W piątek 25 marca 2022 roku oprócz pochodzącej z Ukrainy gwiazdy Liudmyły Monastyrskiej na scenie Filharmonii Narodowej staną: Ewa Wolak (mezzosopran), Valentyn Dytiuk (tenor) i Rafał Siwek (bas). Chórem i orkiestrą zadyryguje jej dyrektor artystyczny Andrzej Boreyko.
„Modlitwa za Ukrainę” została skomponowana przez Sylwestrowa w 2014 roku pod wpływem dramatycznych wydarzeń kijowskiego Euromajdanu. Dzieła chóralne, które wówczas stworzył, stały się osobistą, artystyczną manifestacją ukraińskiego twórcy, wyrazem jego niezachwianej wiary w sens walki swojego narodu. Dziś – osiem lat później – ta ascetyczna miniatura a capella zyskuje zupełnie nowy kontekst. Taki, który zasmuca, przygnębia i przeraża daleko bardziej, niż miało to miejsce w latach ukraińskiej „rewolucji godności”.
Dzieło Sylwestrowa stanowi preludium do „Messa da Requiem”, w którym potężne, budzące lęk i grozę trąby Sądu Ostatecznego z sekwencji Dies irae są jego bezspornym centrum i osią konstrukcyjną. Pieśń ukraińskiego kompozytora jest wyciszona, skupiona, niemal ascetyczna. Z kolei Verdiowskie „Requiem” to kalejdoskop wyrazistych muzycznych emocji, sąsiadujących ze sobą części o skrajnie zróżnicowanej ekspresji. Verdi zachwyca melodyką, barwną instrumentacją, mistrzostwem w posługiwaniu się technikami polifonicznymi. Sylwestrow – skłania do zadumy pięknem prostych, tonalnych współbrzmień.
Trudno byłoby znaleźć dwa bardziej różne od siebie dzieła – teraz jednak zyskują one niekwestionowany wspólny mianownik. Artyści Filharmonii Narodowej przemawiają sztuką dawnych i współczesnych mistrzów – i modlą się za Ukrainę.
Bilety są już dostępne w kasach Filharmonii oraz w serwisie bilety24.pl (serwis zrzekł się pobierania prowizji). Cały dochód z biletów oraz honoraria artystów i pracowników Filharmonii zostaną przeznaczone na rzecz Orkiestry z Kijowa. Firmy współpracujące z Filharmonią przy organizacji tego wydarzenia zrzekają się również wynagrodzenia.