Ewa Biegas wykona pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, arię Lady Billows z opery „Albert Herring” Benjamina Brittena i słynną habanerę z „Carmen” Georgesa Bizeta. Urszula Kryger zaśpiewa pieśni Ludomira Różyckiego, m. in.: „Powiało na mnie morze snów”, „Walc jesienny”, „Twe usta” i „Rajski ptak”. Aleksandra Blanik wykona arię Micaeli z „Carmen”, „Pieśń o Willi” z „Wesołej wdówki” Franza Lehára i pieśń „Bzicem kunia” Karola Szymanowskiego. Monika Radecka zaśpiewa arię Mimi z „Cyganerii” Giacomo Pucciniego, czardasz Rozalindy z „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa i pieśń Karola Szymanowskiego „Zarzyj ze kuniu”. Karolina Pujer wykona romans Sylvie z opery „La Colombe” Charlesa Gounoda, czardasz Sylvii z „Księżniczki czardasza” Imre Kalmana i „Marzenia dziewczyny” Ludomira Różyckiego. Julia Anuszewska wybrała na koncert arię Beppe z opery „L’Amico Fritz” Pietra Mascagniego, pieśń Paderewskiego oraz seguidillę z opery „Carmen”.
Na finał zaplanowano wiązankę pieśni neapolitańskich. Śpiewaczkom towarzyszyć będą wybitni instrumentaliści: Grzegorz Biegas i Paweł Cłapiński. Narratorami będą: Violetta Rotter-Kozera i Krzysztof Korwin-Piotrowski.
Koncert jest organizowany przez Fundację ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie we współpracy z Akademią Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, pod honorowym patronatem rektora tej uczelni, prof. dr hab. Władysława Szymańskiego.
Bezpłatne wejściówki są do odbioru od 16 października 2023 roku w Informacji AM w Katowicach, tel. 32 77 92 100, e-mail: informacja@am.katowice.pl.
Organizatorami 5 Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego są: Fundacja ORFEO, Prezydent Miasta Biała Podlaska Michał Litwiniuk i Bialskie Centrum Kultury. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Informacje o artystach
Ewa Biegas (mezzosopran, wcześniej sopran) jest absolwentką Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Jana Ballarina oraz wiedeńskiego Universität für Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. Heleny Łazarskiej. Jest laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkursów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Profesor dr hab. Ewa Biegas jest od kilkunastu lat wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a od 2019 pełni funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Aktorskiego.
Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia. Współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała wiele pierwszoplanowych partii, a podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby śpiewała Joannę w „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego.
Występowała także na deskach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Opery Śląskiej, Teatru Wielkiego w Łodzi i Opery Nova w Bydgoszczy. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper kreowała Miss Wingrave w operze Benjamina Brittena „Owen Wingrave”. Śpiewała podczas światowej premiery „Missa pro pace” Wojciecha Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Jorku oraz Musikvereins Goldener Saal w Wiedniu, biorąc udział w Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego podczas Schlezwig-Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji.
10 lat temu zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Obcej Księżnej w operze Aleksandra Dworzaka „Rusałka” oraz w Teatro Colon w Buenos Aires tytułową partią w operze „Hagith” Karola Szymanowskiego. Wzięła tam także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii Michała Znanieckiego, wykonując „Hymny” Karola Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” Piotra Perkowskiego. W w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara: Verdi”, wykonując partię Kordelii.
W 2015 debiutowała w tytułowej partii w „Tosce” Pucciniego w Operze Opavskiej, otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017 roku zadebiutowała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” Verdiego w reżyserii Tomasza Koniny, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” na deskach Opery Śląskiej. W tym samym roku wzięła udział w prapremierze opery Aleksandra Nowaka „Ahat Ili”, wcielając się w partię Ereszkigal. W 2017 roku odbyła tournée po Niemczech, wykonując Pasję wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita. W roku 2019 kreowała partię Tytanii w operze Purcela „The Fary Queen” na Festiwalu Muzycznym w Wunzhen w Chinach, a w roku 2020 tytułową partię Syreny w premierowej odsłonie opery Alka Nowaka, nagrodzonej Fryderykiem w 2020 roku.
Urszula Kryger (mezzosopran) jest jedną z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek. Ukończyła studia pianistyczne i wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych konkursach muzycznych, otrzymując wysokie nagrody. Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa w I Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Wokalistów im. St. Moniuszki w Warszawie (1992), VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz 43. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). Odtąd jej karierze towarzyszy niesłabnące zainteresowanie melomanów i krytyki.
W 1995 roku wystąpiła w mediolańskiej La Scali z recitalem pieśni Fryderyka Chopina. Rok później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semperoper w Dreźnie w „Kopciuszku” Giachina Rossiniego w partii Angeliny. Publiczność polska i wielu krajów świata miała okazję często podziwiać jej kreacje w dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów, jak: Jan Krenz, Jerzy Semkow, Rafael Frühbeck de Burgos, Sir Colin Davis, Armin Jordan. Szczególną uwagą obdarza muzykę kameralną – jej sztuka interpretacji pieśni łączy w sobie perfekcyjność z niezwykłą naturalnością. Doceniają to towarzyszący jej muzycy, wśród których znajdują się wybitni pianiści i instrumentaliści.
Urszula Kryger dokonała wielu nagrań dla rozgłośni radiowych i firm fonograficznych, takich jak DECCA, DUX, Hyperion, Cannel Classics. Sześć z nich zostało nagrodzonych Fryderykiem – nagrodą Akademii Fonograficznej. Artystka wyróżniona została także nagrodą Fundacji im. K. Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni tegoż kompozytora.
Urszula Kryger jest również pedagogiem. Prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Jest profesorem Akademii Muzycznej w Łodzi. Pełni funkcję prorektora ds. artystycznych tej uczelni.
Aleksandra Blanik (sopran) urodziła się w Mikołowie. Przygodę ze śpiewem klasycznym rozpoczęła w wieku 14 lat. Pierwszych prywatnych lekcje śpiewu udzielał jej dr hab. Jan Ballarin. W 2019 roku ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach. Aktualnie studentka II roku studiów magisterskich na wydziale wokalno-aktorskim w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Studia magisterskie rozpoczęła w klasie dziekan wydziału wokalno-aktorskiego prof. dr hab. Ewy Biegas. Laureatka konkursów wokalnych. Otrzymała m.in.: I miejsce na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach, III miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej w Krzeszowicach, Grand Prix na międzynarodowym konkursie dla młodych muzyków „Nouvelles Étoiles” w Paryżu, Grand Prix na międzynarodowym konkursie wokalnym w Wiedniu „International Viennese Spring Music Competition”. W kwietniu 2023 roku wystąpiła na scenie wraz z orkiestrą w koncertowym wykonaniu opery „Don Giovanni” – Wolfganga Amadeusza Mozarta, śpiewając partię Donny Anny, pod batutą maestro Alexandra Humali. Za wybitne osiągnięcia artystyczne otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2018, 2019 i 2022 roku.
Monika Radecka (sopran) jest absolwentką Konserwatorium Muzycznego im. Józefa Adamowicza w Koszycach (Słowacja) na dwóch kierunkach: aktorstwo dramatyczne oraz śpiew solowy. Studentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale wokalno-aktorskim w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Ewy Biegas. Otrzymała liczne nagrody w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach wokalnych, m.in.: I miejsce – „Pražský pievec”, Praga, 2023, II miejsce – Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antonina Dvořaka, Karlove Vary, 2022, II miejsce Międzynarodowy Konkurs Wokalny „Ars et Gloria”, Katowice, 2023, III miejsce Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Imricha Godina „Iuventus Canti” Vráble, 2023.
Dyplom licencjacki ukończyła z wyróżnieniem, debiutując partią Rozalindy w „Zemście nietoperza” na scenie Katowice Miasto Ogrodów pod dyrekcją Maestro Jurka Dybała. Również pod dyrekcją tegoż dyrygenta w wersji koncertowej wykonała partie Hrabiny z „Wesela Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta z towarzyszeniem orkiestry MASO z Charkowa. Współpracowała z Filharmonią Śląską podczas kursów dyrygenckich z Maestro Danielem Orenem oraz z Bałtycką Orkiestrą Młodych pod dyrekcją Maestry Sylwii Janiak-Kobylińskiej wykonując partię Rozalindy w „Zemście nietoperza” (NOT, Gdańsk 2023).
We wrześniu 2023 roku otrzymała nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu współczesnego nagrodzonego w konkursie kompozycji w II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Karolina Pujer (sopran) jest absolwentką Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopin w Warszawie w klasie dr Beaty Wardak. Aktualnie studentka drugiego roku Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger i dr Anny Wereckiej-Gryć. Od kilku lat współpracuje z Europejską Fundacją Promocji Sztuki Wokalnej. Wcielała się rolę Basi w spektaklu inspirowanym operą „Krakowiacy i Górale” Jana Stefaniego. Kreowała rolę Sylvii w operetce „Księżniczka czardasza” Imre Kálmána. Kilkakrotnie uczestniczyła w festiwalu i kursie wokalnym Viva il Cantare.
Julia Anuszewska (mezzosopran) ukończyła z wyróżnieniem Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest studentką Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger i dr Anny Wereckiej-Gryć. Zdobyła pierwsze wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach w 2018 roku. Kilkakrotnie uczestniczyła w festiwalu i kursie wokalnym Viva il Cantare. Występowała z Europejską Fundacją Promocji Sztuki Wokalnej, m.in. w spektaklu inspirowanym operą „Krakowiacy i Górale” Jana Stefaniego, w roli Doroty.
W 2022 roku wraz z Trio Vox Tribus i Kazimierzem Waliczkiem wydała płytę „Vox Tribus I”. Wcieliła się w rolę Lisetty w operze „Il mondo della luna” Josepha Haydna w ramach międzynarodowego projektu „Nowe głosy, ponownie odkryte opery. Powołanie Polsko-Norweskiej Akademii Operowej”. Wystąpiła w roli Filozofa w prawykonaniu opery kameralnej „Alethia. Dzieci Chaosu” dr Doroty Brolik-Bekrycht w marcu 2022 roku. W 2023 roku zdobyła wyróżnienie w I Konkursie Kameralistyki Wokalnej im. Witolda Friemanna.
Informacje o pianistach
Prof. dr hab. Grzegorz Biegas w 1990 roku ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Lublinie w klasie prof. Mieczysława Dawidowicza. W latach 1990-1995 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach (fortepian) w klasie prof. Eugeniusza Knapika oraz kameralistykę w klasie prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej. W latach 2001-2003 ukończył studia podyplomowe również w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. J. Stompla. W roku 2003 w tejże uczelni uzyskał kwalifikacje I st. w zakresie muzyki kameralnej (promotor – prof. Regina Strokosz – Michalak). W 1995 roku rozpoczął pracę w dwóch uczelniach – w Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, gdzie uczył fortepianu do 2005 roku (na Wydziale Edukacji Artystycznej) oraz w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie akompaniował na Wydziale Wokalnym.
Jako pianista akompaniator brał udział w dziesiątkach konkursów wokalnych ogólnopolskich i międzynarodowych, na których soliści wielokrotnie otrzymywali najwyższe laury, m.in. w Bilbao, Oslo, Karlovych Varach, Trnavie, Sion, Parnu, Warszawie, Dusznikach, Bydgoszczy, Nowym Sączu, Katowicach, Wrocławiu. Jako akompaniator został wyróżniony nagrodami dla najlepszego pianisty m. in. na konkursach w Dusznikach, Trnavie, Karlovych Varach, Katowicach, Wrocławiu, Nowym Sączu. Jako pianista zapraszany jest na kursy wokalne w kraju i za granicą (Wrocław, Wiedeń, Duszniki, Bickeburg, Radzyń Podlaski). Współpracował z wieloma wybitnymi pedagogami śpiewu, m. in. z prof. Heleną Łazarską , prof. Leopoldem Spitzerem, prof. Walterem Berry, prof. Ireną Argustiene , prof. Eugeniuszem. Sąsiadkiem.
Paweł Cłapiński urodzony w Łęczycy, obecnie mieszka w Łodzi. Jest pianistą w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. dr hab. Urszuli Kryger, a także pianistą – korepetytorem w Teatrze Wielkim w Łodzi. Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej–Zydroń. Studia podyplomowe ukończył również w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej–Zydroń oraz prof. Ewy Pobłockiej. Kontynuował edukację w klasie dr hab. Tomasza Bartoszka w AM w Łodzi.
W latach 2016–2018 był członkiem Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, w klasie fortepianu Eytana Pessena. Brał udział w mistrzowskich kursach pianistycznych prowadzonych przez takich profesorów jak: Dang Thai Son, Robert McDonald, Einar Steen–Nokleberg, Ilja Scheps, Mikhail Voskresensky, Wojciech Świtała. Jest zdobywcą nagród na ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursach pianistycznych, takich jak m.in.: I nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Un ricetto in Musica (Candelo, Włochy), I nagroda oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu solowego F. Liszta na Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim NIFC w Warszawie, czy wyróżnienie w duecie ze skrzypaczką Mają Syrnicką na I Ogólnopolskim Konkursie Duetów z Fortepianem w Warszawie.
Wielokrotnie, współpracując ze śpiewakami, zdobywał nagrodę dla najlepszego pianisty, m. in. nagroda dla pianisty w IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Le Grand Prix de l’Opéra (Bukareszt, Rumunia), I nagroda oraz nagroda specjalna dla najlepszego pianisty – partnera w V Konkursie Wokalnym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy, czy nagroda dla najlepszego pianisty w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. K. Jamroz w Busku–Zdroju. Jego działalność artystyczna była również wspierana stypendiami: Marszałka województwa łódzkiego, Prezydenta Miasta Bydgoszczy, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Informacje o prowadzących
dr Violetta Rotter-Kozera – reżyser, dokumentalista, publicysta, pianista, absolwent Wydziału Teorii, Kompozycji i Dyrygentury AM w Katowicach. Redaktor Telewizji Polskiej, wykładowca Uniwersytetu Śląskiego na Wydziale Radia i Telewizji, wykładowca Akademii Muzycznej w Katowicach. Autorka filmów dokumentalnych, reportaży, widowisk telewizyjnych. Wykładała w The University of the Arts in Philadelphia. Za swoje filmy otrzymała wiele nagród.
Krzysztof Korwin-Piotrowski – dyrektor artystyczny Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie i Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej. Teatrolog, kulturoznawca, dziennikarz, menedżer kultury, kurator wystaw, komentator muzyczny i konferansjer. Autor kilkuset audycji telewizyjnych oraz filmów dokumentalnych m.in. o Tadeuszu Różewiczu, Wojciechu Pszoniaku, Janie Nowaku-Jeziorańskim, Barbarze Ptak. Współpracuje z Wydziałem „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Publikuje swoje artykuły i recenzje na portalu muzycznym orfeo.com.pl, w Dzienniku Teatralnym, Miesięczniku Społeczno-Kulturalnym „Śląsk” i wortalu Instytutu Teatralnego www.e-teatr.pl. Został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.