REKLAMA

„Ta edycja jest szczególna” – konferencja prasowa 11. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki 

Jaka będzie kolejna edycja Konkursu Moniuszkowskiego, który w tym roku obchodzi okrągłą, 30 rocznicę powstania? Wyjątkowa - jak podkreśla dyrektor Konkursu Beata Klatka - bo organizowany w trudnych dla nas wszystkich czasach.

Przystępujących do Konkursu śpiewaków wybrano spośród rekordowej liczby 428 aplikacji. – Popularność Konkursu jest coraz większa, mimo ogromnej konkurencji pośród konkursów wokalnych, do których być może łatwiej jest się uczestnikom przygotować, ponieważ wymagają wykonania 5-6 arii z repertuaru światowego, podczas gdy my wymagamy przygotowania repertuaru polskiego – powiedziała dyrektor Konkursu. – Jest to powód do radości dla organizatorów, że oprócz promocji młodych, wspaniałych głosów, możemy też promować polską muzykę. Nie tylko na warszawskiej scenie, ale również na całym świecie dzięki transmisji za pośrednictwem VOD Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz platformy Opera Vision.

Skład Komisji Kwalifikacyjnej nie jest przypadkowy. Wybrane zostały osoby z trzech krajów (Agnieszka Rehlis z Polski, Sarah Playfair z Wielkiej Brytanii i René Massis z Francji), aby zapewnić ocenę zgłoszeń z perspektywy różnego spojrzenia na stylistykę muzyczną i technikę wokalną. – Poziom przesłanych na Konkurs zgłoszeń był bardzo wysoki, z dużą przewagą liczebną głosów sopranowych i barytonowych – stwierdziła Agnieszka Rehlis, członek Komisji Kwalifikacyjnej, której zadaniem była ocena nagrań nadesłanych wraz ze zgłoszeniami kandydatów do Konkursu. – Nie jest to łatwy proces, ponieważ nagrania nadesłane przez śpiewaków są bardzo różne. Starałam się wszystkie bardzo wnikliwie oceniać. Często wracałam po kilku dniach do wysłuchanych już nagrań, przy których nie byłam pewna, czy moja punktacja jest słuszna.

Głos zabrała też Izabela Kłosińska, członek Jury, sopranistka i Casting Dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. – Konkurs Stanisława Moniuszki jest wielkim świętem polskiej muzyki. Mamy możliwość zapoznać uczestników z całego świata z naszą muzyką, z naszą poezją. Często śpiewacy z innych krajów fenomenalnie wykonują utwory w języku polskim, z idealną, czasami nawet lepszą niż u polskich śpiewaków dykcją. Świadczy to o dużym zainteresowaniu i bardzo poważnym podejściu do przygotowania do naszego Konkursu.

Swoją radość na ponowny udział w Konkursie, wyraził John Allison, przewodniczący Jury, redaktor naczelny magazynu Opera. – Nie mogę się doczekać aż znowu usłyszę wspaniałą muzykę Stanisława Moniuszki! Jest on niezwykłym kompozytorem, niestety moim zdaniem nadal niewystarczająco docenianym poza Polską. Myślę, że to się zmienia, a Konkurs spełnia funkcję rozpowszechniania twórczości Moniuszki. Zapytany o to jak Konkurs przyczynia się do popularyzacji muzyki polskiej na świecie odpowiedział, że dla niego jednym z przykładów jest rozszerzenie kategorii pieśni polskich – Skupię się na ostatniej edycji, w 2019 roku. Słuchanie cykli pieśni na przykład Mieczysława Weinberga, było prawdziwą rozkoszą. Podkreślił też, udział indywidualnych artystów w promowaniu polskiej literatury wokalnej na przykładzie najnowszej płyty laureatów 9. edycji Konkursu – kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego i pianisty Michała Biela – zatytułowanej Farewells. Podczas przesłuchań finałowych Konkursu, 11 czerwca 2022, artyści wykonają program ze wspomnianego albumu, na który składają się pieśni polskich kompozytorów.

Na pytania dotyczące udziału śpiewaków z Federacji Rosyjskiej w przesłuchaniach, decyzję organizatorów przedstawiła Beata Klatka. – W zgodzie ze stanowiskiem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, postanowiliśmy nie dopuścić do udziału w Konkursie śpiewaków z Rosji. Opowiedziała też o wsparciu udzielanym przez organizatorów uczestnikom z Ukrainy. – Ze względu na naszą współpracę muzyczną z Ukrainą, jesteśmy zorientowani jaka jest sytuacja artystów, którzy wezmą udział w przesłuchaniach. Większość z nich jest już poza granicami Ukrainy. Dotyczy to również mężczyzn. Aby umożliwić im udział w Konkursie pisaliśmy specjalne pisma, które pomogły im opuścić kraj mimo obowiązku mobilizacji wojskowej. Niezwykle trudna sytuacja dotyczy także kobiet. Z wieloma śpiewaczkami mam bezpośredni kontakt, ponieważ znam je z warsztatów i innych konkursów wokalnych. Wiem, że niektóre z nich doświadczają tułaczki wojennej. Staramy się pomóc im w dotarciu do Polski i zapewnić w naszym Teatrze możliwość przygotowania do Konkursu.

Pośród konkurentów obok największej reprezentacji z Polski, a tuż za nią z Ukrainy, pokaźna jest liczba uczestników z USA i Korei Południowej. Do Konkursu zakwalifikowało się 112 śpiewaków z 28 krajów. Aktualna lista znajduje się na stronie moniuszkocompetition.pl.

© Teatr Wielki - Opera Narodowa
© Teatr Wielki – Opera Narodowa
reklamaspot_img

Również popularne