REKLAMA

„Ninon, ach uśmiechnij się!”. Uwertura do 6. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego, Gala w Białej Podlaskiej na 100-lecie debiutu Jana Kiepury

W sobotę 25 maja 2024 roku o 18.30 w Amfiteatrze w Białej Podlaskiej odbędzie się gala „Ninon, ach, uśmiechnij się!” z okazji 100-lecia debiutu Jana Kiepury i Dnia Matki. Wystąpią: Arnold Rutkowski, Wioletta Chodowicz i Joanna Nawrot. Solistom towarzyszyć będzie orkiestra Orfeum pod dyrekcją Mieczysława Smydy.

Jan Kiepura, urodzony w Sosnowcu 16 maja 1902 roku, studiował prawo na Uniwersytecie Warszawskim. Marzył jednak o karierze śpiewaka. Został przyjęty jako adept do Opery Warszawskiej, gdzie początkowo śpiewał w chórze. W spektaklu „Halka” Stanisława Moniuszki, granym w 1924 roku, miał do zaśpiewania krótką partię solową przodownika chóru Górali. Po zbyt długim przeciągnięciu dźwięku został wezwany do gabinetu Emila Młynarskiego, który był nie tylko dyrygentem, ale także dyrektorem Opery Warszawskiej. Po tym zdarzeniu młody tenor został usunięty z obsady.

15 stycznia 1925 roku Jan Kiepura zadebiutował w Operze Lwowskiej w tytułowej partii w „Fauście” Charlesa Gounoda. Potem odniósł sukces w Poznaniu i powrócił na warszawską scenę operową. Jego debiut zagraniczny odbył się w Staatsoper w Wiedniu w 1926 roku i szybko zdobył światową sławę, występując na najważniejszych scenach, m.in.: Royal Opera House w Londynie, Teatro alla Scala w Mediolanie i Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

W gali „Ninon, ach uśmiechnij się!” zabrzmią wspaniałe utwory z repertuaru sławnego śpiewaka, m.in.: „La donna e mobile” („Kobieta jest zmienna”) z „Rigoletta” Giuseppe Verdiego, „Ninon, ach uśmiechnij się!” Bronisława Kapera, „Manuela” i „Pokochaj mnie” Roberta Stolza, „Wielka sława to żart” z „Barona cygańskiego” Johanna Straussa. Publiczność usłyszy także przeboje: bolero Eleny z „Nieszporów sycylijskich”, czardasza Maricy z „Hrabiny Maricy” Imre Kálmána;, „Juliszkę z Budapesztu” z „Błękitnej maski” Freda Raymonda, „Barcarolę” z „Opowieści Hoffmanna” Jacquesa Offenbacha, „Kto me usta całuje, ten śni” z „Giuditty” Franza Lehára i pieśń neapolitańską „Core ‘ngrato” („Niewdzięczne serce”). Zabrzmi również słynne „Libiamo” czyli hymn na cześć miłości z „Traviaty” Giuseppe Verdiego.

Jan Kiepura i Marta Eggerth w Krynicy © archiwum Fundacji ORFEO
Jan Kiepura i Marta Eggerth w Krynicy © archiwum Fundacji ORFEO

W Gali Operowej, będącej uwerturą do 6. Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego wystąpią: Arnold Rutkowski, Wioletta Chodowicz i Joanna Nawrot. Solistom towarzyszyć będzie orkiestra Orfeum pod dyrekcją Mieczysława Smydy. Koncert poprowadzą: Dyrektor Artystyczny Festiwalu, Krzysztof Korwin-Piotrowski oraz Gabriela Kuc-Stefaniuk, rzeczniczka Urzędu Miasta Biała Podlaska.

Na wydarzenie zapraszają: prezydent Białej Podlaskiej Michał Litwiniuk, Bialskie Centrum Kultury i Fundacja ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego. Bezpłatne wejściówki są do odebrania od 8 maja w Bialskim Centrum Kultury.

Informacje o artystach

Wioletta Chodowicz – absolwentka wrocławskiej Akademii Muzycznej. Zadebiutowała w 2002 roku na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu jako Hrabina w „Weselu Figara” Mozarta, gdzie wystąpiła także w roli Donny Elwiry w „Don Giovannim” Mozarta i Bogny w „Legendzie Bałtyku” Nowowiejskiego. W latach 2003-2008 jako solistka Opery Wrocławskiej kreowała na jej scenie główne role, m.in.: Paminę w „Czarodziejskim flecie” oraz Fiordiligi w „Cosí fan tutte”, Mimi w „Cyganerii” Pucciniego, tytułową Halkę w operze Moniuszki, Agatę w „Wolnym strzelcu” Webera, Hagith w operze Szymanowskiego, Helmwige w „Walkirii” Wagnera.
W 2015 roku została solistką Opery Krakowskiej, kreując Madame Butterfly, Micaëlę w „Carmen” i Elżbietę w „Tannhäuserze”. Od 2004 roku związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie dała się poznać jako tytułowa Halka w operze Moniuszki, Donna Anna w „Don Giovannim”, Hrabina w „Weselu Figara”, Marie w „Wozzecku”, Katia Kabanowa i Marta w „Pasażerce” Weinberga. W 2010 roku za kreację Katii Kabanowej otrzymała „Paszport Polityki”. Występowała też na scenach takich teatrów europejskich: Národní Divadlo w Pradze Národní Divadlo Moravskoslezské w Ostrawie, Welsh National Opera, Glyndebourne Opera oraz Israeli Opera w Tel Awiwie.

Arnold Rutkowski – tenor urodzony w Łodzi, występował na takich scenach, jak londyńska Royal Opera House czy Opéra Garnier w Paryżu. Laureat konkursów wokalnych: Operalia, Klassikmania, Konkurs im. Ady Sari, Europejski Konkurs Tenorów im. Jana Kiepury. W 2008 roku otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla „Najlepszego śpiewaka”. W tym samym roku, na zaproszenie samego Plácido Domingo, wystąpił u boku sławnego tenora podczas koncertu w Teatrze Wielkim w Łodzi. W 2008 roku wystąpił na Przystanku Woodstock, gdzie wraz z maestro Wiesławem Ochmanem oraz innymi 6 sześcioma tenorami, wykonywał arie operowe dla trzystutysięcznej publiczności.
Wstępował w: Opera San Juan (Puerto Rico), Phoenix Metropolitan Opera, Michigan Opera w Detroit, Festiwal w Szeged (Węgry), Operze w Budapeszcie, Volksoper w Wiedniu, Operze w Graz, Staatsoper Berlin, Semperoper Dresden, Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, Oper Leipzig, Staatsoper Hamburg, Staatstheater Stuttgart, Operze w Kolonii, Gewandhaus Leipzig, Theater Wiessbaden, Teatrze Bolszoj w Moskwie, Teatrze Mihailowskim w Sankt-Petersburgu, Operze Narodowej w Helsinkach, Operze Królewskiej w Sztokholmie, Operze w Oslo, Operze w Toulon, Operze w Marsylii, Operze w Lyonie, na Festival d’Aix-en-Provence, w Théâtre de Genève, Opernhaus Zürich, Concertgebouw w Amsterdamie, Sydney Opera House, Teatrze Heroda w Atenach, Operze w Limie (Peru), National Kaohsiung Center for the Arts (Weiwuying) na Tajwanie, Teatro Comunale Bologna.
Ma w dorobku wiele nagrań CD oraz DVD. Jego popisowe role, to przede wszystkim partie Verdiowskie, jak tytułowy Trubadur i Don Carlo, a także Riccardo w „Balu Maskowym” oraz Pollione w „Normie” V. Belliniego, Cavaradossi w „Tosce” G. Pucciniego i Don José w „Carmen” G. Bizeta.

Joanna Nawrot – sopran, solistka Opery Wrocławskiej i Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Ukończyła z wyróżnieniem wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Stanisława Daniela Kotlińskiego. Ukończyła studia wyższe na wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, ponadto studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie śpiewu prof. Moniki Swarowskiej- Walawskiej. W 2018 i 2019 występowała jako solistka podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Winterreise” w Moskwie. W 2018 roku uczestniczyła w Międzynarodowym Festiwalu „Muzyka u źródeł” w Lądku Zdroju. Jako solistka wystąpiła również na Międzynarodowym Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju. W 2018 roku występowała na deskach Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Debiutowała partią Krystynki w operetce „Ptasznik z Tyrolu” Karla Zellera, wystawionej na deskach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz partią Vitelli w operze W. A. Mozarta ,,Łaskawość Tytusa”. Gościła na scenach Narodowej Filharmonii Uzbekistanu w Taszkencie, Filharmonii Brzeskiej na Białorusi, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Teatrze Polskim w Warszawie. W koncertach i recitalach solowych występowała również w Niemczech, Włoszech i Białorusi.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne