REKLAMA

35 uczestników w 2. Międzynarodowym Konkursie Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych

Jury eliminacji do 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w składzie: Lech Dudzik, Tobias Koch, Janusz Olejniczak, Ewa Pobłocka oraz Wojciech Świtała zakwalifikowało do konkursu głównego 35 osób z 14 krajów. Uczestnicy zostali wyłonieni spośród 84 kandydatów, którzy zgłosili swoje aplikacje.

Najsilniej w konkursie reprezentowana jest Japonia, aż dziesięciu uczestników przyjedzie z tego kraju. W zmaganiach weźmie też udział sześciu artystów z Polski i czterech z Włoch. Po dwie osoby zostały zakwalifikowane z Chin, Korei Południowej, USA oraz Rosji, zaś po jednej z Australii, Austrii, Francji, Hiszpanii, Kanady, Niemiec i Węgier. Pełną listę uczestników Konkursu znaleźć można na stronie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.

Druga edycja Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych odbędzie się w dniach 5-15 października 2023 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Harmonogram, podobnie jak w przypadku pierwszej edycji, przewiduje trzy etapy: pierwszy i drugi to recitale solowe, których repertuar – oprócz dzieł Chopina – będzie obejmował wybrane utwory Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, a także polonezy polskich kompozytorów tworzących w pierwszej połowie XIX wieku. W trzecim etapie sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Fryderyka Chopina z orkiestrą. Towarzyszyć im będzie {oh!} Orkiestra Martyny Pastuszki. Pianistów oceniać będzie międzynarodowe jury w składzie: Paolo Giacometti, Yves Henry, Tobias Koch, Vaclav Luks, Janusz Olejniczak, Olga Paschenko, Ewa Pobłocka, Andreas Staier oraz Wojciech Świtała.

{oh!} Orkiestra © M.Hałas
{oh!} Orkiestra © M.Hałas

Uczestniczący w konkursie pianiści będą mieli do dyspozycji fortepiany historyczne z kolekcji Instytutu Chopina (Érard z 1838, 1849 i 1855 roku, Pleyel z 1848 i 1854 roku, Broadwood z 1843 roku), kopie instrumentów z epoki oraz instrumenty udostępnione przez zaprzyjaźnione kolekcje europejskie.

To niezwykłe, bezprecedensowe na skalę światową wydarzenie odbywa się co pięć lat. Misją jest przywracanie autentycznego brzmienia dzieł Chopina i jemu współczesnych polskich kompozytorów. Pierwsza edycja, zorganizowana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem odbyła się w dniach 2-14 września 2018 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Do głównego konkursu zakwalifikowano 30 pianistów, spośród 60 z 19 krajów. Zmagania konkursowe oceniało dziesięcioosobowe jury w składzie: Claire Chevallier, Nikolai Demidenko, Nelson Goerner, Tobias Koch, Alexei Lubimov, Janusz Olejniczak. Ewa Pobłocka, Andreas Staier, Wojciech Świtała i Dang Thai Son, które wyłoniło czterech laureatów Konkursu. Jego zwycięzcą został Tomasz Ritter, laureatami ex aequo drugiej nagrody zostali: Aleksandra Świgut i Naruhiko Kawaguchi, trzeciej – Krzysztof Książek.

Tomasz Ritter © archiwum NIFC
Tomasz Ritter © archiwum NIFC

Muzyka Chopina to traktat o nas samych, to dźwiękiem opisany człowieczy los – mówił Stanisław Leszczyński, wielki orędownik konkursu, Dyrektor Artystyczny Festiwalu „Chopin i jego Europa”. – To właśnie decyduje, dlaczego kompozytor ten jest tak bardzo obecny w świecie kultur bliskich nam i tych odległych. A ten chopinowski fenomen staje się jeszcze bardziej komunikatywny, gdy przekazywany jest za pośrednictwem fortepianu historycznego – jego fortepianu.

Więcej informacji o 2. Międzynarodowym Konkursie Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych można znaleźć tutaj.

Koncert finałowy pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych , wrzesień 2018 © NIFC
Koncert finałowy pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych , wrzesień 2018 © NIFC
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne