REKLAMA

Odszedł Luigi Alva, jeden z najwybitniejszych tenorów lirycznych XX wieku

W wieku 98 lat zmarł Luigi Alva – artysta, którego elegancja wokalna i mistrzowskie interpretacje dzieł Rossiniego, Mozarta i Donizettiego na zawsze wpisały się w historię światowej opery, a rola Hrabiego Almavivy, którą śpiewał m.in. u boku Marii Callas i Tito Gobbiego– przyniosła mu status legendy.

Luigi Alva urodził się 10 kwietnia 1927 roku w Paita w Peru. Początkowo służył w peruwiańskiej marynarce wojennej, jednak jego talent wokalny szybko został dostrzeżony i rozpoczął naukę w Conservatorio Nacional de Música w Limie. Zadebiutował w 1949 roku w zarzueli „Luisa Fernanda” Federico Moreno Torroby. Kontynuował naukę u Emilio Ghirardiniego i Ettore Campogallianiego w Mediolanie, jego europejski debiut operowy miał miejsce w 1954 roku w Teatro Nuovo w Mediolanie jako Alfred w „Traviacie”.

Maria Callas (Rozyna) i Luigi Alva (Hrabia Almaviva” w “Cyruliku sewilskim, La Scala 1956 © domena publiczna
Maria Callas (Rozyna) i Luigi Alva (Hrabia Almaviva” w “Cyruliku sewilskim, La Scala 1956 © domena publiczna

Przełomem w jego karierze był występ w 1956 roku w Teatro alla Scala jako Hrabia Almaviva w „Cyruliku sewilskim” Gioachino Rossiniego, gdzie partnerował Marii Callas. Rola ta stała się jego znakiem rozpoznawczym. Występował na najważniejszych scenach operowych świata, w tym w Metropolitan Opera w Nowym Jorku, gdzie zadebiutował w 1964 roku jako Fenton w „Falstaffie” Verdiego i wystąpił tam łącznie 101 razy do 1975 roku.

Finałowa scena „Così fan tutte”. Od lewej: Elisabeth Schwarzkopf, Nan Merriman, Rolando Panerai, Franco Calabrese i Luigi Alva, Mediolan, Piccola Scala sezon 1955-56 © Wikimedia Commons
Finałowa scena „Così fan tutte”. Od lewej: Elisabeth Schwarzkopf, Nan Merriman, Rolando Panerai, Franco Calabrese i Luigi Alva, Mediolan, Piccola Scala sezon 1955-56 © Wikimedia Commons

Luigi Alva był ceniony za swoje interpretacje ról w operach Mozarta, Rossiniego i Donizettiego, takich jak Don Ottavio w „Don Giovannim”, Ferrando w „Così fan tutte”, Nemorino w „Napoju miłosnym” i Ernesto w „Don Pasquale”. Jego głos charakteryzował się lekkością, czystością dykcji i elegancją frazowania, co czyniło go idealnym wykonawcą repertuaru belcanto. Współpracował z wybitnymi dyrygentami, takimi jak Herbert von Karajan, Carlo Maria Giulini, Otto Klemperer i Claudio Abbado.

Luigi Alva – „Ecco ridente in cielo” z „Cyrulika sewilskiego”, La Scala 1972

Po zakończeniu kariery scenicznej w 1989 roku, Alva poświęcił się działalności pedagogicznej, ucząc w La Scuola di Canto przy La Scali w Mediolanie oraz prowadząc kursy mistrzowskie. W 1980 roku założył Asociación Prolírica del Perú, wspierając rozwój opery w swoim kraju.

Luigi Alva – „Il mio tesoro” z „Don Giovanniego”, Aix-en-Provence 1960
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne