Hipp partię Ramira w „Rzekomej Ogrodniczce” Mozarta.

Rok 2015 przyniósł Hannie Hipp występy w dwóch rolach Kota i Wiewiórki w operze Maurice’a Ravela „L’enfant et les sortileges”. W 2016 roku wystąpiła ona w roli Magdaleny w „Śpiewakach Norymberskich” Wagnera, a w 2017 roku śpiewała Kompozytora w „Ariadnie na Naxos” Straussa z Lise Davidsen w partii tytułowej. Jeszcze w 2016 roku Magdalena Molendowska kreowała w Glyndebourne Donnę Elwirę w „Don Giovannim” Mozarta. W 2018 roku rolę Księcia Yamadori w „Madamie Butterfly” Pucciniego wykonywał baryton Szymon Mechliński. W latach 2018-2019 partię Madame de la Haltiere w „Kopciuszku” Masseneta wykonywała na festiwalu Agnieszka Zwierko.

Krzysztof Bączyk © GM Art. & Music | Jakub Józef Orliński © domena publiczna, Wikimedia Commons | Adam Palka ©  Gerard Collett
Krzysztof Bączyk © GM Art & Music | Jakub Józef Orliński © domena publiczna, Wikimedia Commons | Adam Palka © Gerard Collett

W 2019 roku w Glyndebourne zadebiutował kontratenor Jakub Józef Orliński tytułową rolą Rinalda w dziele George’a Friedricha Händla, podczas gdy Adam Palka wcielał się w Basilia w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego. W 2021 roku partię Wurma w „Luisie Miller” Verdiego wykonywał bas Krzysztof Bączyk, a Anna Malesza-Kutny śpiewała partię Fiordiligi w „Cosi fan tutte” Mozarta.

Jerzy Butryn © Maciej Adamczyk | Łukasz Goliński i Aleksandra Olczyk © Karpati&Zarewicz
Jerzy Butryn © Maciej Adamczyk | Łukasz Goliński | Aleksandra Olczyk © Karpati&Zarewicz

Latem 2023 roku w Komandora w „Don Giovannim” wcielał się Jerzy Butryn, a rok 2024 przyniósł debiuty na scenie w Glyndebourne Aleksandrze Olczyk (Królowa Nocy w „Czarodziejskim Flecie”) i Łukaszowi Golińskiemu (Escamillo w „Carmen”).

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne