REKLAMA

Polscy artyści na świecie: Michał Partyka i Jasin Rammal-Rykała w „Cyganerii” w Bremen

W Theater Bremen pod koniec listopada 2024 roku odbyła się premiera „Cyganerii” Giacoma Pucciniego. Spektakl przygotowali Alize Zandwijk (reżyseria) i Sasha Yankevych (kierownictwo muzyczne). W obsadach znalazło się dwóch polskich śpiewaków – baryton Michał Partyka wciela się w Marcella, a jako Colline’a usłyszeć można bas-barytona Jasina Rammal-Rykałę.

Najnowszą premierę „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, która odbyła się 30 listopada 2024 roku w Theater am Goetheplatz w Bremen, wyreżyserowała debiutująca w teatrze operowym duńska artystka Alize Zandwijk, która dotychczas współpracowała z Theater Bremen przy realizacji spektakli dramatycznych. Alize Zandwijk rozpoczyna poszukiwanie człowieczeństwa i odpowiedzialności w czasach nasilających się wstrząsów społecznych – przeczytać można o spektaklu na stronie Theater Bremen. Kierownictwo muzyczne premiery objął 34-letni ukraiński dyrygent Sasha Yankevych, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy i Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, obecnie I Dyrygent Theater Bremen.

Spektakl został przygotowany przy współpracy z organizacją Bremer Tafel, która zajmuje się pomocą najuboższym. Jak czytamy na stronie teatru, Brema jest Bundeslandem o najwyższym wskaźniku ubóstwa. Theater Bremen prosi o przynoszenie na spektakl trwałej żywności. Zanim przyniesiona przez Ciebie puszka pomidorów lub paczka kawy następnego ranka trafi do Bremer Tafel, odegra ona rolę na scenie w przedstawieniu. Mile widziany jest makaron, ryż, kawa, herbata, cukier, mąka, olej, płatki owsiane, wszelkiego rodzaju konserwy, ciasteczka i czekolada.

„Cyganeria” w Theater Bremen © Jörg Landsberg
„Cyganeria” w Theater Bremen © Jörg Landsberg

Autorem projektu scenografii i reżyserii świateł spektaklu jest Theun Mosk. Kostiumy zaprojektowała Anne Sophie Domenz, a choreografię przygotował Karl Bernewitz. Dramaturgiem spektaklu jest Brigitte Heusinger. W premierowym spektaklu wystąpili m. in. Adèle Lorenzi (Mimi), Oliver Sewell (Rodolfo), Elisa Birkenheier (Musetta), Elias Gyungseok Han (Marcello), Julian Arsenault (Schaunard), Hidenori Inoue (Colline).

W obsadach solistów znalazło się także dwóch polskich śpiewaków. Michał Partyka wciela się w postać malarza Marcella (13, 23 i 29 grudnia 2024 roku oraz 11 i 17 stycznia 2025 roku), natomiast Jasin Rammal-Rykała występuje jako Colline (13 i 23 grudnia 2024 roku oraz 11 stycznia 2025 roku).

Baryton Michał Partyka jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie Jerzego Mechlińskiego. Na swoim koncie ma występy w takich teatrach, jak Opera Bastille w Paryżu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Wielki w Poznaniu, Węgierska Opera Państwowa w Budapeszcie czy na Festiwalu w Salzburgu. Jego repertuar obejmuje takie partie, jak Escamillo w „Carmen” Georgesa Bizeta, tytułowy Don Giovanni w operze Wolfganga Amadeusza Mozarta, tytułowy Eugeniusz Oniegin w operze Piotra Czajkowskiego, Kuligin w „Katii Kabanowej” Leoša Janáčka, Frank/Fritz w „Umarłym mieście” Ericha Wolfganga Korngolda, Silvio w „Pajacach” Ruggiera Leoncavalla czy tytułowy Billy Budd w operze Benjamina Brittena.

Od połowy sezonu 2021/2022 Michał Partyka jest członkiem zespołu Theater Bremen, gdzie występuje m. in. jako Rodrigo w „Don Carlosie” i Ford w „Falstaffie” Giuseppe Verdiego, Tonio w „Pajacach” Ruggiera Leoncavalla, Jochanaan w „Salome” Richarda Straussa, Pantaleon w „Miłości do trzech pomarańczy” Siergieja Prokofiewa. W kwietniu 2025 roku po raz pierwszy wykona tam partię Jagona w „Otellu” Giuseppe Verdiego.

„Cyganeria” w Theater Bremen © Jörg Landsberg
„Cyganeria” w Theater Bremen © Jörg Landsberg

Bas-baryton Jasin Rammal-Rykała jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Izabeli Kłosińskiej i Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie występował w takich rolach, jak Hrabia Ceprano w „Rigoletto” Giuseppe Verdiego, Cesare Angelotti w „Tosce” Giacoma Pucciniego, Dudziarz w „Halce” Stanisława Moniuszki, Johann w „Wertherze” Julesa Masseneta. W latach 2021 – 2024 był członkiem studia operowego OperAvenir w Theatre Basel w Szwajcarii, gdzie występował m. in. jako Sparafucille w „Rigoletto” Giuseppe Verdiego, Samiel i Pustelnik w „Wolnym Strzelcu” Carla Marii von Webera czy Zuniga w „Carmen” Georgesa Bizeta.

We wrześniu 2024 roku ukazał się debiutancki singiel Jasina Ramma-Rykały „Feel This Bass”, inspirowany muzyką brytyjską lat 60’ i 70’. Teledysk utworu został zrealizowany na dachu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. W listopadzie 2024 roku ukazał się drugi utwór artysty – ballada jazzowa „Enjoy The Sound Of Silence”.

Jasin Rammal-Rykała jest autorem vloga na Instagramie „Historyczny Dzień w Dziejach Opery”, artysta prowadzi także vloga „Operowym głosem” na platformie YouTube Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Od listopada 2024 roku należy do zespołu Theater Bremen, gdzie wykonuje także rolę Don Pedra w „Béatrice et Bénédict” Hectora Berlioza i Lodovica w „Otellu” Giuseppe Verdiego.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne