REKLAMA

Polskie premiery operowe: „Pierwsza zmarszczka” Teodora Leszetyckiego w Krakowie

Już 9 maja 2025 roku na Dużej Scenie Opery Krakowskiej rozbłyśnie światło nieco przykurzonego, lecz bezcennego klejnotu historii muzyki – „Pierwsza zmarszczka”, jednoaktowa opera komiczna Teodora Leszetyckiego, zabrzmi po raz pierwszy przed współczesną publicznością. Produkcja jest owocem współpracy z Akademią Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego i Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki.

Teodor Leszetycki (1830–1915) – wirtuoz fortepianu, niezrównany pedagog, mentor samego Ignacego Jana Paderewskiego – to postać, której życie i twórczość splatają się z najświetniejszymi tradycjami europejskiej kultury. Urodzony w Łańcucie, kształcony w Wiedniu przez Carla Czernego i Simona Sechtera, pozostawił po sobie ponad pięćdziesiąt kompozycji fortepianowych, koncert, setki miniatur i dwie opery – „Braci Marco” oraz właśnie „Pierwszą zmarszczkę”. Część utworów nadal pozostaje w rękopisach.

Teodor Leszetycki © autor nieznany, domena publiczna, Wikimedia Commons
Teodor Leszetycki © autor nieznany, domena publiczna, Wikimedia Commons

To ostatnie dzieło – subtelne i pełne wdzięku – powstało w 1867 roku, a jego libretto autorstwa Salomona Hermanna von Mosenthala, w przewrotny i ironiczny sposób dotyka odwiecznych lęków przed przemijaniem. W karnawałowym anturażu maskarad i flirtów obserwujemy Markizę – kobietę dojrzałą, piękną i elegancką, którą niepokoi widok pierwszego znaku upływającego czasu na własnym obliczu. Lęk ustępuje jednak miejsca grze pozorów, uczuciu i wewnętrznej przemianie, a przewrotną przewodniczką w tej opowieści staje się rezolutna służąca Juliette.

Reżyser Włodzimierz Nurkowski odczytuje tę lekką z pozoru historię przez pryzmat filmowego języka Federico Felliniego – świat na scenie pulsuje feerią barw i dźwięków, ale pod powierzchnią karnawału tętni refleksja nad naturą czasu. Scenografię i kostiumy zaprojektuje Anna Sekuła, choreografię przygotuje Violetta Suska, a reżyserię światła – Ada Bystrzycka.

W inscenizacji udział biorą studenci krakowskich uczelni artystycznych: Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Akademii Sztuk Pięknym im. Jana Matejki w Krakowie. To wstęp do kolejnych projektów: wszystkie instytucje podpisały list intencyjny o dalszej współpracy. Plakat zaprojektowała Julia Słupek, studentka Akademii Sztuk Pięknym im. Jana Matejki w Krakowie.

Inicjatorką pomysłu wystawienia opery Leszetyckiego jest śpiewaczka i wiolonczelistka, Julia Malik, która kreować także będzie postać Markizy. Wystąpia także Milena Sołtys-Walosik (Markiza), Julia Surushkina i Edyta Pałucka (Juliette), Łukasz Ratajczak i Rafał Piętka-Wodyński (Vicomte) oraz Dawid Biwo i Jacek Wróbel. Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadzi Joachim Kołpanowicz.

Siostry Kopciuszka: Julia Surushkina (Clorinda) i Julia Malik (Tisbe) © Arek Alvein
Siostry Kopciuszka: Julia Surushkina (Clorinda) i Julia Malik (Tisbe) w „Kopciuszko” Gioachina Rossiniego 62. Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, 2023 © Arek Alvein

Premiera „Pierwszej zmarszczki” odbędzie się 9 maja 2025 roku, kolejne spektakle zaplanowano na 10 i 11 maja. Bilety dostępne są na stronie: opera.krakow.pl.

reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img
reklamaspot_img

Również popularne