Zanim w 1929 roku doszło do prapremiery „Krainy uśmiechu”, od przeszło pół wieku trwała moda na orientalizm w sztuce europejskiej. Operetka jest pokłosiem innego dzieła Franza Lehára, zatytułowanego „Żółty kaftan” z librettem Ludwiga Herza i skomponowanego sześć lat wcześniej. Jego treść koncentrowała się na romansie wiedeńskiej arystokratki i chińskiego księcia, jednak wydźwięk był zdecydowanie komiczny, zaś cała historia zwieńczona happy endem. Spektakl nie odniósł sukcesu i szybko zniknął z afiszy.

Lehár zdecydowany był jednak nie rezygnować z muzyki i namówił librecistę Fritza Löhnera-Bedę by naniósł liczne korekty. W ten sposób skondensowano akcję, usunięto zbędne dłużyzny, operetka została także pozbawiona przelukrowanego i odrealnionego finału, co przeistoczyło ją w intrygujący, trzyaktowy melodramat.
Partia księcia Su-Czonga została napisana z myślą o Richardzie Tauberze, który do dziś uważany jest za najdoskonalszego odtwórcę tej roli. Wystąpił nie tylko w prapremierze „Krainy uśmiechu” w Berlinie, lecz także w sfilmowanej rok później ekranizacji dzieła w reżyserii Maxa Reichmanna. Z biegiem lat powstawały kolejne produkcje filmowe oparte na operetce Lehára. Jedną z najciekawszych jest niemiecka z 1952 roku, z udziałem Jana Kiepury i Marty Eggerth. Jest to ostatni film w karierze wielkiego polskiego tenora.
Mazowiecki Teatr Muzyczny w Warszawie zdecydował się na wystawienie operetki w tradycyjnej inscenizacji, chcąc pokazać wszystkie walory chińskiego orientu i Wiednia z czasów belle époque. Spektakl wyreżyseruje Wojciech Adamczyk, za scenografię i projekcje multimedialne odpowiadać będzie Zuzanna Grzegorowska, zaś kostiumy z epoki zaprojektuje Maria Balcerek. Autorką choreografii będzie Zofia Rudnicka. Kierownictwo muzyczne powierzono Rubenowi Silvie.

W partii księcia Su-Czonga usłyszymy tenorów Dawida Kwiecińskiego oraz Sławomira Naborczyka, który klika lat temu wykonał tę partię na scenie Teatru Muzycznego w Lublinie. Jako jego wybranka, Liza, zadebiutują Paulina Janczaruk-Czarnecka i Natalia Rubiś. W jej kuzyna, Gustawa von Pottensteina, wcielą się Michał Janicki i Jakub Milewski. Zaś w roli siostry chińskiego księcia, księżniczki Mi, wystąpią Kamila Goik i Marta Studzińska.
Premiera zaplanowana została na 19 maja 2023 roku. Kolejne spektakle odbędą się 20, 21, 26, 27 i 28 maja.
