REKLAMA

ORFEO poleca czyli pięć wydarzeń w Polsce, na które warto wybrać się w kwietniu

Co miesiąc Krzysztof Korwin-Piotrowski typuje spektakle operowe i koncerty, które wyróżniają się wyjątkowym programem i znakomitymi wykonawcami. Poniżej pięć najciekawszych wydarzeń w kwietniu.

1. 26. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena – Filharmonia Narodowa w Warszawie, 3.04 – 15.04.2022

Festiwal zainicjowany przez Elżbietę Penderecką w 1997 roku w Krakowie, został w 2004 roku przeniesiony do Warszawy. Realizowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena jest jednym z wydarzeń wyczekiwanych przez melomanów. Na inaugurację 3 kwietnia o 19.30 w sali Filharmonii Narodowej zabrzmi IX Symfonia Beethovena w wykonaniu chóru i orkiestry Narodowego Forum Muzyki. Dyrygować będzie Giancarlo Guerrero – dyrektor muzyczny Filharmonii Wrocławskiej i Nashville Symphony, sześciokrotny laureat Grammy. Partie solowe zaśpiewają artyści światowego formatu: pochodząca z Salzburga Genia Kühmeier (od 2003 roku śpiewa w słynnych teatrach operowych od Wiednia po Londyn i Nowy Jork) oraz Małgorzata Walewska, Rafał Bartmiński i Tomasz Konieczny.

Bardzo ciekawie zapowiada się też koncert 8 kwietnia o 19.30. Usłyszymy jednoaktową operę Giuseppego Gazzanigi „Don Giovanni lub Kamienny Gość”. Jej libretto jest oparte na sztuce Tirso de Moliny „Zwodziciel z Sewilli i Kamienny Gość”. Prapremiera utworu odbyła się w Wenecji w lutym 1787 roku czyli kilka miesięcy przed premierą „Don Giovanniego” Mozarta w Pradze. Warto posłuchać tej krótkiej opery w wykonaniu m.in.: Aleksandra Kunacha, Katarzyny Belkius, Natalii Rubiś, Zuzanny Nalewajek oraz Wojtka i Roberta Gierlachów. Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej będzie dyrygować Łukasz Borowicz.

2. Royal Scottish National Orchestra – NOSPR w Katowicach, 9.04.2022, godz. 19.30

W ramach znakomitego cyklu „Orkiestry świata” w katowickiej sali NOSPR wystąpi założona w 1843 roku Royal Scottish National Orchestra. Ten jeden z najlepszych zespołów w Wielkiej Brytanii ma bardzo interesującą historię. Orkiestrą dyrygowali m.in. Ryszard Strauss i Emil Młynarski. Jej patronem od 1977 roku jest królowa Elżbieta II, natomiast dyrektorem muzycznym od 2018 roku – duński dyrygent Thomas Søndergård. Orkiestra występuje regularnie na Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, BBC Proms oraz miała tournées w USA, Chinach i wielu krajach Europy. W urozmaiconym programie usłyszymy: uwerturę koncertową „Hebrydy” Mendelssohna-Bartholdy’ego, II Koncert fortepianowy Rachmaninowa i I Symfonię Elgara. Na fortepianie zagra Francuzka Lise de la Salle. Pianistka rozpoczęła karierę jako 9-letnia dziewczynka w Radio France, a następnie wygrała kilka międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Paryżu i Nowym Jorku.

3. Festiwal Misteria Paschalia – Kraków, 12.04 – 18.04.2022

Festiwal muzyki dawnej Misteria Paschalia został zainicjowany przez Filipa Berkowicza i jest realizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe od 2004 roku. Ideą tego wydarzenia jest prezentacja najciekawszych dzieł od średniowiecza po XVIII wiek, interpretowanych przez muzyków reprezentujących wykonawstwo historyczne. Po dwuletniej przerwie festiwal wraca do formuły koncertów z udziałem publiczności. Wiele wydarzeń jest transmitowanych i rejestrowanych przez radiową Dwójkę. Niektóre koncerty są emitowane za pośrednictwem francuskiej telewizji Mezzo.

