To pierwsza taka nagroda dla solisty Teatru Muzycznego w Lublinie. W poprzednich latach Złote Maski województwa lubelskiego otrzymały aktorki teatrów dramatycznych. Jest to największe i najbardziej prestiżowe wyróżnienie jakim raz do roku nagradzani są twórcy teatralni – zarówno aktorzy i śpiewacy, jak i reżyserzy czy choreografowie.
Początki Złotych Masek sięgają 1967 roku. Wówczas przyznawały je regionalne media oraz wojewodowie czterech województw: katowickiego, bielskiego, śląskiego i częstochowskiego. Z czasem tradycję nagradzania twórców teatralnych przejęły także inne województwa. W Małopolsce, w głosowaniu na najlepszych aktorów i najlepszy spektakl, biorą udział widzowie, przyznając Krakowskie Złote Maski. W województwie łódzkim Złota Maska jest nagrodą wręczaną przez łódzkich recenzentów teatralnych, w różnych kategoriach. W województwie lubelskim nagrodę przyznaje lubelski oddział ZASP.
Paulina Janczaruk, sopran koloraturowy, od 2018 roku jest solistką Teatru Muzycznego w Lublinie. Ukończyła łódzką Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie prof. Doroty Wójcik. W repertuarze ma zarówno partie operowe, jak i operetkowe oraz musicalowe. Jako solistka współpracowała m.in. z Teatrem Muzycznym w Łodzi. W 2019 roku wzięła udział w programie Bitwa Tenorów na Róże, emitowanym w Telewizji Polskiej. Występuje także w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie od 2021 roku kreuje partię Zerliny w „Don Giovannim” w reżyserii Michała Znanieckiego. W 2022 roku arią Kunegundy „Glitter and be Gay” z „Kandyda” Bernsteina wyśpiewała sobie drugie miejsce w Międzynarodowym Festiwalu Operetkowo-Musicalowym pod honorowym patronatem Wiesława Ochmana w Krakowie. Otrzymała także wyróżnienie w IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Viva Calisia”, podczas którego wykonała m.in. arię Królowej Nocy z „Czarodziejskiego fletu” Mozarta.
Lecz to właśnie partia Adeli w operetce „Zemsta nietoperza” zaowocowała Złotą Maską dla tej niezwykle utalentowanej, młodej śpiewaczki. Spektakl miał swoją premierę w marcu 2021 roku na scenie Teatru Muzycznego w Lublinie. Reżyserii podjął się Artur Barciś, zaś za pulpitem dyrygenckim stanął Ruben Silva. Recenzenci nie szczędzili pochwał pod adresem Pauliny Janczaruk, opisując jej Adelę jako „uroczą” i „pełną wdzięku”.
Paulina Janczaruk pod koniec bieżącego sezonu artystycznego zadebiutuje w roli Lizy w „Krainie uśmiechu” na deskach Mazowieckiego Teatru Muzycznego im. Jana Kiepury.
W poprzednich latach Złote Maski wielokrotnie trafiały do rąk śpiewaków operowych. Za rekordzistkę w ilości przyznanych nagród można uznać Joannę Woś, którą wyróżniono m.in. za partie: Elwiry w „Purytanach” (Teatr Wielki w Łodzi, 2002), tytułowych „Lukrecji Borgii” (Teatr Wielki Opera Narodowa, 2009) i „Anny Boleny” (Teatr Wielki w Łodzi, 2013), Blanche Dubois w „Tramwaju zwanym pożądaniem” (Teatr Wielki w Łodzi, 2018) czy Angioliny w „Don Desiderio” (Opera Śląska w Bytomiu, 2019). Złotą Maską uhonorowano również takich artystów jak Aleksander Teliga (partia Silvy w „Ernanim” w Operze Śląskiej w Bytomiu, rok 1991), Janusz Ratajczak (Don José w „Carmen” w Operze Nova w Bydgoszczy, rok 1999), Monika Cichocka (tytułowa partia w „Aidzie” w Teatrze Wielkim w Łodzi, rok 2006), Karina Skrzeszewska (tytułowa „Łucja z Lammermoor” w Operze Śląskiej w Bytomiu oraz Dziewczyna w „Carmina Burana”, 2009) czy Anna Noworzyn (Eliza w „My Fair Lady” w Operze Śląskiej w Bytomiu, 2014).