REKLAMA

ORFEO poleca czyli pięć wydarzeń w Polsce, na które warto wybrać się w marcu

Co miesiąc Krzysztof Korwin-Piotrowski typuje spektakle operowe i koncerty, które wyróżniają się wyjątkowym programem i znakomitymi wykonawcami. Poniżej pięć najciekawszych wydarzeń w marcu.

1. Paris Mozart Orchestra na dzień kobiet – NOSPR w Katowicach, 8.03.2022, godz. 19.30

To będzie wyjątkowy Dzień Kobiet na europejskim poziomie. W ramach cyklu „Orkiestry świata” w sali NOSPR zabrzmi Paris Mozart Orchestra, zespół założony w 2011 roku z inicjatywy Claire Gibault – pierwszej kobiety dyrygującej w La Scali i eurodeputowanej walczącej o prawa kobiet w Parlamencie Europejskim. W urozmaiconym i atrakcyjnym programie koncertu usłyszymy uwerturę Beethovena „Egmont”, Koncert fortepianowy a-moll Clary Schumann, „Capriccio a due” Silvii Colasanti oraz suitę z baletu „Pulcinella” Strawińskiego. Za pulpitem w Katowicach stanie również 23 – letnia Stephanie Childress, która niedawno prowadziła takie sławne zespoły jak: London Symphony Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra oraz Orchestre de Paris. Na fortepianie zagra Danae Dörken, nazwana „odkryciem roku” przez magazyn muzyki klasycznej „Crescendo”.

2. Prapremiera wersji orkiestrowej „Apokalipsy” – Opera Bałtycka w Gdańsku, 12.03.2022,
godz. 12.00

W ramach cyklu spotkań „Dialogi” po raz pierwszy w Operze Bałtyckiej wystąpi światowej sławy bas-baryton Tomasz Konieczny. Na koncert pod znamiennym tytułem „Apokalipsa” złożą się „Kindertotenlieder” Gustawa Mahlera oraz pieśni jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich kompozytorów – Aleksandra Nowaka. W wydarzeniu weźmie udział Orkiestra Opery Bałtyckiej pod dyrekcją Michała Krężlewskiego. Koncert został zainicjowany przez niemieckiego reżysera operowego Michaela Sturma, a twórcą koncepcji scenicznej i wideoinstalacji jest Adam Dudek. „Kindertotenlieder” (Treny na śmierć dzieci, 1901-1904) Gustawa Mahlera powstały do słów Fryderyka Rückerta i są utworami o ogromnym ładunku emocjonalnym. Poeta poświęcił 428 wierszy swojej trzyletniej córce Louise i synowi Ernestowi zmarłym na szkarlatynę. Mahler – wybitny twórca okresu niemieckiego romantyzmu – wybrał pięć wierszy do swojego cyklu pieśni. Są w nich: skarga, smutek, wrażenie pustki, refleksja, rozpacz i bunt.

Natomiast Aleksander Nowak skomponował pieśni do trzech wstrząsających wierszy Krzysztofa Kamila Baczyńskiego: „Spojrzenie”, „Wigilia” i „Śmierć”. Kompozytor pisze: „Baczyński ani przez moment nie próbuje się ukryć […], mówi wprost, szczerze i bezpretensjonalnie”. Taki szczery i pełen emocji jest również cykl pieśni Nowaka, który po raz pierwszy zabrzmi w wersji orkiestrowej. Po koncercie organizatorzy zapraszają do foyer na spotkanie z artystami, które poprowadzi redaktor Jacek Marczyński. 12 marca ukaże się również płyta „Apokalipsa” nagrana w wersji kameralnej z Tomaszem Koniecznym i cenionym pianistą mieszkającym w Wiedniu – Lechem Napierałą.

3. Koncerty zwycięzcy Konkursu Chopinowskiego Bruce’a Liu – Filharmonia Narodowa w
Warszawie, 1.03.2022, godz. 19.00 i 2.03.2022, godz. 18.00

Z okazji 212. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital oklaskiwanego na kilku kontynentach Kanadyjczyka Bruce’a Liu, który bezapelacyjnie zwyciężył w ubiegłorocznym XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Podczas warszawskich recitali, na które bilety wyprzedały się w ciągu 7 minut, zabrzmią: Nokturn cis-moll, Rondo à la Mazur F-dur, Ballady F- dur i As-dur, Sonata b-moll i Wielki Polonez Es-dur.

Koncerty dedykowane będą ofiarom wojny na Ukrainie. W Filharmonii Narodowej będzie można przekazać datki na rzecz pomocy uchodźcom z Ukrainy, które zbierać będą wolontariusze Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej.

4. Premiera „Króla Rogera” – Opera na Zamku w Szczecinie, 19.03.2022, godz.19.00

„Król Roger” Karola Szymanowskiego, z librettem jego kuzyna Jarosława Iwaszkiewicza ma być jednym z największych wydarzeń związanych z jubileuszem 65-lecia szczecińskiej instytucji. Opera będzie wystawiona w międzynarodowej obsadzie, z udziałem około 150 artystów. Wystąpią soliści, orkiestra, chór i balet Opery na Zamku, chór Theater Vorpommern i Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”. Jak mówi reżyser: „Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu […]. „Król Roger” otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy. […] To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy?”. Wśród solistów będą: Stanisław Kierner i Rafał Pawnuk jako Roger, Juan Noval-Moro i Pavlo Tolstoy w roli Pasterza oraz Ewa Tracz i Joanna Tylkowska-Drożdż w partii Roksany. Spektakle muzycznie poprowadzi Jerzy Wołosiuk.

5. Premiera wersji koncertowej „Barbary Radziwiłłówny” – Teatr Wielki – Opera Narodowa
w Warszawie, 13.03.2022, godz. 18.00

Uczeń Stanisława Moniuszki, kompozytor, dyrygent i pedagog Henryk Jarecki (1846- 1918), był dyrektorem Teatru Skarbka we Lwowie z widownią na 1800 miejsc. Komponował opery o tematyce historycznej („Jadwiga, królowa Polski”, „Odprawa posłów greckich”). Jedną z nich była „Barbara Radziwiłłówna” (1893), odwołująca się do legendy o otruciu żony Zygmunta Augusta przez królową Bonę. W prologu widzimy umierającą Barbarę, a cztery akty opery przedstawiają retrospekcję, pokazującą między innymi narodziny wielkiej miłości, niezgodę Bony na małżeństwo i koronację na rynku w Krakowie. Dzieło kończy się śmiercią głównej bohaterki i informacją Stańczyka o ucieczce królowej Bony. W partii tytułowej usłyszymy Izabelę Matułę, jako Bona Sforza wystąpi Monika Ledzion-Porczyńska, a w Zygmunta Augusta wcieli się Łukasz Załęski. Kierownictwo muzyczne objęła Marta Kluczyńska.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne