REKLAMA

Oratorium „Chrystus” Ferenca Liszta w Filharmonii Krakowskiej w 150-lecie jego prawykonania

Monumentalne oratorium „Chrystus” Ferenca Liszta zabrzmi w Krakowie dwukrotnie pod batutą Alexandra Humali. W partiach solowych usłyszymy Natalię Rubiś (sopran), Małgorzatę Pańko-Edery (alt), Pavla Petrova (tenor), Mariusza Godlewskiego (baryton) i Roberta Gierlacha (bas). Chór Filharmonii Krakowskiej przygotował Piotr Piwko. Dzieło to po raz pierwszy po 150 latach od jego prawykonania zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej 15 i 16 grudnia 2023 roku.

Dzieło opublikowane zostało w 1872 roku, zaś rok później prawykonane w Weimarze – w obecności córki Liszta, Cosimy oraz jej sławnego męża, Richarda Wagnera. Oratorium przeznaczone jest na głosy solowe (sopran, alty, tenor baryton i bas), chór, orkiestrę i organy. Opowiada historię życia Jezusa, od narodzin po męczeńską śmierć i zmartwychwstanie, zapisaną w trzech częściach: „Oratorium na Boże Narodzenie”, „Po Objawieniu Pańskim” oraz „Pasja i Zmartwychwstanie”.

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej © Krzysztof Kalinowski
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej © Krzysztof Kalinowski

„Chrystus” to utwór pełen dramatycznych kontrastów: proste hymny rywalizują tu z gęstą fakturą symfoniczną, głosy i instrumenty łączą się w różnorodne zestawy. Dziś nie należy może do najpopularniejszych dzieł Liszta, lecz w swoim czasie cieszył się sporą estymą, a w jego wystawieniach brały udział największe osobistości świata muzycznego XIX wieku – pisze Dorota Staszkiewicz. Dość wspomnieć, że wśród mistrzów batuty, którzy poprowadzili dzieło jeszcze za życia jego twórcy, znalazły się tak wielkie nazwiska jak Artur Rubinstein, Hans Richter czy Nikołaj Rimski-Korsakow. 

„Chrystus” zabrzmi w Filharmonii Krakowskiej dwukrotnie – 15 grudnia o godz. 19.30 oraz 16 grudnia 2023 roku o godz. 18.00.

Alexander Humala i Agnieszka Malatyńśka-Stankiewicz © archiwum prywatne Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz
Alexander Humala i Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz © archiwum prywatne Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz

O samym dziele wobec wcześniejszej twórczości Ferenca Liszta, którego serce i dusza są tak związane z muzyką sakralną, że (…) stała się ona dlań jedyną rzeczą, dla której warto żyć (Amy Fay, uczennica kompozytora) porozmawiać będzie można z jego interpretatorem i szefem artystycznych zespołów Filharmonii Krakowskiej – Alexandrem Humalą. Spotkanie w ramach Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” Agnieszki Malatyńskiej-Stankiewicz zatytułowane „Chrystus według Franciszka Liszta” poprzedzi sobotnie wykonanie dzieła. Początek dyskusji w Sali Złotej o godz. 16.30 – wstęp wolny.

reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne