Na Gali Inauguracyjnej nie zabrakło opery, operetki, pieśni neapolitańskich oraz utworów Astora Piazzolli. Koncert rozpoczął utwór Edwarda Elgara „Salut d’Amour” („Pozdrowienie miłości”) w wykonaniu Strauss Ensemble pod dyrekcją Artura Jaronia. Zespół brawurowo zagrał też m. in. polkę „Eljen a Magyar” Johanna Straussa.
W skład Strauss Ensemble wchodzą Ludmiła Worobec-Witek – koncertmistrz, skrzypce; Artur Jaroń – fortepian, Bogusław Olczyk – instrumenty perkusyjne, Maciej Jaroń – skrzypce, Jarosław Wanecki – flet, Dariusz Kozieł – klarnet, Jacek Hodur – wiolonczela oraz Krzysztof Błaszkiewicz – kontrabas. Muzycy doskonale odnajdywali się w przeróżnych muzycznych konwencjach, świetnie się przy tym bawiąc i zarażając dobrym humorem publiczność.
Maksymilian Lejk, młody akordeonista pochodzący z Kartuz i uczący się obecnie w Gdańsku, jest laureatem Grand Prix I Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego im. Bogusława Kaczyńskiego. Artysta odbierając nagrodę wspominał, że miłością do akordeonu zaraził go jego dziadek, który już nie żyje. – Mam nadzieję, że jest teraz z nami i razem z nami wszystkimi się cieszy. Dziękował także swoim nauczycielom: Markowi Rogowskiemu z Kartuz oraz Krzysztofowi Olczakowi z Gdańska.
Przewodniczący Rady Fundacji ORFEO, Zbigniew Napierała, wręczając Lejkowi piękną, specjalnie wykonaną na potrzeby konkursu statuetkę stwierdził, że bardzo mało jest utworów filharmonicznych wykorzystujących ten instrument. Chcemy promować taką muzykę klasyczną. Jak powiedział Jerzy Waldorf, muzyka łagodzi obyczaje. Oby muzyka złagodziła wybory!
Na prośbę Zbigniewa Napierały w programie koncertu znalazła się specjalna aranżacja „L’Evasion” Astora Piazzolli, którą Lejk z towarzyszeniem Strauss Ensemble przedstawił w iście ognistym stylu. Młody akordenista posługuje się swoim instrumentem w sposób niemalże organiczny, panując nad czystością brzmienia, zachwycając interpretacją, gra po prostu pięknie i brawurowo.
Pierwszą część koncertu stanowiły utwory operowe, o których wspaniale opowiadali Krzysztof Korwin – Piotrowski i Gabriela Kuc-Stefaniuk. Bohaterami i bohaterkami części operowej były bowiem postacie ze sztuk teatralnych i literatury, o których pisano potem opery. Korwin – Piotrowski mówił o „Damie kameliowej”, która potem stała się „Traviatą”, „Tosce”, w której triumfy święciła Sarah Bernhardt, a także „Adrianie Lecouvreur” i którą wspaniake portretowała na scenach anerykanskich Helena Modrzejewska. Ta francuska aktorka była postacią historyczną, zmarła otruta bukietem fiołków przez zazdrosną rywalkę o serce księcia Maurycego Saskiego, syna króla Polski Augusta II Mocnego.
Słynną arię z opery Francisco Cilei zaśpiewała Iwona Socha, obdarzona pięknym lirycznym sopranem, prezentując wspaniałe legato, cudowny oddech i wielką wrażliwość. W operetce i pieśniach neapolitańskich potrafiła pokazać inne oblicze czarując interpretacjami wiedeńskich bohaterek (Sylva Varescu z „Księżniczki czardasza”, Liza z „Krainy uśmiechu” czy Anna Eliza z „Paganiniego” Franza Lehára).
Tenor Łukasz Gaj doskonale odnajduje się w takim repertuarze, artysta potrafi popisać się wspaniałym oddechem i blaskiem głosu szczególnie w operetce i pieśniach neapolitańskich. Był wspaniałym partnerem Iwony Sochy zarówno w duecie operowym z „Traviaty”, jak i utworach operetkowych. 5. Festiwal im. Bogusława Kaczyńskiego rozpoczął się klasycznie i romantycznie, ale przede wszystkim cudownie muzycznie!
Organizatorami wydarzenia są: Prezydent Miasta Biała Podlaska Michał Litwiniuk, Fundacja ORFEO imienia Bogusława Kaczyńskiego oraz Bialskie Centrum Kultury. Partnerami festiwalu są w tym roku: Zespół Szkół Muzycznych w Białej Podlaskiej z dyrektorem Waldemarem Maciejem Robakiem, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, filia w Białej Podlaskiej z prorektorem profesorem doktorem habilitowanym Jerzym Sadowskim, Akademia Muzyczna imienia Karola Szymanowskiego w Katowicach z rektorem profesorem doktorem habilitowanym Władysławem Szymańskim, wójt gminy Sarnaki Grzegorz Arasymowicz i Gminny Ośrodek Kultury w Sarnakach oraz wójt gminy Leśna Podlaska Paweł Kazimierski. A także Zakład Produkcyjno-Handlowy „Zieleń” w Białej Podlaskiej z prezesem Konradem Afaltowskim i Bialskie Klasyki, samochody użyczone przez Piotra Lamenta stanowiły piękną scenografię koncertu.
Mecenasami Festiwalu są: Miasto Biała Podlaska, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz ORFEO Fundacja im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie. Sponsorzy to Komunalnik Biała Podlaska, Centrum EPI Sidorska 100, Sieć stacji paliw Moya, myjnia samochodowa Gama Invest, Dachstyl oraz Centrum Handlowe SAS w Białej Podlaskiej.
Patroni medialni to: Dziennik Teatralny, Wirtualna Polska Media, TVP Kultura, portal muzyczny Orfeo, portal historyczny Dzieje PL, Polskie Radio Lublin, portal Biała 24 pl, Radio Biper i „Podlasianin”. Partnerem medialnym gali VIVAT UKRAINA!, która odbędzie się w ramach festiwalu 24 sierpnia, jest najstarsze czasopismo poświęcone muzyce poważnej – „Ruch Muzyczny”. Realizację gali Lwowskiej Opery Narodowej wsparła także Fundacja PGE.
Festiwal potrwa do 27 sierpnia 2023 roku.