Dyrektorką rezydentką 19. festiwalu jest skrzypaczka Martyna Pastuszka. Jak piszą organizatorzy, postanowiła ułożyć program w ten sposób, aby przekazać „historię duchowej i psychologicznej drogi przemiany, inspirowaną ewangeliczną opowieścią o ostatnich dniach ziemskiej działalności, o śmierci i zmartwychwstaniu Jezusa”. We wtorek 12 kwietnia o 21.00 w Bazylice Archikatedralnej na Wawelu Agnieszka Budzińska-Bennett (kierownictwo artystyczne) zaprezentuje z Chórem Polskiego Radia m.in. psalmy pokutne z „Melodii na psałterz polski” Mikołaja Gomółki (żal za grzechy i prośba o litość).

Natomiast 13 kwietnia o 20.00 w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie {oh!} Orkiestra Historyczna, prowadzona przez Martynę Pastuszkę i Vox Luminis XL pod kierunkiem Lionela Meuniera zaprezentują kantatę „Dawid pokutujący” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Pobrzmiewają w niej fragmenty niedokończonej „Mszy c-moll”. Libretto powstało na bazie „Księgi Psalmów” i „1. Księgi Samuela”. Publiczność usłyszy także Symfonię nr 40 g-moll Mozarta i psalm pokutny „Miserere g-moll” Niccolò Jommellego. Solistami będą: Sophie Karthäuser (sopran), Fanie Antonelou (sopran) i Benjamin Hulett (tenor).

4. Premiera „Draculi”– Polski Balet Narodowy, Teatr Wielki – Opera Narodowa, 28.04.2022, godz.19.00

Światowa prapremiera baletu „Dracula” z muzyką Wojciecha Kilara, w choreografii Krzysztofa Pastora, odbyła się we wrześniu 2018 roku w West Australian Ballet w Perth. Libretto powstało na bazie powieści Brama Stockera. Nawiązuje do słynnej ekranizacji w reżyserii Francisa Forda Coppoli z 1992 roku. W spektaklu została wykorzystana muzyka Kilara nie tylko do tego filmu, ale również do „Ziemi obiecanej”, „Trędowatej”, „Kroniki wypadków miłosnych”, „Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest” oraz „Zazdrości i medycyny”. Choreograf sięgnął też po fragmenty „Kościelca”, V Symfonii „Adwentowej” oraz Koncertu na fortepian i orkiestrę Kilara.

Do postaci Draculi nawiązali wcześniej tacy reżyserzy filmowi jak Friedrich Murnau („Nosferatu – symfonia grozy”) i Werner Herzog („Nosferatu wampir”). Natomiast Krzysztof Pastor wykorzystał pierwotny wizerunek Draculi jako przystojnego arystokraty. Poszukuje prawdziwej miłości, która może go uratować przed okrutnym przeznaczeniem. Tytułowy bohater walczy na wojnie. Gdy żona otrzymuje (nieprawdziwą) wiadomość o jego śmierci, popełnia samobójstwo. Kiedy biskup odmawia pogrzebu, Dracula zabija go, po czym w Londynie poznaje piękną dziewczynę, podobną do jego żony… W spektaklu wystąpią artyści Polskiego Baletu Narodowego oraz Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Patricka Fournillier.

5. „Chwała Ukrainie” – Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie, 8.04.2022, godz. 19.00

Kolejnym potwierdzeniem sojuszu z uchodźcami i całym ukraińskim narodem będzie wykonanie w siedzibie Filharmonii Podkarpackiej utworu „Chwała Ukrainie” Tomasza Chmiela. Podczas koncertu 8 kwietnia zabrzmią również: kantata „Sonety krymskie” Stanisława Moniuszki do utworów Adama Mickiewicza oraz „Step” Zygmunta Noskowskiego. Ten poemat symfoniczny nawiązuje do powieści „Ogniem i mieczem” Henryka Sienkiewicza, której akcja w dużej mierze toczy się na stepach Ukrainy. Utwór wykorzystuje elementy polskiego i ukraińskiego folkloru. Dyrygować będzie Tomasz Chmiel. Partię solową wykona Mariusz Solarz, a Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej wystąpi z Chórem Filharmonii Krakowskiej, przygotowanym przez Piotra Piwko.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne