REKLAMA

Operetkowy melodramat z powiewem orientu. Mazowiecki Teatr Muzyczny zaprasza na premierę „Krainy uśmiechu”

Egzotyczne Chiny i wykwintny Wiedeń, z porywającą historią miłosną na pierwszym planie. „Kraina uśmiechu”, jedna z najpiękniejszych operetek Franza Lehára, zagości na scenie Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie. Premiera już 19 maja.

Zanim w 1929 roku doszło do prapremiery „Krainy uśmiechu”, od przeszło pół wieku trwała moda na orientalizm w sztuce europejskiej. Operetka jest pokłosiem innego dzieła Franza Lehára, zatytułowanego „Żółty kaftan” z librettem Ludwiga Herza i skomponowanego sześć lat wcześniej. Jego treść koncentrowała się na romansie wiedeńskiej arystokratki i chińskiego księcia, jednak wydźwięk był zdecydowanie komiczny, zaś cała historia zwieńczona happy endem. Spektakl nie odniósł sukcesu i szybko zniknął z afiszy.

Próby do „Krainy uśmiechu w MTM. Jakub Milewski i Kamila Goik © Michał Kamiński
Próby do „Krainy uśmiechu w MTM. Jakub Milewski i Marta Studzińska Michał Kamiński

Lehár zdecydowany był jednak nie rezygnować z muzyki i namówił librecistę Fritza Löhnera-Bedę by naniósł liczne korekty. W ten sposób skondensowano akcję, usunięto zbędne dłużyzny, operetka została także pozbawiona przelukrowanego i odrealnionego finału, co przeistoczyło ją w intrygujący, trzyaktowy melodramat.

Partia księcia Su-Czonga została napisana z myślą o Richardzie Tauberze, który do dziś uważany jest za najdoskonalszego odtwórcę tej roli. Wystąpił nie tylko w prapremierze „Krainy uśmiechu” w Berlinie, lecz także w sfilmowanej rok później ekranizacji dzieła w reżyserii Maxa Reichmanna. Z biegiem lat powstawały kolejne produkcje filmowe oparte na operetce Lehára. Jedną z najciekawszych jest niemiecka z 1952 roku, z udziałem Jana Kiepury i Marty Eggerth. Jest to ostatni film w karierze wielkiego polskiego tenora.

Mazowiecki Teatr Muzyczny w Warszawie zdecydował się na wystawienie operetki w tradycyjnej inscenizacji, chcąc pokazać wszystkie walory chińskiego orientu i Wiednia z czasów belle époque. Spektakl wyreżyseruje Wojciech Adamczyk, za scenografię i projekcje multimedialne odpowiadać będzie Zuzanna Grzegorowska, zaś kostiumy z epoki zaprojektuje Maria Balcerek. Autorką choreografii będzie Zofia Rudnicka. Kierownictwo muzyczne powierzono Rubenowi Silvie.

Próby do „Krainy uśmiechu w MTM. Sławomir Naborczyk © Michał Kamiński
Próby do „Krainy uśmiechu w MTM. Sławomir Naborczyk © Michał Kamiński

W partii księcia Su-Czonga usłyszymy tenorów Dawida Kwiecińskiego oraz Sławomira Naborczyka, który klika lat temu wykonał tę partię na scenie Teatru Muzycznego w Lublinie. Jako jego wybranka, Liza, zadebiutują Paulina Janczaruk-Czarnecka i Natalia Rubiś. W jej kuzyna, Gustawa von Pottensteina, wcielą się Michał Janicki i Jakub Milewski. Zaś w roli siostry chińskiego księcia, księżniczki Mi, wystąpią Kamila Goik i Marta Studzińska.

Premiera zaplanowana została na 19 maja 2023 roku. Kolejne spektakle odbędą się 20, 21, 26, 27 i 28 maja.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne