Zainspirowany muzyką i poezją oratorium Georga Friedricha Händla „Il Trionfo del Tempo e del Disinganno” (Triumf Czasu i Rozczarowania), projekt jest wynikiem współpracy polskiego reżysera operowego Krystiana Lady z Nationaltheater w Mannheim. Pomysł narodził się w odpowiedzi na ograniczenia w związku z pandemią, które uniemożliwiły przeprowadzenie prób i zrealizowanie spektaklu na żywo. Od 18-go stycznia przez osiem tygodni kolejne rozdziały albumu będą dostępne bezpłatnie na stronie iltrionfo-hertemple.com. Kolejne części będą publikowane co wtorek o 18:00 i będą dostępne tylko przez tydzień. Całość projektu, który składa się z ośmiu rozdziałów, zostanie zaprezentowana na międzynarodowej platformie OperaVision w Międzynarodowy Dzień Kobiet 8 marca br. Projekt jest medytacją na temat symboliki kobiecego ciała i znaczeniem indywidualnej wolności w systemie religijnym.
Händel skomponował swoje pierwsze oratorium w 1707 roku. 22-letni kompozytor przyjeżdża do Rzymu, aby zrealizować ambicje o międzynarodowej karierze operowej. Okoliczności nie mogły być mogą sprzyjające — papież wydał właśnie zakaz wystawiania oper ze względu na ich moc rozbudzania zmysłów u publiczności i promocję, jego zdaniem, lubieżnego stylu życia. Zgodnie z wytycznymi kościelnych hierarchów, Händel komponuje więc oratorium. Nie rezygnuje jednak ze swoich operowych ambicji — to oratorium przejdzie do historii jako najbardziej operowa wśród kompozycji Händla. Pod przykrywką intelektualnej dysputy czterech personifikacji — Czasu (Tempo), Rozczarowania (Disinganno), Piękna (Bellezza) i Przyjemności (Piacere) — Händel i jego librecista, kardynał Benedetto Pamphili, opowiadają historię Marii Magdaleny. “Bardzo ludzkie rozterki i wątpliwości nawróconej nierządnicy twórcy przypisali personifikacji Piękna. Dla personifikacji Przyjemności Händel napisał brawurową muzykę, włącznie ze spektakularnym solo organowym, które kompozytor wykonał osobiście na premierze,” wyjaśnia reżyser Krystian Lada. „Oratorium, które głosi zwycięstwo czasu i rozczarowania w tytule jest przewrotnie triumfem artystycznej kreacji wbrew ograniczeniom oraz przyjemności obcowania z muzyką i poezją”.
W 2020 roku Nationaltheater Mannheim zaprosił polskiego reżysera Krystiana Ladę i jego zespół do wystawienia oratorium Händla w wersji scenicznej. W ciągu ostatnich dwóch lat koncepcja inscenizacyjna zmieniała się wielokrotnie, aby sprostać dynamicznie rozwijającym się wyzwaniom globalnej pandemii. Kolejne warianty wirusa paraliżowały niemieckie teatry i nie pozwalały na kontynuowanie prób. Subwersywny gest Händla – skomponowanie opery zawoalowanej jako oratorium w czasach „opera proibita” – był dla Lady inspiracją do zaprezentowania publiczności fragmentów kompozycji w nowej formie albumu wizualnego. “Album wizualny jest dla naszego zespołu eksperymentem. Badamy, jakiego rodzaju bodźców — wizualnych, akustycznych i semantycznych — potrzebują odbiorcy, aby zagłębić się w muzyce i symbolice poezji”, dodaje reżyser. Lada odczytuje zakodowaną w oratorium Händla historię Marii Magdaleny jako medytację nad symboliką kobiecego ciała i znaczeniem indywidualnej wolności w systemie religijnym.