1. Recital szwedzkiej śpiewaczki Anne Sofie von Otter – Filharmonia Krakowska, 12.02.2022, godz.18.00
Tegoroczny krakowski Festiwal Opera Rara rozpocznie się recitalem szwedzkiej gwiazdy Anne Sofie von Otter. Śpiewaczka z wielkim powodzeniem występowała w najsłynniejszych teatrach operowych świata i jest laureatką aż 4 nagród Grammy. Wykonuje repertuar operowy od baroku po współczesność. Śpiewa nawet piosenki jazzowe i popowe. Jej wszechstronność pozwalała jej zawsze z jednakowym powodzeniem wcielać się tak w postaci z oper Monteverdiego, jak i w Carmen. Dramatyzm, z jakim wykonywała wielkie role w operach i oratoriach Händla, potrafiła swobodnie zmieniać w farsowe zacięcie w operetkach Offenbacha, czy w przesyconą liryzmem swobodę, kiedy nagrywała piosenki z repertuaru Abby. Zawsze też wyróżniało ją zamiłowanie do muzyki francuskiej. Nieskazitelna dykcja w języku Moliera i wyczucie tekstu stawia ją w rzędzie najlepszych interpretatorek zarówno klasycznych „mélodies” Debussy’ego i Faurégo, jak i „chansons” Brela czy Piaf. Podczas krakowskiego recitalu połączy ze sobą te dwa żywioły francuskiej pieśni. W Filharmonii Krakowskiej usłyszymy także utwory Ferrégo – poety, kompozytora, piosenkarza i anarchisty. Wraz z Anne Sofie von Otter na scenie pojawi się trójka instrumentalistów: pianista Bengt Forsberg, altowiolistka Vicki Powell i gitarzysta Fabian Fredriksson.
2. Gabrieli Consort & Players i „Koronacja wenecka” – NOSPR, 25.02.2022, godz. 19.30
Składający się z chóru i orkiestry słynny londyński zespół został założony w 1982 roku przez dyrektora artystycznego Paula McCreesha. Jego nazwa Gabrieli Consort & Players nawiązuje do ukochanych kompozytorów dyrygenta – żyjących w XVI wieku w Wenecji Andrei i Giovanniego Gabrielich. W sali NOSPR w Katowicach zespół będzie świętował podwójne urodziny: 40. rocznicę powstania i 30. rocznicę pierwszego nagrania „Koronacji weneckiej”, projektu, który zapewnił mu międzynarodowy rozgłos. To niezwykle przemyślana wizja tego, jak mogła brzmieć muzyka towarzysząca koronacji doży weneckiego, Marino Grimaniego w 1595 roku. Muzyka, którą wykorzystał McCreesh składała się z późnorenesansowych kompozycji jego ulubionych braci Gabrielich. Jak widać projekt rozwijał się w głowie dyrektora artystycznego, ponieważ w 2012 roku Gabrieli Consort & Players nagrał kolejną wersję „Koronacji weneckiej”. Koncert w Katowicach będzie więc z pewnością wydarzeniem dla miłośników muzyki dawnej.
3. Daniela Pini i Cameristi della Scala – Filharmonia Narodowa, 13.02.2022, godz. 18.00; Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, 14.02.2022, godz. 19.00.
Włoska mezzosopranistka Daniela Pini wykonuje repertuar od baroku po współczesność. Występowała między innymi w salach filharmonicznych Musikverein w Wiedniu, Barbican Hall w Londynie, Filarmonico di Verona oraz w teatrach operowych w: Paryżu, Tokio, Brukseli, Monachium, Frankfurcie, Seattle i na wielu włoskich scenach. W Polsce wystąpi na dwóch koncertach, a towarzyszyć jej będą muzycy orkiestry Teatro alla Scala w Mediolanie – Cameristi della Scala pod dyrekcją Ernesta Hoetzla. W Filharmonii Narodowej i w NFM zabrzmią głównie utwory Antonia Vivaldiego: koncerty d-moll, g-moll i a-moll oraz arie z jego oper „Griselda” i „Il Giustino”, a także z oratorium „Judyta triumfująca”.
4. Benefis sopranistki Barbary Kubiak – Aula Uniwersytecka przy ulicy Wieniawskiego w Poznaniu, 23.02.2022, godz. 19.00
Jeszcze jako studentka, w 1987 roku, Barbara Kubiak zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Poznaniu jako I Dama w „Czarodziejskim flecie” Mozarta. Od tego momentu była związana z poznańską sceną. To właśnie na jej deskach zaśpiewała swoje najważniejsze partie: Halki, Madamy Butterfly, Toski czy Aidy. W swojej karierze wystąpiła jako Abigaille w „Nabucco” Verdiego na Beijing Music Festival w Pekinie oraz podczas Afrodite Opera Festival w Pafos na Cyprze. Koncertowała w Holandii, Belgii, Francji, Luksemburgu, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Teraz Teatr Wielki w Poznaniu postanowił zorganizować benefis tej wybitnej sopranistki i pedagoga śpiewu. W programie koncertu zabrzmią arie i duety z oper Verdiego, Pucciniego i Moniuszki. Wraz z Barbarą Kubiak wystąpią Rafał Bartmiński, Jerzy Mechliński, Andrzej Ogórkiewicz, Jaromir Trafankowski i Rafał Korpik. Orkiestrę i chór Teatru Wielkiego w Poznaniu poprowadzi Tadeusz Kozłowski.
5. Premiera baletu „Don Juan” Christopha Wilibalda Glucka – Opera Wrocławska, 19.02.2022, godz.19.00
90-minutowy spektakl, który opowiada historię o słynnym hiszpańskim uwodzicielu i namiętnym kochanku oddającym się ziemskim rozkoszom będą mogli zobaczyć tylko Ci, którzy ukończyli 18 lat. Reżyser i choreograf Giorgio Madia wykorzystuje barokowe dzieło Christopha Wilibalda Glucka, by ciałem i ruchem opowiedzieć historię mężczyzny nienasyconego. Za brzmienie odpowiadać będzie Orkiestra Opery Wrocławskiej pod batutą Adama Banaszaka. Kolejne spektakle zostały zaplanowane na 20 oraz 25-27.02.2022.