„Moc przeznaczenia” otwiera serię oper, które Giuseppe Verdi napisał na zagraniczne zamówienia. Po sukcesach „Rigoletta”, „Trubadura”, „Balu maskowego” i „Traviaty” sława kompozytora przekroczyła granice Włoch. Dla carskiej opery dworskiej skomponował „Moc przeznaczenia”, dla Paryża „Don Carlosa”, „Aidę” zaś na prośbę kedywa Egiptu.
Gdy przyszło zamówienie z Rosji, kompozytor postanowił stworzyć dzieło oparte na dramacie Angela Pereza de Saavedry, księcia Rivas pt. „Don Alvaro albo moc przeznaczenia” z 1835 roku. Z prośbą o napisanie libretta zwrócił się do Francesco Marii Piavego, z którym tworzył „Rigoletta”, „Traviatę” i „Simona Boccanegrę”.
Premiera odbyła się w Petersburgu jesienią 1862 roku – publiczność przyjęła rzecz entuzjastycznie, krytycy rosyjscy mniej, a protestowali nacjonaliści, którzy chcieli wspierać narodową operę rosyjską. Verdi też nie był do końca zadowolony – postanowił nanieść poprawki dramaturgiczne i muzyczne, zmieniając m. in. okoliczności pojedynku Carlosa i Alvara oraz śmierci Donny Leonory. W 1869 roku w La Scali zagrano wersję ostateczną i tę wersję zobaczymy w Warszawie.
Będzie to trzecia koprodukcja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Metropolitan Opera w Nowym Jorku. I trzecia inscenizacja Mariusza Trelińskiego na scenie nowojorskiej, po dyptyku „Jolanta” Piotra Czajkowskiego i „Zamek Sinobrodego” Béli Bartóka oraz „Tristanie i Izoldzie” Richarda Wagnera.
W podwójnej roli Ojca: Markiza di Calatrava i Padre Guardiano wystąpi Tomasz Konieczny. Jego dziećmi będą Izabela Matuła (Leonora) i Krzysztof Szumański (Don Carlo). Tadeusz Szlenkier wcieli się w Don Alvara, a Monika Ledzion – Porczyńska zaśpiewa Preziosillę. Usłyszymy także Dariusza Macheja (Brat Melitone), Mateusza Zajdla (Trabucco), Magdalenę Plutę (Curra), Michała Romanowskiego (Alcade) i Pawła Czekałę (Chirurg). Kostiumy przygotuje Moritz Junge, Waldemar Pokromski odpowiedzialny będzie za charakteryzację i peruki, Maćko Prusak za choreografię, Bartek Macias za projekcje video, a Marc Heinz reżyserię świateł.
Zadyryguje Patrick Fournillier, który od sezonu 2020/2021 pełni funkcję dyrektora muzycznego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Premiera odbędzie się 13 stycznia, kolejne spektakle: 15, 18, 20, 22 stycznia.