REKLAMA

Polscy artyści na świecie: Łukasz Konieczny w „Doktorze Fauście” Ferruccio Busoniego na słynnym festiwalu Maggio Musicale Fiorentino

Polski bas wciela się w rolę jednego z Trzech Studentów z Krakowa, którzy przyjeżdżają ze sławnym, czarodziejskim rękopisem dla Fausta. Ostatnia opera kompozytora, pełna treści autobiograficznych i filozoficznych rozważań pojawia się dopiero po raz trzeci w historii legendarnego „Muzycznego Maja we Florencji”.

Maggio Musicale Fiorentino odbywa się od 1933 roku, jego założycielem był słynny Maestro Vittorio Gui. Był to pierwszy festiwal muzyczny we Włoszech i jeden z najstarszych w Europie. Jego celem jest prezentacja współczesnych i zapomnianych oper w imponujących wizualnie produkcjach. Funkcję dyrektora muzycznego sprawowali tam m. in. Mario Rossi, Bruno Bartoletti i Riccardo Muti. Zubin Mehta został pierwszym dyrygentem w 1985 roku i obecnie posiada dożywotni tytuł dyrygenta honorowego. W lipcu 2021 roku festiwal ogłosił powołanie Daniele Gattiego na kolejnego głównego dyrygenta, z kontraktem na trzy lata.

Festiwal trwa zwykle od lutego do czerwca, w programie prezentowanych jest kilka oper. Przetrwało wiele niezwykłych rejestracji, mamy np. nagranie „Armidy” Gioachina Rossiniego z Marią Callas.

Ferruccio Busoni znany jest przede wszystkim jako jeden z najwybitniejszych pianistów swojej epoki, wspaniały wirtuoz, autor transkrypcji fortepianowych Bacha. Ale to także kompozytor utworów fortepianowych, kameralnych, wokalnych i koncertów symfonicznych. Był cenionym pedagogiem, jego uczniami byli m. in. Dimitri Mitropoulos i Kurt Weill. Napisał trzy opery: „Arlekin”, „Turandot” i „Doktor Fausta”, wszystkie do własnego libretta. Coraz częściej wraca się do jego muzyki, czego dowodem jest trzecie w historii słynnego florenckiego festiwalu wystawienie ostatniej jego opery, ale także obecność jego innych dzieł w salach filharmonicznych.

Busoni do libretta wykorzystał kilka źródeł, oprócz arcydzieła Goethego oparł się także na dramacie Christophera Marlowe’a czy tradycji teatru kukiełkowego. Operę określa się mianem poematu muzycznego, składa się z dwóch prologów, trzech obrazów i intermezza. Nie występuje tu Małgorzata. Premiera odbyła się w Dreźnie w 1925 roku, już po śmierci Busoniego, dzieło dokończył jego uczeń i współpracownik Philipp Jarnach.

„Doktor Faust” we Florencji © Michele Monasta – Maggio Musicale Fiorentino

We Florencji dzieło pojawiło się w 1942 roku i w 1964 roku. Obecna produkcja, po blisko sześćdziesięciu latach nieobecności, prezentowana jest tu po raz pierwszy z oryginalnym, niemieckim librettem.

Na podium dyrygenckim stoi Maestro Cornelius Meister, który debiutuje na florenckim festiwalu. Za reżyserię odpowiada Davide Livermore, który poprzednio przygotował tu „Traviatę” (wrzesień 2021), dziejącą się w Paryżu, w czasach zamieszek w 1968 roku. Livermore pracował jako scenograf, kostiumograf, projektant oświetlenia, choreograf, scenarzysta, aktor i pedagog, występował także jako śpiewak. Od 1999 roku poświęcił się reżyserii operowej, pamiętam jego produkcję „Ciro di Babilonia” z Pesaro, z 2012 roku, kiedy to rolę tytułową śpiewała Ewa Podleś. Scenografię przygotował Giò Forma, kostiumy Mariana Fracasso, światła Fiammetta Baldiserri, projekcje video D-Wok. W obsadzie znajdują się m. in.: Dietrich Henschel (Doktor Faust), Daniel Brenna (Mefistofeles), Wilhelm Schwinghammer (Wagner), Joseph Dahdah (Książę Parmy) i Olga Bezsmertna (Księżna Parmy). W Trzech Studentów z Krakowa wcielają się Martin Piskorski, Marian Pop i Łukasz Konieczny.

Premiera odbyła się 7 lutego 2023 roku, zaplanowano jeszcze trzy spektakle: 11, 14 i 21 lutego. 14 lutego spektakl będzie transmitowany na żywo w Rai Radio 3, przygotowywane też jest nagranie, które ukaże się na DVD w wytwórni Dynamic.

Łukasz Konieczny w sezonie 2022 – 2023 występuje m. in.: jako Sarastro w „Czarodziejskim flecie” Wolgfganga Amadeusza Mozarta w historycznym Teatrze Goethego w Bad Lauchstädt, Rocco w „Fidelio” Ludwiga van Beethovena w Operze Bałtyckiej, Colline w „Cyganerii” Giacomo Pucciniego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a także jako Fafner w „Złocie Renu” Ryszarda Wagnera w Esplanade Concert Hall w Singapurze.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne