Georg Friedrich Händel przez całe życie eksperymentował z różnymi gatunkami. Gdy już wydawało się, że spadek zainteresowania jego operami zmusi Saksończyka do przedwczesnej emerytury, ten zaczął odnosić kolejne wielkie sukcesy na gruncie zreformowanego przez niego gatunku – określanego dzisiaj mianem „oratorium angielskiego”. Kompozytor rozwinął w nim partie chóralne.
W „Israel in Egypt” , skomponowanym w 1738 roku partia chóru pełni ważną dramaturgicznie i ilustracyjnie rolę. Do najbardziej atrakcyjnych momentów dzieła zaliczają się groteskowe, porywające, a niekiedy wręcz wstrząsające muzyczne obrazy słynnych egipskich plag. Skaczące żaby odmalowane zostały poprzez figlarne punktowe rytmy. Nieznośne brzęczenie muszych skrzydełek naśladują szybkie skrzypcowe przebiegi. Plagę gradu rozpoczynają niewielkie „opady” pojedynczych nut, przechodzące w coraz to szybszą i bardziej żywiołową nawałnicę, pełną „wyładowań atmosferycznych” w partii kotłów. Wielki i wstrząsający finał serii plag stanowi zgładzenie synów pierworodnych, gdzie dramatyczna fuga wybrzmiewa na tle pulsujących – niczym śmiertelnie zadawane ciosy – akordów.
W partiach solowych wystąpią: Ingrida Gápová (sopran), Rafał Tomkiewicz (kontratenor), Michał Prószyński (tenor) oraz troje artystów Chóru Filharmonii Narodowej: Aneta Kapla-Marszałek (sopran), Maciej Falkiewicz (baryton) i Łukasz Kocur (bas). Orkiestrę poprowadzi niderlandzki dyrygent i wiolonczelista Jan Willem de Vriend.
Oratorium zostanie wykonane dwukrotnie. W sobotę, 5 listopada będzie też transmitowane na kanale na YouTube Filharmonii Narodowej: youtube.com/FilharmoniaNarodowa.
(na podstawie materiałów prasowych i strony internetowej, z wykorzystaniem tekstu Bartłomieja Gembickiego)