Młodzieńcza opera buffa Mozarta, napisana przez dwunastoletniego kompozytora do libretta Marco Coltelliniego na podstawie komedii Carla Goldoniego, nie została doceniona przez wiedeńskich impresariów XVIII wieku. Dziś jednak zachwyca świeżością, dowcipem i zadziwiającą dojrzałością. Historia pełna miłosnych intryg, komicznych nieporozumień i udawanej prostoty odzyskuje blask w nowej inscenizacji Jitki Stokalskiej.
W warstwie muzycznej spektakl wzbogacony został o udział Trio Bastarda – zespołu specjalizującego się w nowatorskich interpretacjach muzyki dawnej – oraz zaproszonych instrumentalistów grających na instrumentach klasycznych i współczesnych.

– Razem z Tomaszem Pokrzywińskim i Trio Bastarda próbujemy wyciągnąć potencjał improwizacji komedii dell’arte. Oczywiście wszystkie linie melodyczne zostaną zachowane, ale będzie to zupełnie inaczej brzmiało. Wykonawcy też będą mogli improwizować – mówiła podczas konferencji prasowej 34. Festiwalu Mozartowskiego Jitka Stokalska.
Kierownikiem muzycznym spektaklu oraz autorem aranżacji jest Tomasz Pokrzywiński. Muzyk podkreśla innowacyjność przedsięwzięcia: – Zaproszenie Trio Bastarda świadczy o dużej otwartości i gotowości na eksperyment w Warszawskiej Operze Kameralnej. Nasz zespół wymyka się wszelkim próbom klasyfikacji. Będziemy czasem przysuwać się bardzo blisko tekstu Mozarta, a czasem odchodzić od niego dość daleko.
W skład Trio Bastarda wchodzą: Tomasz Pokrzywiński (wiolonczela), Paweł Szamburski (klarnet) i Michał Górczyński (klarnet kontrabasowy). Gościnnie wystąpią Olivia Bujnowicz-Wadowska (skrzypce), Mirosław Feldgebel (fortepian) oraz Igor Wiśniewski (gitara elektryczna).

Spektakl wykonany zostanie w polskim tłumaczeniu Doroty Sawki, a całość dopełnią scenografia i kostiumy Aleksandry Redy, choreografia Wiolety Fiuk oraz grafiki i wizualizacje Wojciecha Kapeli. Za reżyserię światła odpowiada Michał Drozd.
W głównych rolach zobaczymy Hannę Sosnowską-Bill i Magdalenę Stefaniak (Ninetta), Annę Farysej i Teresę Marut (Rosina), Zuzannę Nalewajek i Katarzynę Szymkowiak (Giacinta), Szymona Ronę i Ernesta Tymczyszyna (Fracasso), Jacka Szponarskiego i Dawida Kwiecińskiego (Polidoro), Artura Jandę i Łukasza Klimczaka (Cassandro) oraz Tomasza Łykowskiego i Mateusza Stachurę (Simone). Na scenie towarzyszyć im będą tancerze: Łukasz Czapski, Yury Puidak i Maksymilian Baranowski.

Spektakl realizowany jest w ramach 34. Festiwalu Mozartowskiego, organizowanego przez Warszawską Operę Kameralną. Premiera odbędzie się w warszawskim Basenie Artystycznym przy ul. Marii Konopnickiej 9 i zaplanowana jest na 3 lipca, kolejne spektakle: 4, 5 oraz 6 lipca 2025 roku.

Więcej informacji i bilety dostępne na stronie Warszawskiej Opery Kameralnej: www.operakameralna.pl.